Bloem en zo...

Leuk, al die termen, maar wat betekenen ze eigenlijk allemaal?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gipskruit

Bloem en zo...

Bericht door gipskruit »

Ja Mayken vroeg het me ook af hoor!!? Wat drijft er? Maar snap het nog niet.Zal wel een benaming voor iets wezen?? ;) Straffe bakaard is dus krokant.Ja moeilijk hoor!! Ach als het maar lekker is.Heb hier nog nooit Zeeuwse bloem gezien dus weet het ook niet.
Gebruikersavatar
mayken
Deegkneder
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 13:02

Bloem en zo...

Bericht door mayken »

Om het echt te weten te komen moet je denk ik zelf diverse koekjes eerst met zeeuwse bloem en daarna met patentbloem gaan bakken, of combinaties daarvan. Vervolgens al je bevindingen noteren.
Ik doe dat wel (het noteren, althans mentaal), maar het duurt een tijd voor je er uit bent als je zoals ik graag afwisselt met je baksels (nu eens een taart, dan een brood, granola barretjes en oja, laat ik weer eens koekjes bakken :) )
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Bloem en zo...

Bericht door bakplaat »

Je zou het idd. zo eens kunnen proberen zoals Mayken zegt: Een koek(jes)recept waarin (patent)bloem wordt aangegeven geheel of gedeeltelijk te
vervangen door Zeeuwse bloem of andersom.

Hier is een WOORDENLIJST van de SCHOOLSITE Lees bij Z over de drijvende bakaard van Zeeuwse bloem en bij P waarom Patentbloem erg geschikt is om er brood mee te bakken.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
gipskruit

Bloem en zo...

Bericht door gipskruit »

Maar het heet echt zeeuwse bloem,en je kan het niet in een "gewone "winkel krijgen.? Alleen bij een molen begrijp ik.Ik ben het nog nooit tegen gekomen.Of kan het ook anders heten.
Ga er eens beter op letten.

Dank je voor de uitleg :G

Gr Marieke
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Bloem en zo...

Bericht door Bakkersdochter »

Het patentbloem van zo rond de €0.40 of goedkoper is ook anders dan de patentbloem van de molen. (Op mijn zak staat super bloem overigens) Die laatste is bedoeld om brood van te bakken. En die van € 0,40 voor het binden van sauzen... vind ik dan. :D,
Gebruikersavatar
mayken
Deegkneder
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 13:02

Bloem en zo...

Bericht door mayken »

gipskruit schreef: Alleen bij een molen begrijp ik.
Inderdaad, of online bestellen (Bakkertje thuis bijv.)

En Bakkersdochter: ik gebruik 'ordinaire' Lidlbloem voor alles behalve brood dat ik in de oven bak. Prima resultaten. Ik gebruik het ook voor brood uit de BBM.
'Broodbloem' (met een hoog eiwitgehalte dus) die ik voor mijn ovenbrood gebruik, heet bij molen de Hoop in Klarenbeek, waar ik het vandaan trek, tarwebloem extra (mocht een lezer hier eens in de buurt komen).
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Bloem en zo...

Bericht door Levinebaktbrood »

De goedkope patentbloem uit de supermarkt is geen sterke bloem/bloem van harde tarwe die groeit in een landklimaat. Ik koop voor mijn brood patentbloem bij De Zuidmolen, zogenaamde Amerikaanse patentbloem. Die heeft een eiwitpercentage van 13,8%. Verder gebruik ik Edelweiss, bloem (zonder toevoegingen) van Meneba met een eiwitpercentage van 12%.

Volgens mij dwalen we af, het onderwerp was ooit "Gevulde koeken" ....... :shock:

Afijn ..... :D
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Bloem en zo...

Bericht door Bakkersdochter »

En Bakkersdochter: ik gebruik 'ordinaire' Lidlbloem voor alles behalve brood dat ik in de oven bak. Prima resultaten. Ik gebruik het ook voor brood uit de BBM.
Ik vind bloem van de Lidl of Aldi helemaal niet oridinair of zo. Heb het ook gewoon in mijn kast staan, en gebruik het dus om te binden. Ik vind het als bloem voor mijn brood minder lekker. En ik heb me zo uitgedrukt omdat de term "patentbloem' wel eens voor verwarring zorgt. Als bakkers er de eiwitrijke bloem (12%) mee bedoelen en dit gebruikt wordt in recepten, en de thuisbakker gebruikt daarvoor in de plaats de bloem uit de supermarkt (minder dan 12%), kan het resultaat wel eens verschillend zijn. En dat verschil wilde ik duidelijk maken.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Bloem en zo...

Bericht door bakplaat »

gipskruit schreef:Maar het heet echt zeeuwse bloem,en je kan het niet in een "gewone "winkel krijgen.? Alleen bij een molen begrijp ik.Ik ben het nog nooit tegen gekomen.Of kan het ook anders heten.
De naam Zeeuwse bloem is specifiek verbonden aan dit type bloem en zal dus NOOIT anders heten.En zal ook niet in een gewone winkel(supermarkt?)verkrijgbaar zijn,of je moet goeie maatjes zien te worden met de warme bakker bij je in de buurt...Die heeft het altijd in huis.

En Levine,het is waar dat we afdwalen...dit is allemaal begonnen met gevulde koeken.Ik weet nog goed dat Lida van het BW forum daar een speciale naam voor had...Het Rommelpotje. :G
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Bloem en zo...

Bericht door Levinebaktbrood »

En nu hebben we Ballie en die maakt er gewoon een nieuw onderwerp van :2th:

En afdwalen kan leuke dingen opleveren, dat zie je maar weer!
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Bloem en zo...

Bericht door Ballie »

Zoals ik het zie, (en daar dwalen we weer af ;)), kun je met dit soort dingen 2 kanten uit.
  • "1 -" Je wordt boos, en gaat de mensen waarschuwen/bannen
    "2 -" Je splitst het onderwerp op en gaat verder of er niets is gebeurd
Ik kies dan het liefst voor optie "2"
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Bloem en zo...

Bericht door bakplaat »

Ballie schreef:Zoals ik het zie, (en daar dwalen we weer af ;)), kun je met dit soort dingen 2 kanten uit.
Ondanks dat we soms wat AFDWALEN,zorgt Ballie ervoor dat we niet VERDWALEN. :2th:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
kokkie ilse

Re: Bloem en zo...

Bericht door kokkie ilse »

Bij de Sligro kan je grote balen van 25 kilo bloem kopen met een goed eiwitpercentage (lees 12%)
het is daar ook goedkoper dan bij de molen, alleen moet je wel even 25 kilo opslaan ;B
Plaats reactie