Brood verbrand

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Bhilly
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 16:36

Brood verbrand

Bericht door Bhilly »

Laatste maanden bak ik veel desembrood op een chamottesteen. Oven op 240 graden en dan bakken. Nu ook met een stoombak. De laatste weken steeds vaker zwarte onderkanten. De steen is niet echt zwart, maar de broden wel. Hoe kan ik dit voorkomen? Volgens mij is de oven niet te heet, maar daar lijkt het wel op. Bakpapier of bakvel gebruiken? Moet ik de steen behandelen?
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Brood verbrand

Bericht door Rik59 »

Een combinatie van...

1 controleer de gaarheid en wel op temperatuur 94 - 95 graden (kerntemperatuur) ... dus binnenin het brood

Is je kerntemperatuur te hoog...
- dan kun je 10 graden op de hele baktijd zakken maar je kunt ook 20 minuten 240 graden en dan zakken voor de rest van de baktijd

Is je kerntemperatuur goed... dus 94-95 graden
- dan kun je 10 graden zakken op de hele baktijd maar moet je langer doorbakken of 20 minuten 240 graden en dan zakken voor de rest van de baktijd

Even kijken en uitproberen wat het beste voor je werkt.. SUC6
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Brood verbrand

Bericht door Levinebaktbrood »

Bakpapier of bakvel gebruiken gaat je niet helpen. Temperatuur van de oven lager instellen helpt wel. Je kunt ook de steen hoger in de oven leggen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
RedYssel
Deegroller
Berichten: 352
Lid geworden op: do 27 feb 2020, 18:34

Re: Brood verbrand

Bericht door RedYssel »

Je kunt ook heet inschieten zoals je nu doet en dan terug zakken naar 230.. gewoon even mee spelen! Iedere oven verschilt
Passie voor de ambacht!.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Brood verbrand

Bericht door Vitamine C »

Ik doe voorverwarmen 240, brood inschieten naar 220. 25 minuten. Stoom ontsnappen 15 min op 240.

Brood ca 950 Gr. Is redelijk donker gekleurd dan maar daar hou ik van.
Plaats reactie