Bakje met kokend water tijdens afbakken ?

Leuk, al die termen, maar wat betekenen ze eigenlijk allemaal?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kneedhaak63

Bakje met kokend water tijdens afbakken ?

Bericht door Kneedhaak63 »

Omdat mijn broden minder knapperig zijn, heb ik de indruk, dat het toegevoegde bakje met kokend water hier voor zorgt ;B
Enerzijds zou het ovenrijs kunnen bevorderen ?
Graag had ik geweten hoe het precies zit, met vocht in de oven toevoegen :roll:

Alvast bedankt,
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Bakje met kokend water tijdens afbakken ?

Bericht door papagena »

Ik bak meestal een kwartiertje met een bakje water. Haal na dat kwartier het bakje eruit en bak verder droog af.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Bakje met kokend water tijdens afbakken ?

Bericht door bakplaat »

Erwin

Stoom (bakje heet water) in de oven dient om het laatste deel van het rijsproces (ovenrijs/bakrijs) beter te laten verlopen.
In een vochtige bakruimte kan het brood nog wat langer uitrijzen, zonder dat er meteen een korst kan ontstaan.
Zodra dat het brood gaat kleuren kun je de stoom weghalen en het brood verder gaar laten bakken.

Anders is het met zachte broodjes...voor een lekker zacht korstje mag je het gerust de hele baktijd in de oven laten.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Kneedhaak63

Re: Bakje met kokend water tijdens afbakken ?

Bericht door Kneedhaak63 »

Thanx, Dame en Heer,

Probleem opgelost,
Na het bakken zat er soms ook nog een bodempje water in het bakje :roll:
Terwijl de knapperigheid ........ beter kon.
Alles wat je eenmaal weet is simpel :!:
Toppie dit forum :2th:
Gebruikersavatar
buitenhuis

Re: Bakje met kokend water tijdens afbakken ?

Bericht door buitenhuis »

Brood bakken, doe niet meer als 2% verse gist op de hoeveelheid meel. 500 gr meel = 10 gr gist.
Maak van tevoren een zetsel( BV ) dat is 250 gr meel + suiker +gist en 250 gr Vocht, WATER of MELK temperatuur 25 graden.
Meng dit goed onder elkaar en laat het afgedekt een 1uur staan rusten.
Dit zetsel geeft een veel betere ontwikkeling van de rijsttijden er na, en het brood krijgt een betere smaak ontwikkeling
Dan de rest van het meel of bloem er bij doen en de verdere ingrediënten en het deeg kneden , tot het goed is ??? als je dan een stukje deeg pakt, en het uit elkaar trekt, met twee handen krijg je een dun vliesje, ziet zoals bij kauwgum.Dan is het kneden van het deeg klaar.
Laat dit weer rijzen een 30 min afgedekt.
Dan het deeg opbollen, maar niet te hard duwen anders duw je de deeg kapot, het moet een mooie gladde bol worden.
Laat dit 30 min rusten,afgedekt dit is voor het uit drogen, dat er geen harde korst op komt.
Dan het deeg in de gewenste vorm rollen nadat alle lucht bellen er uit zijn geslagen.
Dit dan ongeveer 1 a 2 uur laten rijzen maakt de boven kant van het brood regel matig nat, maar niet te veel.
Oven temperatuur 250/240 graden , het brood in de oven doen en bespuiten met een plantenspuit, dit na 1minuut herhalen, de oven terug zetten naar 210 graden.
De bak vorm na 20 min draaien, zodat aan alle kanten het brood mooi kan bakken.
Baktijd 35 a 45 min, als het brood uit de oven komt met boter of water de glans geven.

Iedere oven is anders en niet elke meel soort is gelijk dit verschild sowieso, ieder jaar. het is een natuurproduct.
Ook de hoeveelheid vocht is afhankelijk van de kwaliteit van de meel soort.
Als er vragen zijn dan beantwoord ik die graag.
Jo Buitenhuis.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Bakje met kokend water tijdens afbakken ?

Bericht door Levinebaktbrood »

Beste Jo Buitenhuis, dank voor de bijdrage. Het is gebruikelijk om als je berichten gaat plaatsen je ook in de daarvoor bestemde rubriek even voor te stellen. Het topic ging over bakje water in de oven tijdens het afbakken, dat mis ik in je bericht. Evenals de verdere ingrediënten zoals vocht en zout die nog toegevoegd moeten worden.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
buitenhuis

Re: Bakje met kokend water tijdens afbakken ?

Bericht door buitenhuis »

buitenhuis schreef:Brood bakken, doe niet meer als 2% verse gist op de hoeveelheid meel. 500 gr meel = 10 gr gist.
Maak van tevoren een zetsel( BV ) dat is 250 gr meel + suiker +gist en 250 gr Vocht, WATER of MELK temperatuur 25 graden.
Meng dit goed onder elkaar en laat het afgedekt een 1uur staan rusten.
Dit zetsel geeft een veel betere ontwikkeling van de rijsttijden er na, en het brood krijgt een betere smaak ontwikkeling
Dan de rest van het meel of bloem er bij doen en de verdere ingrediënten en het deeg kneden , tot het goed is ??? als je dan een stukje deeg pakt, en het uit elkaar trekt, met twee handen krijg je een dun vliesje, ziet zoals bij kauwgum.Dan is het kneden van het deeg klaar.
Laat dit weer rijzen een 30 min afgedekt.
Dan het deeg opbollen, maar niet te hard duwen anders duw je de deeg kapot, het moet een mooie gladde bol worden.
Laat dit 30 min rusten,afgedekt dit is voor het uit drogen, dat er geen harde korst op komt.
Dan het deeg in de gewenste vorm rollen nadat alle lucht bellen er uit zijn geslagen.
Dit dan ongeveer 1 a 2 uur laten rijzen maakt de boven kant van het brood regel matig nat, maar niet te veel.
Oven temperatuur 250/240 graden , het brood in de oven doen en bespuiten met een plantenspuit, dit na 1minuut herhalen, de oven terug zetten naar 210 graden.
De bak vorm na 20 min draaien, zodat aan alle kanten het brood mooi kan bakken.
Baktijd 35 a 45 min, als het brood uit de oven komt met boter of water de glans geven.
Je kunt een LEEG klein bakblik in de oven zetten als je de oven aan zet, deze krijgt dan ook de temperatuur van de oven, doe het gewenste brood in de oven en vul meteen het kleine bak blik met warm water, zo ontstaat er ook stoom in de oven.Maar het moet niet stomen blijven, na 1 minuut het kleine bakblik uit de oven halen.
Iedere oven is anders en niet elke meel soort is gelijk dit verschild sowieso, ieder jaar. het is een natuurproduct.
Brood Recept: Bruinbrood
250 gr witte bloem
250 gr tarwe meel
250 gr water ( ongeveer) dit licht aan de kwaliteit van de bloem en meel soort af, dit is altijd weer anders. water 25 graden.
2 % gist = 10 gr
2% zout= 10gr
3% boter= 15gr
3% suiker= 15gr
Men kan ook de suiker vervangen door een eetlepel stroop.
evt. 1 theelepel cacao toevoegen voor de kleur.
Maar begin met het zetsel zoals boven is aangegeven .
Veel succes.
Ook de hoeveelheid vocht is afhankelijk van de kwaliteit van de meel soort.
Als er vragen zijn dan beantwoord ik die graag.
Jo Buitenhuis.
Gebruikersavatar
erik-mp3

Re: Bakje met kokend water tijdens afbakken ?

Bericht door erik-mp3 »

Buitenhuis maakt het lekker overzichtelijk.
Een heel, al onnodig, verhaal aanhalen en er dan ergens in het midden iets aan toevoegen.
Daarbij iemand die zich nooit heeft voorgesteld en blijkbaar ook niet echt heeft rondgekeken op het forum.
We moeten ergens blijkbaar de conclusie trekken dat het om iemand gaat met verstand van zaken?
Door mij wordt deze bijdrage niet echt gewaardeerd.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Bakje met kokend water tijdens afbakken ?

