Zachte onderkant, wel op steen, korst wel goed

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dutchottie
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 20:46

Zachte onderkant, wel op steen, korst wel goed

Bericht door Dutchottie »

Ik heb sinds kort een nieuwe steen (30x40x3cm chamotte). Sinds dien blijft de onderkant van mijn brood een beetje zacht. De rest van de korst is wel stevig en knapperig.
Ik laat de oven een uur voorverwarmen (min 225C) voordat het brood er op gaat. Mijn oven is alleen hete lucht, ik voeg ongeveer 200ml water toe in het begin in een voorverwarmde schaal onderin de oven. Rond 15-20 laat ik de stoom helemaal ontsnappen door de deur even open te doen.
Hiervoor gebruikte ik een pizzasteen van mijn Green Egg (30cm diameter ongeveer 1cm dik). Daar kwam de onderkant er wel knapperig uit. Ook met kort voorverwarmen (max 30m).

Is een uur voorverwarmen met een steen van 3cm niet voldoende?

Thx!

Marco
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Zachte onderkant, wel op steen, korst wel goed

Bericht door Bioloogje »

Het zou best kunnen dat je wat langer moet voorverwarmen. Probeer eens een half uur extra? Iedere oven is weer verschillend dus er zijn geen vaste richtlijnen


Groetjes, Annelies
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Zachte onderkant, wel op steen, korst wel goed

Bericht door bakplaat »

Dutchottie schreef:ik voeg ongeveer 200ml water toe in het begin in een voorverwarmde schaal onderin de oven. Rond 15-20 laat ik de stoom helemaal ontsnappen door de deur even open te doen.
Marco...
Als je slechts enkel de ovendeur opent en de schaal met water laat staan en de ovendeur weer sluit, zal het 'stomen' gewoon door blijven gaan. Dus als je de volgende keer de oven weer opent, haal dan ook meteen het water eruit.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Zachte onderkant, wel op steen, korst wel goed

Bericht door Anna »

Ik heb hetzelfde 'probleem', met eenzelfde soort steen en een heteluchtoven. Zelfs als ik eerst busbroden bak (met steen al in de oven) en daarna pas de vloerbroden. Langer voorverwarmen helpt dus niet echt, althans bij mij dan. Ik vermoed dat hetelucht zo'n dikke steen niet goed warm kan krijgen. Aan het einde van de baktijd het brood nog even op de kop leggen kan ook helpen. Mijn brood gaat meestal in de vriezer en daarna weer in de oven (zonder steen), dan wordt het wel iets beter.
Gebruikersavatar
Dutchottie
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 20:46

Re: Zachte onderkant, wel op steen, korst wel goed

Bericht door Dutchottie »

bakplaat schreef:
Dutchottie schreef:ik voeg ongeveer 200ml water toe in het begin in een voorverwarmde schaal onderin de oven. Rond 15-20 laat ik de stoom helemaal ontsnappen door de deur even open te doen.
Marco...
Als je slechts enkel de ovendeur opent en de schaal met water laat staan en de ovendeur weer sluit, zal het 'stomen' gewoon door blijven gaan. Dus als je de volgende keer de oven weer opent, haal dan ook meteen het water eruit.
Gisteren na tien minuten de bak (met restje water) er uit gehaald en de bodem is inderdaad beter! Bedankt voor de tip!!
Gebruikersavatar
Hans0166
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 18 apr 2014, 14:17
Locatie: Tholen

Re: Zachte onderkant, wel op steen, korst wel goed

Bericht door Hans0166 »

bakplaat schreef:
Dutchottie schreef:ik voeg ongeveer 200ml water toe in het begin in een voorverwarmde schaal onderin de oven. Rond 15-20 laat ik de stoom helemaal ontsnappen door de deur even open te doen.
Marco...
Als je slechts enkel de ovendeur opent en de schaal met water laat staan en de ovendeur weer sluit, zal het 'stomen' gewoon door blijven gaan. Dus als je de volgende keer de oven weer opent, haal dan ook meteen het water eruit.

als 200 ml water dan nog niet verdampt is, vraag ik me af of die bak niet te klein is... bij mij is 250 ml binnen vijf minuten totaal verdampt.
Of 200 ml is veel te veel voor de groote van je oven.
ik zou niet teveel met hete bakken/schalen gaan sjouwen... gebruik gewoon eens minder water.
Gebruikersavatar
Dutchottie
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 20:46

Re: Zachte onderkant, wel op steen, korst wel goed

Bericht door Dutchottie »

Hans0166 schreef:
bakplaat schreef:
Dutchottie schreef:ik voeg ongeveer 200ml water toe in het begin in een voorverwarmde schaal onderin de oven. Rond 15-20 laat ik de stoom helemaal ontsnappen door de deur even open te doen.
Marco...
Als je slechts enkel de ovendeur opent en de schaal met water laat staan en de ovendeur weer sluit, zal het 'stomen' gewoon door blijven gaan. Dus als je de volgende keer de oven weer opent, haal dan ook meteen het water eruit.

als 200 ml water dan nog niet verdampt is, vraag ik me af of die bak niet te klein is... bij mij is 250 ml binnen vijf minuten totaal verdampt.
Of 200 ml is veel te veel voor de groote van je oven.
ik zou niet teveel met hete bakken/schalen gaan sjouwen... gebruik gewoon eens minder water.
Bedankt! Dat ga ik ook eens proberen.
Plaats reactie