Elizabet-brood

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elizabet
Chef stoffer en blik
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 29 apr 2020, 20:09

Elizabet-brood

Bericht door Elizabet »

Nu ik weer tijd heb om te bakken (hoezee) ook maar een topic voor mijn broden.

Van vandaag, de eerste poging tot baguettes uit het boek van Issa Niemeijer. Ik moet echt nog veel beter leren vormen, en ik had ze voor de 2de rijs op bakmatten gelegd, waar ze toch wat aan vast plakten, dus de vorm is niet best. Ovenrijs had ook meer gekund (en ik vraag me af of het deeg juist onder- of overontwikkeld was, lastig in te schatten met dat koude deeg (lange bulkrijs in de koelkast)

Korst en smaak waren erg goed. Kruim wel lekker stevig, maar mag natuurlijk veel luchtiger.

Afbeelding

Afbeelding

Verder kleine pavé’s (ook uit Niemeijer met koude bulkrijs, had half volkoren gedaan, érg lekker) en mijn standaard 60% rogge (desem), overigens nav Niemeijer zonder te kneden, en dat blijkt prima te gaan.

Afbeelding

De komende tijd ga ik standaard ook baguettes maken als ik toch bak, ik wil dat toch wel erg graag kunnen..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Bantam
Deegroller
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 20:24
Contacteer:

Re: Elizabet-brood

Bericht door Bantam »

Proficiat. Als eerste poging is dat imho een prachtig resultaat. :thumbup:

Zelf twijfel ik ook dikwijls wanneer het juiste ogenblik er is om te beginnen bakken.
I.v.m. de bulkrijs bak ik liever te vroeg dan te laat.

'k Heb gelezen dat het grootste gedeelte van de ovenrijs afkomstig is van de CO² die opgeslagen, opgelost, is in het water.
En hoe kouder het water, dus eigenlijk het deeg, hoe meer CO² er kan in opgelost worden en er dus met de warmte van de oven terug vrij komt.
Dus mijn deeg gaat nu "koud" in de oven, zonder zich aan te passen aan de kamertemperatuur.

Leren brood bakken blijft spannend. :-))
""" WATER + DESEM + BLOEM + TIJD + BROODBAKFORUM """
Plaats reactie