Bericht door Ballie »

Erik, ik deel jouw mening in deze. Ik vroeg mij al af waarom de TS dit (totaal overbodige) onderwerp in hemelsnaam heeft geplaatst. De hier geboden informatie is nl al op meerdere plekken op het forum terug te vinden.

Toen de TS vervolgens het complete bericht in de quote zette en daarin (onherkenbaar) wat aanvullingen plaatste was voor mij de maat vol.De TS krijgt van mij een waarschuwing. Ik had het onderwerp in eerste instantie gesloten, maar toen merkte ik dat het deel uitmaakte van een groter onderwerp. Het onderwerp is dus weer geopend.

Ik ga de berichten wel laten staan, zodat toekomstige leden ook kunnen zien dat dit niet wordt getolereerd.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Jean
Opboller
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:52
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Bakje met kokend water tijdens afbakken ?

Bericht door Jean »

Ballie schreef:Erik, ik deel jouw mening in deze. Ik vroeg mij al af waarom de TS dit (totaal overbodige) onderwerp in hemelsnaam heeft geplaatst. De hier geboden informatie is nl al op meerdere plekken op het forum terug te vinden.

Toen de TS vervolgens het complete bericht in de quote zette en daarin (onherkenbaar) wat aanvullingen plaatste was voor mij de maat vol.De TS krijgt van mij een waarschuwing. Ik had het onderwerp in eerste instantie gesloten, maar toen merkte ik dat het deel uitmaakte van een groter onderwerp. Het onderwerp is dus weer geopend.

Ik ga de berichten wel laten staan, zodat toekomstige leden ook kunnen zien dat dit niet wordt getolereerd.

Hebben jullie zijn versie al gehoord? Misschien heeft hij zich gewoon vergist, of is hij niet gewoon fora te bezoeken.

Beste groeten.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Bakje met kokend water tijdens afbakken ?

Bericht door bakplaat »

Ballie schreef:Erik, ik deel jouw mening in deze. Ik vroeg mij al af waarom de TS dit (totaal overbodige) onderwerp in hemelsnaam heeft geplaatst. De hier geboden informatie is nl al op meerdere plekken op het forum terug te vinden.
Denk er net zo over had er aanvankelijk nog op willen reageren, maar dit bleek in eerste instantie onmogelijk.(gesloten)
En na de berisping van Levine en nu ook weer van Ballie aan 's mans adres over het (niet) voorstellen,dacht ik: ach laat het maar zitten, zo ook na zijn citaat waaraan wat aanvullingen toegevoegd waren.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Peetje
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: di 15 apr 2014, 20:29

Re: Bakje met kokend water tijdens afbakken ?

Bericht door Peetje »

Beste forumleden,

Laten we het gezellig houden en terugkeren naar het onderwerp? Op email of fora kan het allemaal wat harder overkomen dan bedoeld, maar het forum is toch vooral gezelligheid.

Het bakje water, wanneer haal je het eruit. Kwartier en niet eruit bij zachte bollen?

Petra
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Bakje met kokend water tijdens afbakken ?

Bericht door Ballie »

Het was ook niet de bedoeling dat hierop door zou worden gediscussieerd... Dus, net als Petra, back on topic graag...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Bakje met kokend water tijdens afbakken ?

Bericht door Soepkipje »

.
In plaats van prutsen met bakjes water, gooi ik wat ijsklontjes op de bodem van de oven. Werkt ook prima
Peetje schreef: Het bakje water, wanneer haal je het eruit. Kwartier en niet eruit bij zachte bollen?
bakplaat schreef: Stoom (bakje heet water) in de oven dient om het laatste deel van het rijsproces (ovenrijs/bakrijs) beter te laten verlopen.
In een vochtige bakruimte kan het brood nog wat langer uitrijzen, zonder dat er meteen een korst kan ontstaan.
Zodra dat het brood gaat kleuren kun je de stoom weghalen en het brood verder gaar laten bakken.

Anders is het met zachte broodjes...voor een lekker zacht korstje mag je het gerust de hele baktijd in de oven laten.
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Plaats reactie