wederom te nat/niet gaar

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Debbie

wederom te nat/niet gaar

Bericht door Debbie »

Ik heb vanavond wederom een (karnemelks) broodje proberen te bakken.
Volgende ingrediënten (ergens van een site geplukt)
500 gr. volkorenmeel
5 dl karnemelk
20 gr bakpoeder (omdat ik absoluut geen gist mag en zuurdesem nog niet bak klaar is, leek dit recept ideaal)
1 tl zout.

Alles gekneed en er moest een bol van gevormd worden....
Daar ging het al mis... Het was kletsnat, bol vormen onmogelijk. Alle ingrediënten afgewogen.
Extra volkorenmeel erdoor gedaan zodat het wat droger zou worden. Om het niet helemaal zo droog te krijgen, heb ik zo goed en kwaad als het ging er een bol (lees: kwakje) van gemaakt.
40 min. in de oven op 220 graden.
Resultaat: ligt gerezen, buitenkant ziet er mooi en wat robuust uit.
Binnenin: lijkt heel erg nat.

Kortom... wie heeft er tips....
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: wederom te nat/niet gaar

Bericht door Soepkipje »

20 gram bakpoeder 500 karnemelk lijkt mij erg veel ennu kletsnat geworden waar niks meer mee te beginnen is lijkt mij deeg dat overkneed is.
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: wederom te nat/niet gaar

Bericht door Levinebaktbrood »

500 gram volkorenmeel en 5 dl karnemelk is vragen om moeilijkheden. Dat is teveel vocht. Als er karnemelk wordt gebruikt dan kun je beter baking soda gebruiken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: wederom te nat/niet gaar

Bericht door papagena »

Waar haal je dit soort recepten vandaan?
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: wederom te nat/niet gaar

Bericht door miesje1959 »

Al eerder had ik je de tip gegeven om dit brood van Levine te proberen;
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/ ... bread.html
Met deze recepten die je nu probeert kan je geen goed brood bakken. Het is toch jammer om steeds dingen weg te moeten gooien?
De lol vergaat je op deze manier waarschijnlijk ook snel, terwijl broodbakken zo leuk kan zijn!

Werk niet met maatbekers maar gebruik een weegschaal. Maatbekers geven niet echt de juiste hoeveelheid aan.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Debbie

Re: wederom te nat/niet gaar

Bericht door Debbie »

Ik heb het recept ergens van internet (google) geplukt. Weet ik zo 1, 2, 3 niet meer.

Omdat ik gisteren graag wilde bakken, moest/wilde ik wat verzinnen. Om het ierse soda brood te kunnen maken, had ik zuiveringszout (baksoda) nodig, wat ik niet in huis had. Nu inmiddels wel.

Ik werk zowieso alleen maar met een weegschaal.

Ik zal vandaag het ierse sodabrood eens gaan proberen.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: wederom te nat/niet gaar

Bericht door Ballie »

Tja, met die hoeveelheid karnemelk krijg je geen deeg, dan krijg je een beslag... Kun je mooi pannekoeken bakken :mrgreen:

Als je baking soda nodig hebt, kun je het beste naar een Aziatische toko gaan. Daar verkopen ze pakken van "Arm & Hammer" en die zijn veel goedkoper dan een kleine verpakking zuiveringszout. Mocht je toegang hebben tot bijv. de Sligro, ook daar verkopen ze deze pakken. Van de Makro zou ik 't niet weten. Maar als je online even zoekt naar Arm and Hammer kopen dan denk ik dat je wel 't 1 en ander tegen zult komen...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Debbie

Re: wederom te nat/niet gaar

Bericht door Debbie »

Dank je wel, Ballie!
En ja, we hebben toegang tot de Sligro.

