brood blijft te nat

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sjezel
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 08:06
Locatie: Riemst Belgie

brood blijft te nat

Bericht door sjezel »

Ik bak al een tijdje mijn eigen brood. Heb al vele recepten uitgeprobeerd, voornamelijk van Levine.
Ik heb alleen met ieder brood dat ik bak dat de binnenkant van het brood te nat blijft. Helaas gebeurt me dit met elk recept dat ik gebruik.
Ik hou me helemaal aan de hoeveelheden en baktijden en temperaturen. De korst is mooi, soms iets te hard. Van binnen is het brood ook mooi lucht, alleen plakt het te erg naar mijn zin.
Ik heb al geprobeerd met minder vocht in het deeg, maar dat hielp niet. Andere oventemperatuur geeft als resultaat dat de korst meestal te hard wordt.
Ik weet even niet meer wat ik nog verder kan proberen.

Dit is het recept wat ik veel gebruik ( van Levine ) :
250 gram volkorenmeel
330 gram tarwebloem
25 gram lijnzaad
7 gram droge gist
360 gram lauwwarm water
40 ml zonnebloemolie
11 gram zout
Het enige wat ik heb verandert is de zonnebloem olie, daar gebruik ik olijfolie voor.

Ik bak het eerst 20 minuten op 220 graden en dan nog 20 minuten op 200 graden.
Wie kan me helpen ?
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: brood blijft te nat

Bericht door papagena »

Hoe kneed je het brood en hoe lang?
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
sjezel
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 08:06
Locatie: Riemst Belgie

Re: brood blijft te nat

Bericht door sjezel »

Ik kneed met een kitchen Aid artisan en ik kneed het meestal rond de 10 minuten. Eigenlijk Let ik niet echt op de tijd maar kijk ik meer naar het deeg. Ik kan er wel altijd een vliesje van trekken
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: brood blijft te nat

Bericht door Ballie »

Dat doe je dan alvast goed. Op het deeg letten in plaats van op de tijd.

Mogelijk is je brood niet helemaal gaar. Dat je toch een (te?) harde korst hebt, kan duiden op een te hoge oventemperatuur. Controleer die temperatuur eens, mogelijk wijkt de werkelijke temperatuur af van hetgeen je instelt middels de thermostaat. Maar sowieso is elke oven anders. Dat betekend dus dat je proefondervindelijk moet ontdekken wat voor jouw oven de juiste instelling is.

Om terug te komen op het mogelijk niet gaar zijn van het brood: Meet (als je denkt dat het brood klaar is) de kerntemperatuur van je brood eens. Het brood is gaar wanneer de kerntemperatuur meer dan 95 graden is.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
sjezel
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 08:06
Locatie: Riemst Belgie

Re: brood blijft te nat

Bericht door sjezel »

Ik ben al een beetje aan het spelen geweest met de temperatuur, omdat ik weet dat hij warmer word dan dat ik hem instel. Maar zal nog verder moeten uitzoeken wat dan de juiste stand voor het brood is.

Ook zal ik eens een kern thermometer aan gaan schaffen, dan weet ik zeker dat het gaar is. Als ik op de onderkant van het brood klopt klinkt het wel hol.
Gebruikersavatar
Khashoggi
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: di 29 mar 2016, 17:15

Re: brood blijft te nat

Bericht door Khashoggi »

Hoe snel doe je het vocht bij het deeg? Als je al het vocht in een keer bij het deeg doet mislukt het deeg vaak. Blijft te nat/plakkerig of wil helemaal niet binden zeg maar. Vaak beter om het in twee of drie keer er bij te doen ipv in een keer.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: brood blijft te nat

Bericht door Levinebaktbrood »

Khashoggi schreef:Hoe snel doe je het vocht bij het deeg? Als je al het vocht in een keer bij het deeg doet mislukt het deeg vaak. Blijft te nat/plakkerig of wil helemaal niet binden zeg maar. Vaak beter om het in twee of drie keer er bij te doen ipv in een keer.
Dat is niet helemaal waar. Als het recept klopt kun je gerust al het vocht er in 1 keer bij doen, dan mislukt het deeg echt niet.

Er bestaat ook nog zoiets als dubbele hydratatie. Dat wordt vaak toegepast bij deeg met een hogere hydratatie. Dan kneed je het deeg eerst met 60 - 65% van het vocht en tegen het einde van de kneedtijd kneed je de rest van het vocht erdoor. Het deeg kan het vocht dan beter opnemen. Maar dat is weer een heel ander verhaal en geen antwoord op de oorspronkelijke vraag ...
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie