Sterk ruikend desem

Leuk, al die termen, maar wat betekenen ze eigenlijk allemaal?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Sterk ruikend desem

Bericht door CJ-Petra »

Ik heb sinds afgelopen herfst een desem, waar ik al meerdere (hybride) desembroden mee gebakken heb.
Sinds ~2 weken ruikt mijn desem heel sterk, het doet mij aan aceton denken. Ik ververs mijn desem zeker 2x per week, en steeds ruikt hij na 2 dagen weer heel sterk. Hij is nog heel actief.
Ik heb op het vorige forum er iets over gelezen, maar ik weet het niet meer. ;B
Is mijn desem nog goed en zo ja, wat is er aan de hand?

Alvast bedankt voor jullie reactie's!
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
Lauralijn

Re: Sterk ruikend desem

Bericht door Lauralijn »

Ik heb het ook ergens gelezen maar niet onthouden wat het nou precies is.

Ik weet wel dat het absoluut geen kwaad kan. Zolang je desem actief is en goede broden levert is er niets aan de hand.
Mijn (rogge)desem ruikt ook sterk zurig als ik het uit de koelkast haal, maar na een keer verversen ruikt het weer sprankelend fris ;)

Je kunt misschien eens veranderen van meelsoort; een keertje rogge toevoegen als je een tarwedesem hebt of omgekeerd. Of wat meer meel toevoegen zodat het minder vloeibaar is. Gewoon uitproberen, hij kan tegen een stootje!
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Sterk ruikend desem

Bericht door papagena »

Ik heb dat ook wel eens...
Ik moet zeggen dat ik dat meestal oplos door een compleet nieuw desem aan te zetten. Maar misschien dat er nog andere ideeën over zijn.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Sterk ruikend desem

Bericht door Levinebaktbrood »

Wat ook wel wil helpen: Heel klein beetje in schoon bakje/pot doen, 15 gram ofzo en de rest weggooien, en dan verversen met 100 gram bloem of meel (ligt er maar aan wat voor desem het is) en 100 gram lauw water (100% hydratatie). Dat zonodig een paar keer achter elkaar herhalen (12 uur tijd tussen de verversingen). Of als je een steviger desem wilt hebben verversen met 100 gram bloem/meel en 60 gram water (60% hydratatie). Dit laatste alleen als het een desem op basis van tarwebloem is.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Sterk ruikend desem

Bericht door CJ-Petra »

Levinebaktbrood schreef:Wat ook wel wil helpen: Heel klein beetje in schoon bakje/pot doen, 15 gram ofzo en de rest weggooien, en dan verversen met 100 gram bloem of meel (ligt er maar aan wat voor desem het is) en 100 gram lauw water (100% hydratatie). Dat zonodig een paar keer achter elkaar herhalen (12 uur tijd tussen de verversingen). Of als je een steviger desem wilt hebben verversen met 100 gram bloem/meel en 60 gram water (60% hydratatie). Dit laatste alleen als het een desem op basis van tarwebloem is.
Bedankt voor de tips! :2th:
Mijn desem stinkt niet meer, maar ruikt nu weer fris.
Ik heb dagelijks ververst en dagelijks een schone weckpot gepakt, en ik heb weer met rogge (100% hydratatie) gevoert i.p.v. speltmeel. Ik heb geen idee of dat iets uitmaakt, maar ik vind rogge toch lekker voor mijn desem.
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Sterk ruikend desem

Bericht door Soepkipje »

CJ-Petra schreef: ......en ik heb weer met rogge (100% hydratatie) gevoerd i.p.v. speltmeel. Ik heb geen idee of dat iets uitmaakt...
Omdat rogge minder gluten bevat dan spelt gaat het wat gemakkelijker of eerder bubbelen. (Dat geldt ook voor hoeveelheid vocht t.o.v. meel)
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Gebaxke

Re: Sterk ruikend desem

Bericht door Gebaxke »

Lauralijn schreef:Ik heb het ook ergens gelezen maar niet onthouden wat het nou precies is.!
Op het oude forum van bakkerswereld had ik een stuk geschreven over zuurdesem wat ik van een Duitser had gekregen, mr zuurdesem uit Duitsland himself.

Wat ik nog weet is als een desum vreemd ruikt (aceton) dat geen kwaad kan, een leuke kreet van hem; Ziet je desem nog niet groen, rood, blauw of zwart of staan er geen haren op, en ruikt het niet naar bedorven vis kun je hem gewoon blijven gebruiken ^)^

En een testje, pak wat zuurdesem doe dat op een bordje. Hierover huishoudfolie, als er na twee dagen geen schimmel op staat is de desem nog oké.
Plaats reactie