gaten en scheuren in brood

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Majka
Chef stoffer en blik
Berichten: 20
Lid geworden op: do 13 okt 2016, 16:05

gaten en scheuren in brood

Bericht door Majka »

Hallo allemaal
Vandaag het brood met zaden en pitten volgens het recept van Levine gebakken. Brood ziet er goed uit aan de buitenkant maar aan de binnenkant tref ik, met name in het midden gaten en scheuren aan. Ik had dit vorige week ook al met het bruine brood van Levine. Ik heb het idee dat ik het busbrood niet goed opmaak, maar ik heb geen idee wat ik dan verkeerd doe, ik volg de instructie uit het boek. Ik heb het hiervoor ook nooit eerder gehad met wit brood. Zou het kunnen zijn dat ik het midden van de rol niet goed strak oprol, en dat daardoor de scheuring ontstaat? En zo ja, hoe voorkom ik dat dan, het is een vrij grote vorm, dus de rol wordt ook heel breed. Alle tips zijn welkom. Ik gebruik de bakvorm van Kaiser, 31*15*10, de hoeveelheden van het recept heb ik op deze maat aangepast.

Alvast dank,
Majka
brood1.jpg
brood2.jpg
,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Jean
Opboller
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:52
Locatie: Belgisch Limburg

Re: gaten en scheuren in brood

Bericht door Jean »

Gebruik je veel bloem of meel bij het vormen van je brood?
Gebruikersavatar
Troela
Deegkneder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 02 nov 2016, 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: gaten en scheuren in brood

Bericht door Troela »

Even voor de zekerheid: in Bruinbrood recept uit boek 2 staan fouten
https://www.flickr.com/photos/uitdekeuk ... 0306207480
Bear Teddy en gewone oven
Te Amsterdam
Gebruikersavatar
john-b-bak
Deegkneder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 15:27

Re: gaten en scheuren in brood

Bericht door john-b-bak »

Was het deeg schraal,m.a.w. door een droge narijsis kan het vocht uit de deeghuid getrokken zijn en voelt de deeg droog aan.
bij het opmaken plakt het dan niet goed aan elkaar. ???
Bak ze
john
Gebruikersavatar
Majka
Chef stoffer en blik
Berichten: 20
Lid geworden op: do 13 okt 2016, 16:05

Re: gaten en scheuren in brood

Bericht door Majka »

Hoi allen, het was het recept uit het eerste boek, en ik heb me exact aan het recept gehouden, zij het met een omrekening voor een groter brood (alles x1,5). Ik heb geen meel gebruikt bij het vormen, het deeg voelde prima aan, het plakte niet te erg aan de tafel vast bij het uitrollen dus m.i niet te droog. (Had geen schraper nodig in ieder geval)
Na de tweede rijs..ik had het plastic folie niet goed dichtgedaan was het bij een uiteinde een hoekje ietsje gedroogd, maar daar had ik juis geen last van de scheuring.
Ik ga het vandaag nog een keer proberen, en dan nu opletten dat ik het overal even strak oprol.
Update volgt.

Groet, Majka
Plaats reactie