Zuurdesempoeder

Leuk, al die termen, maar wat betekenen ze eigenlijk allemaal?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pantoef

Zuurdesempoeder

Bericht door Pantoef »

Hallo,

Zijn er hier ervaringsdeskundigen voor wat zuurdesem in poedervorm betreft?
Heb zo 2 potjes staan, witte en donkere, maar ik weet nie goed hoe ze te gebruiken. In de winkel waar ik ze kocht, beweren ze het er gewoon bij te gooien als een ander ingrediënt, zonder extra rijstijd of hoeveelheid gist aan te passen..
Iemand die me hierin wat beter kan uitleggen? Of is zuurdesem in poeder gewoon "not done"? :oops:

Groetjes,
Eveline
Gebruikersavatar
luuk55
Deegkneder
Berichten: 130
Lid geworden op: do 15 mei 2014, 20:14
Locatie: Rotterdam

Re: Zuurdesempoeder

Bericht door luuk55 »

Hoi Eveline,
Volgens mij is de desempoeder wat jij hebt een smaakmaker is.
Dit poeder wordt gebruikt om het brood de zogenaamde desem smaak mee te geven.
Er zijn bakkers die dit gebruiken om "desembrood" te maken.
Of het wel of niet weldone is om het te gebruiken is helemaal aan jou.
Groeten,
Luuk
Gebruikersavatar
kniss
Gaat de goede kant op
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 10:59
Locatie: Amsterdam

Re: Zuurdesempoeder

Bericht door kniss »

Misschien het poeder waar het in deze aflevering over gaat?
http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/s ... 26-09-2013
Gebruikersavatar
Pantoef

Re: Zuurdesempoeder

Bericht door Pantoef »

Oei, ja gewoon een smaakstof dus. Eigenlijk weinig spannend en jammer van de aanschaf! :|
Gebruikersavatar
Hedwig417

Re: Zuurdesempoeder

Bericht door Hedwig417 »

Ik vind het geen miskoop hoor.
Ik gebruik het ook soms en voor mij geeft het een betere smaak aan het brood.
Dit is persoonlijk natuurlijk.
Het geeft ook een schonere korstkleur.
Dus... geen miskoop
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Zuurdesempoeder

Bericht door papagena »

Staat er geen ingrediëntenlijst op je potjes?
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Pantoef

Re: Zuurdesempoeder

Bericht door Pantoef »

Ja papagena, starterscultuur van tarwedesem of zoiets. Vandaar dat ik dacht dat het mss toch wel het desemeffect had qua rijzen enzo..maja, niet dus.
En ja, geeft wel wat smaak, is waar :2th:
Gebruikersavatar
Pieterjan
Chef stoffer en blik
Berichten: 23
Lid geworden op: di 06 jan 2015, 16:05

Re: Zuurdesempoeder

Bericht door Pieterjan »

Pantoef,

Dat poeder dat je aanhaalt is gemaakt van een tarwedesemcultuur. Dat is net zoals een desem die je zelf zou maken, dus op zich is daar niks mis mee. Maar aangezien ze de desem gedroogd hebben tot een poedervorm zijn de actieve delen van de desem verdwenen of in het beste geval in een diepe slaap terecht gekomen. Wat blijft er dan over? De zure smaak die we met desembrood associëren en die bvb in Duitsland heel populair is, vandaar dat die poeders daar vaak verkocht worden. Aangezien de actieve bestanddelen verdwenen zijn, beschikt dit poeder niet meer over de rijsmogelijkheden, waardoor je zelf toch nog gist moet toevoegen aan het deeg.
Uit onderzoek blijkt dat zure producten zoals yoghurt, zuurkool en desembrood beter zijn voor onze spijsvertering. De zuurtegraad zou ervoor zorgen dat we die dingen trager verteren waardoor we er langer een voldaan gevoel van hebben. Misschien dat we daardoor instinctief de smaak van desembrood zo lekker vinden?
Of de gunstige eigenschappen van een echt desembrood te vergelijken zijn met een brood dat "verzuurd" word met zo'n poeder kan ik niet zeggen. Wel krijg je gemakkelijk de echte zure smaak van desembrood zonder al te veel poespas. Ideaal als je eens wil proberen of de smaak van desembrood je wel bevalt, zonder zelf een startercultuur te moeten maken. Ikzelf heb al van een vloeibaar desemzakje uit de supermarkt (dus niet uitgedroogd tot een poeder) terug een actieve desem gemaakt. Dat was niet zo moeilijk en voor mij het bewijs dat die producten echt wel zijn wat er op de verpakking staat: een tarwedesemcultuur (in mijn geval was het roggedesem) in een diepe slaap. Ik zou zeggen, gewoon eens met experimenteren.

Succes,

Pieterjan
Piekie81
Gaat de goede kant op
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 15:16

Re: Zuurdesempoeder

Bericht door Piekie81 »

Als ik brood bak met mijn desem, smaakt dat helemaal niet zuur. Juist die zure desemsmaak vind ik niet lekker.
Helemaal in een brood met zowel gist als desem proef ik geen zure smaak. In volledige zuurdesembroden is die heel licht aanwezig, maar zeker niet zo als bij de 'Duitse' zuurdesembroden. Dus of de smaak die dit poeder geeft een goede indicatie is voor de smaak van een brood dat met actief desem is gebakken, durf ik te betwijfelen...
Maar wellicht dat dat ook samenhangt met de hoeveelheid van het poeder dat je toevoegt.
Gebruikersavatar
Pieterjan
Chef stoffer en blik
Berichten: 23
Lid geworden op: di 06 jan 2015, 16:05

Re: Zuurdesempoeder

Bericht door Pieterjan »

Hey Piekie, ik bedoel voornamelijk dat dat poeder de smaak van desem toevoegt, zonder de actieve eigenschappen van de desem.
De zuurtegraad hangt uiteraard af van verschillende omstandigheden (desemsoort, rijptijden, temperatuur,...), maar een desembrood zal altijd iets zuurder zijn dan een gewoon brood ten gevolge van de aanwezige melk en azijnzuren.
Bekijk het zoals yoghurt, die smaakt ook niet altijd even zuur of soms helemaal niet zuur, maar in realiteit is die wel zuurder dan melk.

Pieterjan
Plaats reactie