wat, wanneer toevoegen

Leuk, al die termen, maar wat betekenen ze eigenlijk allemaal?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
snoetekind

wat, wanneer toevoegen

Bericht door snoetekind »

mijn vraag , ik heb laatst tutti frutti toegevoegd aan het deeg. maar deze had ik zo gekocht en niet nog eens zelf geweld, ik vond het wel lekker, maar is het toch lekkerder als je deze wel welt, ik knipte ze in dunne reepjes, en ze voelde niet droog aan , ook niet in het brood. verder heb ik vers geraapte hazelnoten die nog vol van olie zijn in hun dop, deze deed ik iets vergruist er ook doorheen+ verse dadels geknipt in sliertjes
ik noem het maar een vruchten noten brood!?
wat ik wellicht niet goed deed was het verdelen ervan.

wanneer voeg je het toe?, in de eerste kneed sessie of later bij het bollen en zo ja ; hoe verdeel je het dan netjes over het hele deeg, zonder de rijs er weer uit te laten gaan. ik lees graag jullie ervaring/ idee hierover/ gr monique
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: wat, wanneer toevoegen

Bericht door Ballie »

Dergelijke ingrediënten voeg je pas aan het deeg toe nadat het volledig is gekneed. Doe dit het liefst altijd met de hand, omdat het in de machine makkelijk kapot gekneed kan worden. Dat zal voor de noten niet zo'n probleem zijn, maar voor vruchten wel.

De noten zijn denk ik (in dit geval) nog rauw. Ik denk dat ze meer smaak afgeven wanneer je ze eerst roostert, hetzij in de oven, hetzij in een koekepan. De gedroogde vruchten kun je eerst een half uurtje in warm water laten wellen, als je maar wel zorgt dat ze, voor je ze aan het deeg toevoegt, goed afdroogt. Anders kan je deeg te nat worden.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
snoetekind

Re: wat, wanneer toevoegen

Bericht door snoetekind »

dank voor je snelle antwoord, ik vraag mij af als ik de vruchten vocht op laat zuigen of het in het brood niet nat/ klef word ( of moet ik ze uitknijpen)) , en als je een snee eet, je een natte boterham eet ^)^ ^)^ /
de noten eest roosteren is een leuk idee , ik hoor wel vaker dat de smaak toeneemt, ik ga dat de volgende keer zo doen. ben benieuwd.
trouwens ik doe eenvoudig ;en alles met de hand en klein oventje; elke week, 2 verse broden.
heerlijk!! :rofl2: :rofl2: nu ik het er toch over heb; ik smeer nog een broodje.
dank en groetjes monique
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: wat, wanneer toevoegen

Bericht door bakplaat »

snoetekind schreef:ik vraag mij af als ik de vruchten vocht op laat zuigen of het in het brood niet nat/ klef word ( of moet ik ze uitknijpen)) , en als je een snee eet, je een natte boterham eet ^)^ ^)^ /
Je zou de vruchten eerst kunnen wellen = vocht op laten zuigen en ze dan even kunnen uitwringen in een theedoek, zoals ik dat ook doe na het wassen en wellen van krenten en rozijnen.

Afbeelding Afbeelding

En zoals je Tutti Trutti gebruikt die je in kleine stukjes wilt snijden, is dit het moment om dat te doen,het fruit zal na het wellen zeker gemakkelijker te snijden zijn.Kneed ze zoals Ballie ook al zegt dan handmatig door je deeg en je zult geen last hebben van 'natte boterhammen'.
Zou je ze machinaal doorkneden, draai je ze niet alleen (gedeeltelijk) kapot, maar het deeg en uiteindelijk je brood zal er wat grauw en goor uitzien. :yugh:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: wat, wanneer toevoegen

Bericht door lekkermelig »

Ik snap best dat je in je machine je noten en rozijnen tot prut kan draaien.
Maar met een beetje beleid gaat het in een machine ook goed. Zelf heb ik een Bear en meestal mik ik na het kneden de noten en rozijnen erin en laat de zaak hooguit nog een minuutje draaien. Gaat eigenlijk altijd probleemloos.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: wat, wanneer toevoegen

Bericht door bakplaat »

In de echte bakkerij kennen we dit probleem niet hoor. Het zou ook onbegonnen werk zijn,om door een deeg van bijv. 50 kg. bloem nog eens 50 kg. krenten/rozijnen handmatig door te kneden. :mrgreen:
Maar bij een deegje van een kilo kneed ik ze er wel handmatig door.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: wat, wanneer toevoegen

Bericht door Ballie »

In de bakkerij worden doorgaans ook iets andere machines gebruikt dan die we thuis gebruiken.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
eric

Re: wat, wanneer toevoegen

Bericht door eric »

lekkermelig schreef:Ik snap best dat je in je machine je noten en rozijnen tot prut kan draaien.
Maar met een beetje beleid gaat het in een machine ook goed. Zelf heb ik een Bear en meestal mik ik na het kneden de noten en rozijnen erin en laat de zaak hooguit nog een minuutje draaien. Gaat eigenlijk altijd probleemloos.

Wil
Olalala,

Dit is ook mijn werkwijze, en deze methode verloopt probleemloos zowel met de "Artisan met speciale deeghaak" als met de "Rofco Kn4".
Al moet gezegd (en daar heb je gelijk in Ballie)
dat het met de meer profesionele Rofco beter verloopt dan met de Artisan
Wanneer ik noten graag klein vermalen wil, doe ik ze er al in vanaf het begin en de vruchten altijd op het laatst.
Wellen van de vruchten doe ik meestal niet, ik kieper ze er zo in.
Ik geef de voorkeur aan de iets drogere en hardere stukjes vruchten in het brood.
Voor mij hoeft het niet zo zacht en plakkerig te zijn.

eric
Plaats reactie