Gist

Leuk, al die termen, maar wat betekenen ze eigenlijk allemaal?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Gist

Bericht door TigerManZ »

Niet lang nadat ik me hier aangemeld had heb ik het even over biergist gehad, en wel in DIT TOPIC

Mijn vermoeden is dat biergist een langzamer werkend gist is. Vanavond kwam ik DEZE site tegen en daar wordt dit bevestigd.
Nu ik wat meer weet door alles wat ik o.a. hier gelezen heb kan het misschien wel een prima gist zijn voor deeg wat je lang laat staan/rijzen. De kans op overrijs is dan niet zo groot...
Al weet ik niet hoe dit gist zich zal gedragen als het verwarmd wordt in de oven.
En ook niet of het een andere smaak af zal geven aan het brood.

Als hobbybrouwer weet ik dat gist invloed heeft op de biersmaak, dus zal dit waarschijnlijk ook zo zijn wanneer het in brood gebruikt wordt. EN of dat negatief of positief uit zal pakken kan ik niet zeggen.
Ik ga er toch eens over nadenken hoe ik dat eens kan gaan uitproberen.
Het lijkt mij erg leuk als het juist lukt en er een lekker brood mee kan worden gebakken :G
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Gist

Bericht door bakkerdick »

Natuurlijk is biergist een langzamer werkend gist. Van bier ga je in het algemeen ook langzamer werken! :B: Los van de gekheid, ik meen ooit gelezen te hebben dat in een grijs verleden biergist werd gebruikt of de basis was van het gist dat werd gebruikt om brood mee te laten rijzen. Ik ben benieuwd naar je resultaten!
Gebruikersavatar
Annemie

Re: Gist

Bericht door Annemie »

Hier ben ik ook super benieuwd naar. Heb in Amsterdam een heerlijk bierbroodje gegeten (in een bar waar ze zelf ook brouwen) en vond dat super heerlijk. Wil het zelf ook wel eens proberen (als ik aan biergist geraak tenminste).
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Gist

Bericht door TigerManZ »

Hoi Annemie,

Biergist kun je bij diverse online winkels, waar ze brouw en wijn maak spullen verkopen, bestellen.
Ik weet niet waar je ongeveer woont in NL maar in Ermelo zit een brouwerijtje/slijterij die ook brouwspullen verkopen. Dus komende zomer een keer een dagje Veluwe plannen???
En hier kun je ook voor al dat soort spullen terecht: http://www.brouwmarkt.nl/ (zit in Almere) of http://www.brouwland.com/nl/

Bierbrood maken is goed te doen en daar heb je niet speciaal biergist voor nodig.
Zelf heb ik wel eens bierbrood gebakken met bierbostel, dat is het restproduct van de gerstemout die na het maischen over blijft. Omdat dit vrij grove graankorrels zijn wordt het daarmee een grof brood. Maar ook dat heb je niet speciaal nodig.

Gebruik in plaats van water/melk eens bier als vocht. Mijn ervaringen zijn prima als je daar een lekker stevig stout bier voor gebruik! Denk aan Guinness en dat soort donkere bittere bieren. Of een Dark Ale van Fuller's maar die is zooooo lekker dat het echt heel erg jammer is om zo'n prachtig bier door brood te mengen...
Bij de beter gesorteerde slijterij zullen ze je aan een geschikt bier kunnen helpen als je er zelf niet uit mocht komen.

Als je er aan begint dan ben ik benieuwd naar je resultaat :!: :G
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Annemie

Re: Gist

Bericht door Annemie »

Bedankt voor de tip !

Ik woon dichtbij Antwerpen, dus kan altijd ook wel eens informeren bij brouwerij De Koninck. Had ook al gelezen dat je donkere biertjes kon gebruiken. Binnenkort maar eens proberen met een donkere Grimbergen (om het toch wat Vlaams te houden ^)^ )... Is zo heerlijk met kaas... krijg er al helemaal zin in :-)
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Gist

Bericht door Ballie »

't Is wel de bedoeling dat je 't bier als vocht door het deeg verwerkt eej ;)
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Gist

Bericht door TigerManZ »

Annemie schreef:Bedankt voor de tip !

Ik woon dichtbij Antwerpen, dus kan altijd ook wel eens informeren bij brouwerij De Koninck. Had ook al gelezen dat je donkere biertjes kon gebruiken. Binnenkort maar eens proberen met een donkere Grimbergen (om het toch wat Vlaams te houden ^)^ )... Is zo heerlijk met kaas... krijg er al helemaal zin in :-)
Och... als ik iets beter naar je Avatar had gekeken dan had ik geweten dat je in België woont.... en daar hebben ze donkere bieren genoeg...
Suc6 :G
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Gist

Bericht door TigerManZ »

Ballie schreef:'t Is wel de bedoeling dat je 't bier als vocht door het deeg verwerkt eej ;)

Ik ken een manier die ook heel goed werkt :B:

Een "goede kok" moet namelijk heel veel proeven om zeker te weten dat'ie tevreden is met het recept ;)
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Gebaxke

Re: Gist

Bericht door Gebaxke »

Hoi,

Er zijn bovengisten (wyeast) bij die net zo snel werken als biergist is mijn ervaring en ja andere zijn aan de laaaaaaaaaaaaaaaaangzame kant.
Een ondergist voor pilsener e.d. moet je voor je brood niet gebruiken dat gaat dagen duren en die hebben en lage temperatuur nodig om zijn werk te doen (10-15 graden) anders werken ze niet optimaal.
Gewoon wat types uitproberen. Ik ga binnenkort weer brouwen voor de Nederlandse kampioenschappen en zal eens wat gist bewaren voor een brood, ik laat het weten.
Gebruikersavatar
Gebaxke

Re: Gist

Bericht door Gebaxke »

Gisteren heb ik een brood gebakken van een overgebleven zakje biergist http://www.einde.dse.nl/fotoalbums/gist ... 40&start=0
Safebrew korrelgist voor Witbier, rijzen ging prima 11,5 gram voor een brood met 750 gram meel.
http://www.einde.dse.nl/fotoalbums/gist ... 40&start=0

Het ging net zo snel al gewone bakkersgist.
En het smaakt prima :B:

Groetjes
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Gist

Bericht door TigerManZ »

Da's mooi!!! Dan weten we dat het dus prima kan met biergist.
:G

Heb je water of bier gebruikt als vocht?

Groet, Han.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Gebaxke

Re: Gist

Bericht door Gebaxke »

Gewoon water, maar met bier slurry werkt het ook prima
Wat leuk is om te doen.

Truc 1:
Drink 3 tot 4 flesjes Westmalle dubbel of trippel trappistenbier op en laat een bodempje bier met de achtergebleven gist in de fles, proost.
Schud de flesjes goed zodat de gist los komt van de bodem en giet dit in een glazen pot die je af kunt sluiten (niet hermetisch). Roer er een theelepel suiker door en wacht een dag of twee. Als het goed is gaat het vergisten.
Dan weer een beetje water of nog beter bier erbij en een eetlepel suiker, weer laten staan als je dit een week vol houdt (af en toe voeren met wat (bier)vocht en suiker) heb je gist opgekweekt, genoeg om samen met het vocht 1 of twee broden van te bakken. Met dit gist mengsel kun je ook prima een voordeeg (biga) maken

Je kunt ook met 1 flesje trappist beginnen maar dan duurt het langer voordat je genoeg gist hebt. 6 flesjes nog beter, wordt het ook nog gezellig dat gist opkweken :B:

Niet alle bieren kun je gebruiken om gist op te kweken, omdat er geen gist in het flesje zit :D, of omdat de gist dood is in het flesje.
Pak gewoon de jongste flesjes uit een krat dan moet het lukken. Op de flesjes moet wel staan dat er nagisting op de fles heeft plaatsgevonden. Gewoon aan de slijter vragen.

Truc 2 is dat je het overblijfsel in de flesjes omschud en gewoon bij wat rogge of tarwe meel in een afgesloten bak laat staan tot het begint te bubbelen, af en toe voeren met wat meel, suiker en wat (bier)vocht. Na een week of wat heb je een biga om van te smullen.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Gist

Bericht door TigerManZ »

Klinkt goed!

Bedankt voor de tip :G
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Gist

Bericht door TigerManZ »

Vandaag een flesje gistslurry ontvangen nadat mijn brouwmaten gebotteld hadden...

Afbeelding

Kon er zelf niet bij zijn vandaag maar mijn jongste van 8 heeft goed geholpen.
Hoe was het ook alweer? Jong geleerd is oud gedaan ;)

Zal een pot uitkoken en als deze weer afgekoeld is eens vullen met wat gistslurry en suiker.

Wat alleen lastig bepalen wordt is de hoeveelheid gist die er toegevoegd gaat worden.
Het is dan een mengsel van gist met water/bier.
Dat kan ik wel afwegen maar weet dan niet hoeveel gram daarvan gist is en hoeveel gram water/bier :?

Gebaxke, heb je een richtlijn over hoe lang je dat opgekweekte gist zou moeten laten staan en hoeveel gram er van toegevoegd moet worden aan het brood?

Alvast bedankt en ik ben benieuwd naar het eindresultaat... :B:
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Gebaxke

Re: Gist

Bericht door Gebaxke »

Das mooi spul.
Zelf schud ik zo'n fles even voor het gebruiken, pak twee pollepels maximaal van de slurri voor een brood van 500 gram meel. En vul dit op het oog aan met melk of water om een mooi deeg te krijgen.

Iedere keer als je er wat uit pakt uit de pot gooi ik er een eetlepel suiker in en wat water. Na zo'n drie keer broodbakken is het bij mij altijd op.
Ik bewaar hem op kamertemperatuur.

Succes.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Gist

Bericht door Ballie »

Ik weet niet wat de VM van gist is. Hopelijk is die hoger dan die van water. In dat geval weeg je eerst in een doorzichtig kannetje 100 gram water af.

Zet een streepje op de waterlijn en maak het kannetje weer leeg en droog.
Roer je slurry tot een homogene massa en giet dit in het kannetje tot het streepje.
Noteer het gewicht van de slurry.

Het verschil in gewicht kan je vertellen hoeveel gist er in je slurry zit.

Dit is niet heel zuiver, daarvoor moet je precies weten wat de samenstelling van je slurry is, maar komt toch behoorlijk in de buurt van wat je weten wilt. Ik ga er hierbij van uit dat alle vloeistoffen ongeveer dezelfde VM hebben als water, en dat alle vaste stoffen uit gist bestaan.

De vraag is (en blijft) natuurlijk wel hoe actief de aanwezige gist is. Maar in principe zou ik denken dat je de gist, zolang deze niet warmer is geweest dan + 40 graden, alleen maar vermeerderd en actiever wordt, en zeker niet afsterft. Tenzij er geen voedsel meer is of het alcoholpercentage te hoog wordt.

Overigens ook iets om bij stil te staan. Indien er alcohol in je slurry zit, wat ik wel verwacht, trekt dat ook de VM omlaag. Omdat de VM van alcohol een stuk lager is dan die van water. Ik dacht ongeveer 80% maar dat zal ook afhankelijk zijn van de hoeveelheid alcohol.

Succes in elk geval...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Gebaxke

Re: Gist

Bericht door Gebaxke »

De slurrie is, en dat kun je mooi zien op de foto, bovenin jong bier, in het midden veel eiwitten, gruis van het mout, gruis van hop, en onderin gistdrap. Geen zuiver gist er zit nog van alles tussen. Ook heerlijk spul voor pannenkoeken!
Gisteren heb ik 50 liter gebrouwen, met ondergist voor pils, helaas daar heb je niks aan voor brood bakken, het rijzen zou heeeeeeeel lang duren.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Gist

Bericht door TigerManZ »

Vanmorgen na goed schudden de helft van het flesje in een schoon potje gegoten.
Daar suiker en lauw water bij gedaan zodat de gist zijn werk kan gaan doen.
De verhouding is nu ongeveer 1/3 gist/bier mengsel en 2/3 lauw water met 3 eetlepels suiker.
De totale hoeveelheid schat ik op 250-300cc.
Als het gist zijn werk goed doet kan ik vrijdagmiddag een bierbostelbrood bakken.
Mocht dat niet het geval zijn dan wacht ik tot zondag en bak het dan.

A.s. zaterdag ga ik namelijk een dagje mee bier brouwen in de brouwerij van het Openlucht Museum in Arnhem :G

Afbeelding
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Gist

Bericht door bakplaat »

Toch niet alleen maar bier brouwen,hoop ik Han? :D, Proost en...laat het je smaken. :B:

Maar denk eraan,glaasje op laat je rijden,dus zorg voor een goeie BOB.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Gist

Bericht door TigerManZ »

Goed gezien Cor, ze brouwen daar lekker spul bij 't Goeie Goed :B:
Heb al eens van het Winterbier en hun Jubileumbier mogen genieten.

En de BOB is geregeld.
De brouwer komt uit mijn buurt en tsja... hij is aan het werk dus kan niet drinken... àààghh wat zielig ;)
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Riet
Deegroller
Berichten: 403
Lid geworden op: za 07 apr 2012, 08:37

Re: Gist

Bericht door Riet »

BOB de b(r)ouwer flauw ik weet het maar kon het ff niet laten ;B
Groetjes,
Riet
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Gist

Bericht door Melinda »

Hahaha, Riet, toch spits :rofl2:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Plaats reactie