Kerststollen 2021

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Kerststollen 2021

Bericht door bakplaat »

Al een tijdje niks meer gebakken... :oops: Maar vanmorgen alvast mijn eerste Kerststollen van 2021 gebakken...3 stuks, met 1000gr. Am. Patentbloem en een royale vulling van 130 %, o.a. krenten, rozijnen, gehakte bigarreaux en sukade, wat gehakte orangeade (geconfijte sinaasappelschil) en een handjevol geroosterde/gehakte hazelnoten. En natuurlijk ook nog eens een flinke rol (300 gr.) amandelspijs. Meteen na het afbakken, bestreken met een kwastje gesmolten (room)boter.

Afbeelding

Voorlopig zijn ze al vast veilig opgeborgen in de vriezer. Heb er alvast 1 doorgesneden om te proeven en gelukkig zijn ze goedgekeurd door het thuisfront. :)
Na het ontdooien, pas bestuiven met poedersuiker...Volgende week nog maar eens een keer 3 stuks te gaan.

Veel succes gewenst, voor iedereen die zich ook dit jaar weer waagt, aan het bakken van zijn/haar Kerststollen. :thumbup:

Afbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Broodmeneer
Chef stoffer en blik
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 22 nov 2021, 14:40

Re: Kerststollen 2021

Bericht door Broodmeneer »

Hmm dat ziet er lekker uit zeg. Ik ga me er dit jaar ook aan wagen, welk recept heb je gebruikt?
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Kerststollen 2021

Bericht door bakplaat »

Hallo Broodmeneer en evt. andere geïnteresseerden... HIER een fotoalbum voor de werkwijze van de Stollen. De laatste foto zijn de stollen van vandaag.

Voor het deeg...

1000 gr bloem-100 gr. verse gist-10 gr. zout- 50 gr. witte basterd suiker- 50 gr. heelei 550 gr. volle melk
1300 gr vulling 550gr. krenten 550 gr.rozijnen 50 gr gehakte sucade 50gr. gehakte bigarreaux 50gr. gehakte/gekonfijte sinaasappelschil 50 gr gehakte/geroosterde hazelnoten.
Hou vooral korte rijstijden aan en bak de stollen af op 180 gr.C. en bestrijk ze met een kwastje gesmolten roomboter.

Afbeelding [/img]
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Broodmeneer
Chef stoffer en blik
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 22 nov 2021, 14:40

Re: Kerststollen 2021

Bericht door Broodmeneer »

Bedankt voor het recept Cor!
Gebruikersavatar
allema
Warme bakker
Berichten: 537
Lid geworden op: ma 26 aug 2013, 19:37

Re: Kerststollen 2021

Bericht door allema »

Ziet er, zoals ieder jaar, weer heerlijk uit, fijne feestdagen.
Huishoud-oven, Broodbakmachine Panasonic SD-R 2530 KXE
Gebruikersavatar
Kneedhaak 2.0
Gaat de goede kant op
Berichten: 98
Lid geworden op: do 23 apr 2020, 12:38

Re: Kerststollen 2021

Bericht door Kneedhaak 2.0 »

Nog niet verleerd Cor, zien er weer toppie uit, en zullen ook zo smaken :!:

Groetjes, Erwin
Gebruikersavatar
Eef
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 12:22

Re: Kerststollen 2021

Bericht door Eef »

Vandaag ook stollen gebakken, deze keer het recept uit de broodbijbel gebruikt.
Het mengen was een drama, geen mooi deeg maar een natte kleffe bende, ik heb getwijfeld of ik verder zou gaan, toch maar de vulling erdoor gemengd , het was eigenlijk niet te vormen, maar na eerste rijs ging het wat beter. Het zijn geen heel mooie stollen geworden.
Als ik het bovenstaande recept van Cor vergelijk met de broodbijbel zie ik een groot verschil met de hoeveelheid ei en suiker. Ik denk dat die hoeveelheid ei er zo’n kleffe bende van heeft gemaakt.

Er zijn vast forum bezoekers die dit recept ook hebben gebruikt, wil iemand laten weten of hij/zij dezelfde ervaring had?

Ik heb het recept vermeerderd naar 500 Gr bloem omdat mijn KA een kleinere hoeveelheid niet goed tot een mooi deeg draait, tenminste dat vind ik.

