Volkoren speltbrood uit de bbm

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elvira
Gaat de goede kant op
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 29 dec 2019, 18:38

Volkoren speltbrood uit de bbm

Bericht door Elvira »

Regelmatig bak ik volkoren speltbrood met mijn Moulinex Uno bbm en dit lukt toch altijd wel goed.
Goed gerezen en smaakvol.

Mijn ervaring is wel het ene soort speltmeel geeft een wat hoger en luchtiger bakresultaat dan een ander soort speltmeel.

Zelf gebruik ik dan ook een deel Kollenberger spelt uit Zuid Limburg vanwege de goede bakeigenschappen.

Ik trachtte er nog een foto aan toe te voegen helaas die worden om een of andere reden steeds op zijn kop geplaatst.
Laatst gewijzigd door Elvira op zo 25 okt 2020, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bakkerijremon
Gaat de goede kant op
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 15:11

Re: Volkoren speltbrood uit de bbm

Bericht door bakkerijremon »

Fijn dat het bakken je zo goed af gaat. Er zit inderdaad veel verschil tussen de verschillende soorten bloem en meel. Leuk om te experimenteren om er achter te komen welke soort bloem of meel welk resultaat geeft.

Betreft je foto, er zit waarschijnlijk iets in de zogenoemde 'metadata' van je foto waardoor hij omdraait. Je kunt je foto eens hier doorheen halen om hem goed te kunnen plaatsen: https://squoosh.app/

Bakze!
Hobbybakker en broodblogger. Kneedmachine: BW SM5. Oven: Een mooie simpele IKEA MATTRADITION.
-------
Voor de geïnteresseerde mijn blog/kennisbank: Bakkerij Rémon
Gebruikersavatar
Elvira
Gaat de goede kant op
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 29 dec 2019, 18:38

Re: Volkoren speltbrood uit de bbm

Bericht door Elvira »

Bij voorkeur gebruik ik biologisch meel waaronder spelt welke verbouwd is in Nederland.
En dan nog gemalen door een graanmolen met molenstenen zodat de kiem ook mee gemalen wordt.
In Duitsland wordt vaak gebruik gemaakt van hoogmaalderijen.
Het malen van het meel gebeurt via walsen.
De kiem ontbreekt dan vaak in het meel.
Kortom een totaal andere methode van malen.
Plaats reactie