Easy-peasy desembrood

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tom thumper
Chef stoffer en blik
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 06 jan 2021, 12:57

Easy-peasy desembrood

Bericht door tom thumper »

Ik lees hier veel en heel omslachtige recepten om desembrood te bakken. Het zal zijn nut wel allemaal hebben maar het kan ook lekker simpel, zo doe ik het.

Normaal als ik werken ben, spreid ik het bakken over twee dagen, in het weekend of als ik thuis ben, doe ik het ook op 1 dag, de koelkastfase sla ik gewoon over.

Een potje met desem of heef, zoals dat in het mooi Vlaams heet, staat gewoon in de koelkast, altijd.

Dus als ik thuiskom van mijn werk, tegen een uur of 5, neem ik een lepel heef, doe daar 70 gr water en 70 gr meel bij. Ik zet het op een lekker warm plaatsje, zoals bij de stoof of naast de chauffage maar als het zonnetje schijnt staat die gewoon op de rijchel in het zonnetje.

Tegen een uur of 9 is de heef al mooi bellen aan het vormen en de omvang is stevig toegenomen. Niet echt x2, soms wel, soms niet. De pot met de heef vul ik bij met 700 gr water, in een mengkom doe ik 1kg meel. Ik giet de pot met de heef en het water bij het meel. Ik meng het goed met een gewone lepel. Mengen, niet kneden, dat is te lastig en het is een easy-peasy broodje.

Tegen een uur of 12, kan ook al om 11 of soms zelfs later, gewoon als ik ga slapen dus, zet ik het deeg in de ijskast (+5°c ongeveer, weet ik veel hoe koud mijn ijskast is)

Dag twee kom ik thuis van het werk, neem ik het deeg uit de ijskast en die mag terug op een lekker warm plaatsje, naast de stoof of op de rijchel dus. Daar mag mijn deeg rustig bekomen van de koude gedurende een uur of 2. Het deeg is dan ongeveer verdubbeld in omvang en mijn mengkom van 3 liter is bijna vol. Dan doe ik het deeg in twee delen, maak er 2 bolletjes van en laat ze gewoon in de living nog een uur of 3 rijzen. Dan gaan ze op een pizzasteen in de oven op 230°C met een bakje kokend water voor 30 minuten.

Hierbij dus een foto van rozijnenbroodje van afgelopen weekend en een tarwe dat bijna op is.
IMG_20210123_202338[1].jpg
IMG_20210127_094952[1].jpg
IMG_20210127_095000[1].jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door tom thumper op wo 27 jan 2021, 11:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tom thumper
Chef stoffer en blik
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 06 jan 2021, 12:57

Re: Easy-peasy desembrood

Bericht door tom thumper »

Misschien kan ik nog wat uitleg geven over hoe ik met mijn heef omga?

Ik heb dus steeds een potje in de ijskast staan. Als dat bijna op is, bij de laatste lepel dus, voed ik mijn desem niet met 70 gr water en 70 gr meel maar ik neem 100 gr van elk. Bij mijn brood doe ik dan weer een 160 gr, de overschot gaat opnieuw in het potje in de ijskast, daar kan die gemakkelijk een week of twee staan voordat ik opnieuw voed. Op deze gemakkelijke manier heb ik dus ook nooit overschot en ik moet bijgevolg ook geen wafels ofzo gaan bakken, maar ik kan het wel!
Gebruikersavatar
Koen
Chef stoffer en blik
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 04 jan 2021, 12:07

Re: Easy-peasy desembrood

Bericht door Koen »

Bedankt voor het delen. Dat ga ik ook eens proberen.

Groeten, Koen
Plaats reactie