Harde korst

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rozediamant
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 05 feb 2017, 09:43

Harde korst

Bericht door rozediamant »

Hallo allemaal :D

Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Elke keer als ik brood bak wordt de korst erg hard, een beetje te hard. Het maken van het deeg en het rijzen gaan super ook is het brood mooi gaar maar elke keer is de korst toch erg hard.

Ik leg al een natte theedoek over de kom tijdens het rijzen.

Alvast bedankt voor de hulp :2th:
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Harde korst

Bericht door Bioloogje »

Je zou de korst na het bakken kunnen bestrijken met gesmolten boter.
Bak je de eerste 15 minuten met stoom? Dat zorgt voor een knapperige korst zonder dat het te hard wordt.


Groetjes, Annelies
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: Harde korst

Bericht door stillekracht »

Een korst is altijd hard. Bedoel je dat de korst te dik is?

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Gebruikersavatar
rozediamant
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 05 feb 2017, 09:43

Re: Harde korst

Bericht door rozediamant »

stillekracht schreef:Een korst is altijd hard. Bedoel je dat de korst te dik is?

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Nee de korst is niet te dik wel echt te hard ;)
Gebruikersavatar
rozediamant
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 05 feb 2017, 09:43

Re: Harde korst

Bericht door rozediamant »

Bioloogje schreef:Je zou de korst na het bakken kunnen bestrijken met gesmolten boter.
Bak je de eerste 15 minuten met stoom? Dat zorgt voor een knapperige korst zonder dat het te hard wordt.


Groetjes, Annelies
Daar heb ik dus niet aan gedacht! Bij het volgende brood ga ik het proberen bedankt :D!
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Harde korst

Bericht door Levinebaktbrood »

Of de korst hard of zacht wordt ligt ook aan de ingrediënten die gebruikt worden. Als je een zachtere korst wilt dan kan je bijvoorbeeld melk als vocht en vetstof aan het deeg toevoegen.

Een natte theedoek over het deeg leggen tijdens het rijzen heeft niks te maken met hoe de korst uiteindelijk na het bakken wordt.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
john-b-bak
Deegkneder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 15:27

Re: Harde korst

Bericht door john-b-bak »

Ben ik niet met je eens Levine.
een soepele korst zal natuurlijk beter werken/meerekken met de ovenrijs.de kleur van de korst wordt ook beīnvloed,de dikte van de korst idem.Een te vochtige deeghuid geeft ook zijn problemen dus...
bak ze John
Gebruikersavatar
Hans0166
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 18 apr 2014, 14:17
Locatie: Tholen

Re: Harde korst

Bericht door Hans0166 »

john-b-bak schreef:Ben ik niet met je eens Levine.
een soepele korst zal natuurlijk beter werken/meerekken met de ovenrijs.de kleur van de korst wordt ook beīnvloed,de dikte van de korst idem.Een te vochtige deeghuid geeft ook zijn problemen dus...
bak ze John
dar gebuik je toch nou juist de stoom voor dacht ik
Gebruikersavatar
Troela
Deegkneder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 02 nov 2016, 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Harde korst

Bericht door Troela »

Hans0166 schreef:
john-b-bak schreef:Ben ik niet met je eens Levine.
een soepele korst zal natuurlijk beter werken/meerekken met de ovenrijs.de kleur van de korst wordt ook beīnvloed,de dikte van de korst idem.Een te vochtige deeghuid geeft ook zijn problemen dus...
bak ze John
dar gebuik je toch nou juist de stoom voor dacht ik
Precies, die theedoek tijdens het rijzen heeft geen effect op korst.
Overigens zijn er velen die juist artisan achtig desem vloerbrood preferen vanwege de hardere korst. Gistbrood in broodvorm gebakken heeft bij mij altijd veel zachtere korst
Bear Teddy en gewone oven
Te Amsterdam
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Harde korst

Bericht door lekkermelig »

Ach, elke handeling heeft zijn invloed op het eindresultaat. Van de week bij Levine gebruikten we voor een soort deeg in 8 kommetjes 8 badmutsen als afdekking. Toch voelden we na een uurtje rijzen wel wat verschil, een van de kommetjes was meer uitgedroogd dan de anderen. Nadere bestudering van het afdekmateriaal: ze waren niet allemaal hetzelfde.
Dus kleddernatte theedoek, droog linnen of helemaal geen afdekking: je merkt echt wel wat verschil. Als je je deeg in een rijskast zet en er zit een te groot verschil tussen omgevings- en deegtemperatuur zal je het ook merken.
Maar de ingrediënten hebben wel het belangrijkste effect denk ik, als je veel vettigheid in je deeg mikt heb je zeker een minder harde korst. Als je stoom in je oven hebt krijg je ook een andere korst dan zonder. In ieder geval rijst je brood dan beter omdat de korstvorming pas later plaats vindt.
Dat maakt broodbakken nou zo leuk. Zoveel dingen om mee te variëren. En daarna zorgen dat je het onder controle krijgt :-)

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
rozediamant
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 05 feb 2017, 09:43

Re: Harde korst

Bericht door rozediamant »

Bedankt allemaal voor de hulp :D
Plaats reactie