Rijzen in de koelkast

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
A.M. Spee-Lebbing
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 18:46

Rijzen in de koelkast

Bericht door A.M. Spee-Lebbing »

Mijn brooddeeg is ondanks dat het in de koelkast stond in 2 uur verdubbeld in volume tijdens de 2e rijs. Moet de hoeveelheid gist verminderd worden? Wat kan er mis zijn gegaan
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Rijzen in de koelkast

Bericht door jasmon »

Er zijn verschillende mogelijkheden. Afhankelijk van wanneer je wil afbakken. Gist verminderen is wel een belangrijke.

Wanneer ik in de avond kneed en vorm en in de ochtend wil afbakken verminder ik gist vaak met 50 - 75 ℅ afhankelijk van gebruikt recept. Meelsoort naakt ook veel uit voor hoeveelheid gebruikt gist

Ook de temperatuur van de koelkast is belangrijk die moet echt beneden 7 graden zijn dan vertraagd pas de rijs

Jan

Rofco KN4
AEG normale oven
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Rijzen in de koelkast

Bericht door Levinebaktbrood »

Beste A.M. Spee-Lebbing welkom op het forum. Het is gebruikelijk dat nieuwe leden zich eerst even voorstellen in de daarvoor bestemde rubriek voor dat ze vragen gaan stellen. Wil je dat alsnog doen?

Als deeg snel rijst in de koelkast dan komt dat waarschijnlijk door een te hoge deegtemperatuur en een te hoge temperatuur van de koelkast. Het mag gerust hoor, in 2 uur rijzen tot dubbel volume als het daarna maar stopt met rijzen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie