Broodjes (waldkorn)

Leuk, al die termen, maar wat betekenen ze eigenlijk allemaal?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nath

Broodjes (waldkorn)

Bericht door nath »

Ik heb gisteren mijn eerste brood gebakken en ben erg blij met het resultaat :-)

ik zou nu graag eens kleine broodjes bakken. De bakker recht over de deur verkoopt enkel van die grote bollen die voor 80% uit lucht bestaan :?

Verschilt het recept van een gewoon brood met dat van kleine broodjes? Of moet je de baktijd aanpassen?

En heeft iemand toevallig een lekker receptje voor waldkorn broodjes?
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Broodjes (waldkorn)

Bericht door bakplaat »

Hallo Nath

Hier een recept/werkwijze van mijn Zachte witte volle Melkbroodjes/bollen

Afbeelding

Je kunt van het zelfde recept ook Tarwebolletjes maken,gebruik dan 50/50 Bloem/Tarwemeel.

Afbeelding

Je wilt ook Waldkorn broodjes maken,ik zou je adviseren om hiervoor 50/50 Waldkornmix/Tarwebloem te gebruiken je kunt dan bovenstaand recept/werkwijze aanhouden,vervang de melk door water en gebruik daarvan dan ± 10 % meer.


En hier voor Krente/Rozijnenbollen

Afbeelding

Er is wel verschil in het afbakken van Klein of Grootbrood... Kleinbrood/Broodjes bak je heter en korter af over het algemeen ± 10-12 minuten op 250 °C.
En grootbrood ± 35-40 minuten op 230 °C.

Maar let op deze tijden en tepmeraturen zijn slechts richtlijnen,bedenk dat iedere oven en vooral de meeste huishoudovens verschillend zijn.Je zult met je eigen oven ervaring op moeten doen en er daardoor achter komen hoe hij het beste bakt.
In de bakkerij hebben we veel grotere ovens,die veel constanter van temperatuur zijn en blijven.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Plaats reactie