Vandaag heb ik een....

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joris7
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 05 apr 2020, 15:53

Vandaag heb ik een....

Bericht door Joris7 »

….Focaccia gebakken!

Mijn favoriet, en hier begon het hobbyen met deeg voor mij mee. Het was wel even spannend, want ik had focaccia al een lange tijd niet meer gemaakt. Ik had nu een andere bloemsoort tot mijn beschikking dan waar ik het normaal mee maakte, maar het ging allemaal goed! Mijn foccacia was heerlijk zacht, de smaak van de olijfolie wat in de kruim was gezakt, de kruiden en zoutkorst. Ja het was smullen.
Het deeg was wel wat moeilijk te bewerken t.o,v het deeg waar ik het normaal mee maak, dus daardoor is de foccacia niet overal gelijk gerezen, maar mijn vrouw vind dat 'rustiek' ofzoiets. :p
Ik heb nu 2 foccacia's hier liggen dus we kunnen er een tijdje van eten, gelukkig maar, want een klein flesje olijfolie van dik 6 euro verdwijnt er zo in. :-p
Afbeelding
Mijn vrouw vond het leuk om de bloemen er bij op de foto te zetten. De korst oogt misschien wat donker realiseer ik me nu, sommigen bakken hun foccacia wat lichter, maar goed ik vind de egale kleur wel mooi zo en het smaakt ook niet naar te lang gebakken korst. Korst is ook niet dik, dus mondgevoel is prima!
Afbeelding

groet,

Joris.
Laatst gewijzigd door Joris7 op zo 26 apr 2020, 09:27, 9 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jan87
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 06 apr 2020, 22:02

Re: Vandaag heb ik een....

Bericht door Jan87 »

Ziet er lekker uit! Welke bloem heb je deze keer gebruikt, en welke normaal?
Gebruikersavatar
Joris7
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 05 apr 2020, 15:53

Re: Vandaag heb ik een....

Bericht door Joris7 »

Normaal de AH BASIC Tarwebloem nu Patentbloem van de molenwinkel.nl, waar ik nu maar liefst 10kg van in huis heb staan.

Mijn ervaring met laatstgenoemde deeg is erg goed. Mijn broden worden er zacht en luchtig door. (die wil ik juist wat compacter krijgen) Het is heel elastisch, rijst goed in de oven. Foccacia is dus extra zacht en luchtig geworden.

Hiervoor had ik patentbloem van Picnic (de bezorgsuper voor wie het nog niet kent), van het merk bravour, dat was vreselijk. Alles werd heel droog.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Vandaag heb ik een....

Bericht door Rik59 »

Mjammie.. ziet er lekker uit... :thumbup:

Heb je ook een foto van de binnenkant??
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Joris7
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 05 apr 2020, 15:53

Re: Vandaag heb ik een....

Bericht door Joris7 »

Heb een foto van de binnenkant aan mijn beginpost toegevoegd. Wat trouwens wel grappig was dat doordat mijn deeg zo elastisch was, ik bij het drukken van de gaten in het deeg wat harder moest drukken dan normaal. Dit leidde er uiteindelijk toe dat er gaten aan de onderkant zaten, in het midden het deeg toch weer naar elkaar toe was gergroeid, en boven weer een gat.
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Vandaag heb ik een....

Bericht door Koos de bakker »

Ik vind hem er echt heerlijk uitzien. Een mooi glas en een warm zonnetje erbij en het grote genieten kan beginnen.
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Vandaag heb ik een....

Bericht door Rik59 »

Doe je ze ooit vullen??? zoals bijv.. hier... https://uitdekeukenvanarden.blogspot.co ... at-en.html
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Re: Vandaag heb ik een....

Bericht door WesleyNL »

Dat ziet er uit als een heel mooi broodje.
Als hij ook heerlijk smaakt dan maakt die 6 euro ook niet uit.
1x uit eten overslaan en je kunt al minstens 10 van de broden bakken 😂
Gewoon lekker van genieten dus.
Mooi werk 👌🏻
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Vandaag heb ik een....

Bericht door Vitamine C »

Hmmm patent niet vooral voor taarten etc...
Gebruikersavatar
Joris7
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 05 apr 2020, 15:53

Re: Vandaag heb ik een....

Bericht door Joris7 »

Rik59 schreef: zo 26 apr 2020, 09:47 Doe je ze ooit vullen??? zoals bijv.. hier... https://uitdekeukenvanarden.blogspot.co ... at-en.html
Ja ik wil binnenkort ook gevulde versies gaan maken. Dat word dan wel voor het eerst. Meestal maak ik het dus zo en dan kan er van alles op kaas, vleeswaren, pesto, tomatenspread, olijven, tomaat etc. etc.
Gebruikersavatar
Joris7
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 05 apr 2020, 15:53

Re: Vandaag heb ik een....

