Rozijnen/krenten wellen en drogen???

Leuk, al die termen, maar wat betekenen ze eigenlijk allemaal?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Rozijnen/krenten wellen en drogen???

Bericht door Levensplezier »

Als ik het goed heb, welt de bakker de rozijnen en krenten om ze daarna op het laatst van de dag in de oven weer te laten drogen.

Weet iemand hoe dit moet, en waarom? :ugeek:
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Rozijnen/krenten wellen en drogen???

Bericht door Levinebaktbrood »

Heel simpel: De krenten/rozijnen moeten droog zijn voordat je ze aan het deeg toevoegt. Anders wordt het een kledderboel ^)^.

Als ik eraan denk laat ik de avond van tevoren krenten/rozijnen 15 minuten wellen in lauw water, spoel ze dan even af en laat ze gedurende de nacht drogen in een vergiet.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: Rozijnen/krenten wellen en drogen???

Bericht door stillekracht »

Ik laat ze een nacht drogen op een oude theedoek. Wel een oude theedoek. Het laat vlekken achter.
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Rozijnen/krenten wellen en drogen???

Bericht door Levensplezier »

Dank jullie wel. Nu ik dit zo lees is het waarschijnlijk om ze te wassen zodat ze ook schoon het brood ingaan. :G
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Rozijnen/krenten wellen en drogen???

Bericht door bakplaat »

Lijkt me niet zo verstandig dit in de oven te doen Fini, Zeker niet op tropisch warme dagen zoals we die deze week nog een paar hadden.Te warm zal dit aan het deeg geen goed doen. :mrgreen:

Wij deden dat in de bakkerij op de volgende manier,als de krenten/rozijnen gewassen/geweld/uitgelekt waren,werden ze in dunne lagen uitgespreid op bakplaten in een platenwagen.De temperatuur van de bakkerij is meestal zodanig dat ze na een overnachting voldoende droog waren voor de wekelijkse krentebroodproduktie.Een enkele keer werd er wel eens van de rijskast gebruik gemaakt.
Nu ik niet meer actief ben in de bakkerij en maar kleine hoeveelheden gebruik,doe ik het thuis door ze na het wassen wellen en even uitlekken in het gootsteenzeefje,ze meteen uit te wringen in een theedoek.Zo is dit karweitje met ruim een halfuurtje geklaard en kunnen ze meteen in het deeg verwerkt worden.
Je wast de krenten/rozijnen idd. om ze schoon in het deeg te kunnen hebben,vaak zit er voor het wassen nog wat restjes zand in en je wil toch liever niet tandenknarsend je sneetje krentebrood/bollen eten.

Afbeelding Afbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: Rozijnen/krenten wellen en drogen???

Bericht door stillekracht »

Als je ze na het wellen goed spoelt blijft later de kleur van je deeg mooier doordat er minder vervuiling in zit. Kijk maar eens hoe vies het spoelwater is.
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Rozijnen/krenten wellen en drogen???

Bericht door Levensplezier »

Fijn die wetenschap op dit forum. Ik had al gehoopt dat Cor een beetje meer licht kon werpen op mijn duisternis ^)^ Dank je Cor en ook het naspoelen is een goed idee lijkt me.
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Rozijnen/krenten wellen en drogen???

Bericht door brood daar zit wat in »

Ik heb even mee zitten lezen. Als ik er aan denk dat doe ik ze ook de avond van te voren wellen en kunnen ze de hele nacht drogen.
Goed om te weten dat het dus ook kan zoals Bakker Cor doet, ik wil nog wel eens op de dag zelf bedenken dat ik NU een krentenbrood wil maken en laat het dan omdat de rozijnen dan niet geweld zijn...
Vanaf nu verleden tijd ;)
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Rozijnen/krenten wellen en drogen???

Bericht door TigerManZ »

Is het dan ook mogelijk om de krenten te wassen en drogen en ze daarna te bewaren in een wekpot?
Eventueel een poosje drogen in de oven bij 70 graden met de deur op een kier zodat vocht kan ontsnappen?
Op die manier staan ze schoon klaar voor gebruik.
Of zijn de krenten na het wellen en drogen beperkt houdbaar?
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Rozijnen/krenten wellen en drogen???

Bericht door bakplaat »

Dat zou ik niet doen Han ;B ...De bedoeling van het wassen/wellen (denk ook aan zwellen) is dat de krenten/rozijnen tijdens het wellen wat vocht absorberen en zo enigszins soepel kunnen worden.
Zou je ze daarna weer totaal op laten drogen en willen bewaren in een weckpot,wat uiteraard wel kan,maar dan zit je als je ze weer wil gaan gebruiken met kurk/gort droge krenten/rozijnen,die even stug zullen zijn als toen je ze kocht.Het voordeel is dan dat ze wel goed schoon zijn,maar te droog en zullen dan ook nog wat vocht aan je deeg onttrekken..Niet doen dus.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Rozijnen/krenten wellen en drogen???

Bericht door TigerManZ »

oké, duidelijk antwoord Cor :G
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Plaats reactie