500 Americana, 256 melk, 17.5 droge gist, 65,8 suiker, 65,8 ei, 65,8 boter, 10.5 zout, 3 koekkruiden/ 525 vulling/ 330 spijs.
Heb er 3 stollen van gevormd.

Alvast bedankt voor evt tips&trics
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Kerststollen 2021

Bericht door Victory »

Ik heb recent dit recept als basis gebruikt voor een FODmap proof spelt-desem-stol. Het was inderdaad een kleverige substantie, maar ik heb er wel een mooie anders gevulde stol mee geknutseld.
Na de eerste rijs is het deeg wel beter te behandelen.

De gewone stol met tarwe enz voor mijzelf ga ik komende week weer maken. Ook dat zal wel een kleverige zooi worden die daardoor extra lang gekneed moet in mijn brede spiraalkneder. Gelukkig kan ik dan wel tarwegluten toevoegen en kan Amerikaanse patent meer verdragen. Het staat mij van de paas of gewone stol niet bij dat het zo kleverig was, maar ja hoe vaak maak je die .. ik weet wel dat ik die recepten erg lekker vind!

Het is trouwens de boter, die ik pas toevoeg als het deeg al aardig ver in gluten ontwikkeling is, die de boel zo kleverig maakt.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Kerststollen 2021

Bericht door Levinebaktbrood »

Inmiddels ook al een aantal stollen gebakken. Later deze week volgen er nog meer. Ik gebruik uiteraard mijn eigen recept want die is het lekkerst :D. Recept staat op mijn blog en in mijn boek Brood uit eigen oven.

Ik wens jullie fijne feestdagen!
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Eef
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 12:22

Re: Kerststollen 2021

Bericht door Eef »

Victory,

De kleffe massa ligt niet aan de boter want die zat er nog niet bij dus denk zelf toch de hoeveelheid ei, maar goed ik weet nu in ieder geval dat dit mijn recept voor stollen niet is, vind hem ook wel te zoet, maar jammer van het werk. Ik kan het ook niet goed hebben als iets niet wordt wat ik had verwacht ( vervelend trekje)🙈

Levine,
Idd, had me bij jouw recept moeten houden die zijn altijd goed, iets wat goed, daar moet je het bij houden, maar ja kan het niet laten om dan toch iets anders te proberen of iets te wijzigen( zelfde trekje).

Ook allemaal fijne feestdagen en een plezierig bak 2022
Gebruikersavatar
jesse
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 21 apr 2021, 22:05

Re: Kerststollen 2021

Bericht door jesse »

Ik denk dat ik de kerststollen dit jaar nog gewoon bij de bakker haal, want heb nog niet de illusie dat ik hem lekkerder kan maken dan de bakker (hou ook niet zo van al die vulling, rozijnen en spijs is genoeg)

Wel zien de anijs kerststerren in het boek van Levine er wel lekker uit, zal die binnenkort eens een keer gaan proberen, als ze lekker zijn, doe ik ze gewoon nog een keer bakken :D
Gebruikersavatar
Gebaxke
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 10:57

Re: Kerststollen 2021

Bericht door Gebaxke »

Geen kerst stollen maar kerst bollen.

De helft van de familie lust geen spijs, een slof is dan te groot.
Daarom maak ik kerstbollen.

Gewoon het deeg en vulling van een slof maken. De ene helft bol ik op en laat ik rijzen en worden afgebakken, zonder spijs dus.
De andere helft bol ik op laat hem 10 minuten rijzen rol het uit en leg een flinke lepel spijs op het deeg plakje. Dichtvouwen, opbollen, rijzen, afbakken.

Ze gaan allemaal de diepvries in en ik pak er een paar per dag uit.
Gebruikersavatar
Badger352
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 22 sep 2021, 10:45

Re: Kerststollen 2021

Bericht door Badger352 »

Afbeelding[/url] Afbeelding

Mijn allereerste kerststollen naar het recept van Levine's blog https://uitdekeukenvanarden.blogspot.co ... lmpje.html. Ik heb de hoeveelheden verdubbeld en hier 3 stollen van gemaakt.
Ik ben best wel trots op mijn eerste poging.
Fijne kerstdagen allemaal!
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Kerststollen 2021

Bericht door Koos de bakker »

Mooie stollen. Er gaat niets boven eigen gebakken stollen. Geniet ervan!
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Plaats reactie