Eerst maar eens proberen hoe dat dit gaat. En wellicht doet begin volgende week m'n zuurdesempje het wel. :grin:
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: wederom te nat/niet gaar

Bericht door Soepkipje »

Ballie schreef: Als je baking soda nodig hebt, kun je het beste naar een Aziatische toko gaan. Daar verkopen ze pakken van "Arm & Hammer" en die zijn veel goedkoper dan een kleine verpakking zuiveringszout.
Arm & Hammer wordt ingevlogen vanuit Amerika en is dus niet erg milieubewust. Bij iedere drogisterij kun je baking soda prima verkrijgen en als je even zoekt op internet onder bv bicarbonaat, baking soda of maagzout zoals bv HIER kun je ook daar prima goedkoop inkopen. Zo kun je bv ook ipv de veel te dure zakjes van DE bij bv Blokker) om je koffieapparaat te ontkalken, het citroenzuurpoeder veel goedkoper online bestellen.
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Debbie

Re: wederom te nat/niet gaar

Bericht door Debbie »

Beste Soepkipje,

Als ik het daar bestel, moet het ook bezorgd worden.
Als ik met de auto naar de stad rijd, zit je ook met uitlaatgassen.
Ik snap wat je bedoelt. Maar er komen sowieso heel veel producten deze kant op.
Ik ben daar niet zo van :oops: Tuurlijk denk ik ook aan het milieu qua plastic, fruit etc allemaal scheiden.
Maar het komt nu toch eenmaal allemaal deze kant op (met zoveel meer andere producten).
Lief dat je op deze manier wel meedenkt.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: wederom te nat/niet gaar

Bericht door bakplaat »

Ballie schreef: Als je baking soda nodig hebt, kun je het beste naar een Aziatische toko gaan. Daar verkopen ze pakken van "Arm & Hammer" en die zijn veel goedkoper dan een kleine verpakking zuiveringszout
Misschien kun je het nog wel dichterbij huis kopen, heb het vanmorgen ook gezien bij de Jumbo.De prijs is me helaas even ontschoten.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: wederom te nat/niet gaar

Bericht door Ballie »

Ik zal er een volgende keer eens naar kijken. Niet dat ik het nodig heb, maar ik wil het gewoon graag weten of ze het inderdaad hebben en waar het staat.

Zo heb ik pas geleden ontdekt dat ze er ook Crisco verkopen. Dat wordt bij de taartenbakkers nogal eens gebruikt, en volgens mij is het op het forum ook wel eens ter sprake gekomen. Bij "onze" Jumbo staat het in het schap waar ook de Poolse producten staan.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Debbie

Re: wederom te nat/niet gaar

Bericht door Debbie »

Ik heb het nu gewoon bij onze drogisterij gekocht (zit tegenover ons). AH heeft het volgens mij (nog) niet.
Het is maar voor een enkele keer. Ik wil straks toch met zuurdesem gaan werken. Lijkt me op de e.o.a. manier smakelijker, maar zal denk ik door de naam komen :D, :lol:
Gebruikersavatar
Judith1973

Re: wederom te nat/niet gaar

Bericht door Judith1973 »

Ik bak regelmatig Iers sodabrood omdat ik het erg lekker vind. Het smaakt weer heel anders dan een gist- of desembrood.
Het deeg (zelf vind ik het meer een soort beslag) hoort erg nat te zijn en je kunt het ook niet vormen. Ik giet het gewoon zo in een bakblik en dan de oven in. Zelf houd ik net als met gewoon brood een kerntemperatuur van 95 graden aan. Ik heb gemerkt dat het sodabrood dan ook gaar is. Het brood krijgt al vrij snel een mooie korst maar is dan van binnen nog lang niet gaar. Een brood bak ik ook zeker 55-60 minuten op 200 graden.

Mocht je van gevuld brood (fruit, noten en pitten) houden dan heb ik nog een goed recept voor je.
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: wederom te nat/niet gaar

Bericht door jasmon »

Judith1973 schreef:Ik bak regelmatig Iers sodabrood omdat ik het erg lekker vind. Het smaakt weer heel anders dan een gist- of desembrood.
Mocht je van gevuld brood (fruit, noten en pitten) houden dan heb ik nog een goed recept voor je.
Judtih, zou je dit recept met mij willen delen?
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: wederom te nat/niet gaar

Bericht door lekkermelig »

Judith is vier maanden geleden voor het laatst op het forum geweest. Het heeft niet zo veel zin om oude topics te heropenen, vooral niet als mensen al tijden niet meer actief zijn op het forum.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: wederom te nat/niet gaar

Bericht door jasmon »

Bedankt, maar het gaat toch lukken. Judith leest grwoon mee maar was minder actief en er even tussen uit voor vakantie .
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Plaats reactie