Bericht door Joris7 »

Iedereen bedankt voor het kijken en de leuke reacties :thumbup: !
Gebruikersavatar
Joris7
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 05 apr 2020, 15:53

Re: Vandaag heb ik een....

Bericht door Joris7 »

….wit brood gebakken.

Nou ja ik.. de oven heeft het brood gebakken, ik heb de voorbereiding gedaan :-p

Ik wou twee dingen verbeteren aan mijn wit brood, minder kruimelig brood, en een egaal en compact kruim. Ik ben in contact gekomen met iemand die al jarenlang bakt en die zei dat het kruimelen maar net kan liggen aan welke bloemsoort je gebruikt. Dus daar valt niet veel aan te doen. Wat betreft een egaal kruim zei deze meneer, goed en hard doorslaan, en vooral geen rijs overslaan (wat ik wou gaan doen) omdat je met meerdere keren doorslaan juist meer kleinere belletjes creëert. Ik heb het wit brood dus 2x laten rijzen voor 45 minuten en 1x voor 60 minuten. 2x dus flink hard doorgeslagen, en bij het vormen ging ik helemaal los. Ik merkte dat bij het uitrollen veel gas bij de uiteinden van het deeg ontsnapte. Ik ben dus blijven rollen, rollen, rollen net zo lang tot ik geen gasbellen meer zag ontsnappen en ze ook niet meer voelde in het deeg. Het deeg was ondertussen nog dunner als een pizza, dus vlug kort gekneed en toen definitief gevormd en in de vorm gedaan.
Het resultaat is precies zoals ik 'm wil hebben. Zacht van smaak, top! Hier gaat een gebakken eitje op!

Afbeelding
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Re: Vandaag heb ik een....

Bericht door WesleyNL »

Hey, kijk eens aan!! Proficiat!

Wat een opluchting hè? Of in jouw geval ontluchting ;-)

Fijn dat het je eindelijk is gelukt.
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Gebruikersavatar
Joris7
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 05 apr 2020, 15:53

Re: Vandaag heb ik een....

Bericht door Joris7 »

….breekbroodjes met sesam gebakken!

Afbeelding

Hetzelfde recept voor wit brood gebruikt alleen dit keer dus niet gevormd als een busbrood maar als breekbroodjes. Ik begin nu een beetje door te krijgen hoe hard ik moet doorslaan, dus de bolletjes hebben dezelfde textuur als mijn wit brood. Dat betekent zacht van smaak met kleine belletjes maar niet met grote gaten. (dat wil ik weer wel bij foccacia bijv.)

Groetjes!
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Re: Vandaag heb ik een....

Bericht door WesleyNL »

Ziet er goed uit kerel!

Ik zou zeggen, probeer ook eens het recept van Cor. Die zijn ook echt goddelijk 😂
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Vandaag heb ik een....

Bericht door BakkerGerrit »

Ze zien erg bleek. Moet je ze nog afbakken?
Gebruikersavatar
Joris7
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 05 apr 2020, 15:53

Re: Vandaag heb ik een....

Bericht door Joris7 »

Ze zijn minder bleek in het echt, en ook gaar.
Gebruikersavatar
Joris7
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 05 apr 2020, 15:53

Re: Vandaag heb ik....

Bericht door Joris7 »

...heerlijke zachte witte bolletjes gebakken!

Het hele gezin is er dol op! En ik zelf ook. Man dit is echt lekker. Heerlijk zacht ook van binnen. Echt veel lekkerder dan van de supermarkt. Ook leuk om is een zachte korst te hebben t.o.v mijn witbroden / foccacia's die ik de laatste tijd heb gebakken.

Afbeelding

Afbeelding
En ach die paar luchtbelletjes bovenin, maakt mij niet uit. De rest van de kruim is mooi egaal!
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Re: Vandaag heb ik een....

Bericht door WesleyNL »

Mooi hoor.
Voor mij wel iets te lang doorgebakken maar dat is persoonlijke smaak.
En die paar luchtbelletjes maken niet uit. Als het maar heerlijk smaakt.

Heb je het recept van Cor gebruikt?
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Gebruikersavatar
Joris7
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 05 apr 2020, 15:53

Re: Vandaag heb ik een....

Bericht door Joris7 »

Ik heb een ander recept gebruikt.

