Deeg heet en plakkerig

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helix077
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: do 10 sep 2015, 09:58

Deeg heet en plakkerig

Bericht door Helix077 »

Wat heb ik nou aan mijn fiets hangen? Dat was wat ik vanmorgen als eerste dacht toen ik mijn deeg uit de mixer ging halen. De kom was heet, het deeg was heet en het was bijna vloeibaar en mega plakkerig! En het enige wat ik anders heb gedaan dan normaal, was dat er een nieuwe deeghaak inzit!

Ik gebruik het recept voor witbrood uit het boek van Levine. Gewoon de standaard uitvoering, geen poespas. Mijn mixer is een Kenwood Major Titanium en ik heb sinds kort de deeghaak van de Cooking chef. Dit was de tweede keer dat ik die ging gebruiken. De eerste keer was vorige week toen heb ik witbrood met melk gemaakt. Toen liep de machine erg warm (maar dit deeg is bij mij altijd een beetje stugger dan "gewoon"witbrood deeg) en heb ik hem niet zo lang laten mixen als normaal. Waarschijnlijk te kort, want het brood was niet zo hoog gerezen als normaal. De machine was trouwens warm, maar het deeg niet. Ik maak ook altijd deeg voor drie broden tegelijk. Nog nooit een probleem geweest.

Maar dan nu vanmorgen. Ik heb het deeg klaargemaakt zoals normaal. Toen in de mixer gedaan en aangezet. wekkertje op de normale mixtijd gezet en laten gaan. Af en toe kijken, en alles zag er goed uit, motor liep niet warm. Door alle herrie hoorde ik het piepertje niet en heeft hij 1 of 2 minuten langer gemixt. Omdat het allemaal goed ging, had ik in de tussentijd niet gekeken, maar alvast de voorbereidingen getroffen om verder te gaan. Toen ik het deeg wilde pakken viel me op dat het niet een mooi bolletje was zoals normaal. En toen ik de kom vastpakte, schrok ik. Die was namelijk warmer dan handwarm! En het deeg ook. En het plakte verschrikkelijk!

Ik heb verder niets aangepast aan het deeg en heb het zo gelaten. De eerste rijs ging prime, het deeg kwam goed omhoog en was alleen nog een beetje plakkerig. Het is nu aan het rusten voor het vormen. Ik ga het gewoon afbakken, weggooien kan altijd nog en voor hetzelfde geld worden het prima broodjes.

Heeft iemand dit al eens meegemaakt , of enig idee wat ik fout heb gedaan?
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Deeg heet en plakkerig

Bericht door miesje1959 »

Meegemaakt heb ik het nooit, maar ik denk dat het deeg behoorlijk overkneedt is.
Waarschijnlijk warmt je deeg met deze haak meer op en moet het aanzienlijk korter gekneedt worden.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
willemsingapore
Deegkneder
Berichten: 159
Lid geworden op: do 31 okt 2013, 05:53

Re: Deeg heet en plakkerig

Bericht door willemsingapore »

Je nieuwe haak heeft een betere kneed werking dan je ouwe :2th: . Probleem is dat dit met meer warmte ontwikkeling (wrijving) samen gaat. Je zal dus opnieuw het wiel moeten gaan uitvinden. MAW met kouder water beginnen and meten hoeveel de temperatuur oploopt. Je kneed tijd zal ook korter worden dus het deeg beter in de gaten houden tot dat je je nieuwe haak kent. ;) Als je alles weer een beetje onder kontrole hebt kun je je kook wekker weer gaan gebruiken :DB2:

Success met je nieuwe haak ;)

Groetjes,

Willem
Gebruikersavatar
Helix077
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: do 10 sep 2015, 09:58

Re: Deeg heet en plakkerig

Bericht door Helix077 »

Ik dacht al dat het aan de haak lag, maar dit had ik dus echt nooit verwacht. Dat wordt dus met koud water beginnen en de boel goed in de gaten houden. En idd het wiel opnieuw uitvinden. Het brood zit in de oven, het is beduidend lager dan normaal, maar het ruikt niet verkeerd. Ik hoop dat het eetbaar is ;B :?
Plaats reactie