Ik had de korst van de zachte bolletjes uit de supermarkt in gedachten. Vind het daar wel op lijken. En de smaak is geweldig.
Gebruikersavatar
Julmeg
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 16:06

Brood in de Römer topf gebakken

Bericht door Julmeg »

Afbeelding

Vandaag weer voor het eerst sinds lange tijd een brood gebakken in de Römer topf. Het klopt, hij ziet er niet uit :D , maar hij smaakt prima. Een heel klein stukje was blijven plakken. Zeker voor herhaling vatbaar
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Vandaag heb ik een....

Bericht door BakkerGerrit »

Fijn dat je weer aan het bakken bent Julmeg! (En welkom oo ons mooie forum)

Even een huishoudelijke opmerking, het is gebruikelijk dat elke bakker z’n baksels (liefst met foto) in z’n eigen draadje zet. Op deze wijze heeft elke bakker zijn eigen baksels bij elkaar en kun je het altijd terugvinden.
Je hebt jouw brood geplaatst in het draadje van iemand anders, in dit geval van Joris7.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Vandaag heb ik een....

Bericht door Rik59 »

Glimmende bollen... als een spiegeltje :thumbup: :thumbup:
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Brood in de Römer topf gebakken

Bericht door Rik59 »

Julmeg schreef: vr 08 mei 2020, 16:37 Afbeelding

Vandaag weer voor het eerst sinds lange tijd een brood gebakken in de Römer topf. Het klopt, hij ziet er niet uit :D , maar hij smaakt prima. Een heel klein stukje was blijven plakken. Zeker voor herhaling vatbaar
Mooi broodje Astrid!! :thumbup: :thumbup:
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Joris7
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 05 apr 2020, 15:53

Re: Vandaag heb ik een....

Bericht door Joris7 »

Rik59 schreef: vr 08 mei 2020, 18:24 Glimmende bollen... als een spiegeltje :thumbup: :thumbup:
Ja leuk he! Eerste keer voor mij deze zachte bolletjes, vond het fascinerend om te zien hoe de korst zacht werd door de boter. En door het op hoge temperatuur bakken was de korst ook nog vrij dun. Dat is het mooie van brood bakken doe een paar dingen net even anders en je krijgt ook heel wat anders.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Vandaag heb ik een....

Bericht door Rik59 »

Klopt.. het zit hem soms in de kleine dingen...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Joris7
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 05 apr 2020, 15:53

Re: Vandaag heb ik een....

Bericht door Joris7 »

…..''knip''wit gecreëerd!

Afbeelding
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Re: Vandaag heb ik een....

Bericht door WesleyNL »

Hey, een knip! Netjes hoor, goed gelukt 👍🏻
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Gebruikersavatar
BrodyBrotz
Jongste bediende
Berichten: 26
Lid geworden op: za 09 feb 2019, 09:04

Re: Vandaag heb ik een....

Bericht door BrodyBrotz »

Jan87 schreef: zo 26 apr 2020, 08:56 Ziet er lekker uit! Welke bloem heb je deze keer gebruikt, en welke normaal?
Volgens mij Tulp! :lol:
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Vandaag heb ik een....

Bericht door Rik59 »

Roosjes toch...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Joris7
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 05 apr 2020, 15:53

Re: Vandaag heb ik een....

Bericht door Joris7 »

Afbeelding

...kaneelbroodjes gemaakt. Ik heb ze tegen elkaar aan gebakken. Maar je houd het niet voor mogelijk, maar toch is het gebeurd, ik ben de kaneel vergeten :lol: Het was door de gekarameliseerde suiker toch nog best lekker hoor. Ja ik zat zo met mijn hoofd bij nu is het tijd om te gaan oprollen hoe zou dat gaan, dat ik het gewoon vergeten ben... Het vergde ook veel van mijn aandacht omdat het deeg toch net te zacht was, en het gladde suikerlaagje maakte het er niet makkelijker op om het strak op te rollen. Het is gelukt, maar zeker niet de mooiste broodjes ooit.

Ik heb een recept gebruikt zonder ei, want ik had even geen ei in huis. Dit recept had de verhouding 500 gram patentbloem, 100 gram boter en 200 gram volle melk.
Bij mij werd het 500 gram bloem, 320 gram halfvolle melk, daarna nog tijdens het kneden een stuk of 5 eetlepels water, en de 100 gram boter. Ik merk dat ik snel in de reflex schoot om het deeg wat natter te maken, wat voor mij prima werkt voor wit brood en bolletjes, maar nu was het vormen dus niet zo makkelijk. Toch oefenen om die drang te weerstaan om het deeg zachter te krijgen. Dat ik dan wat meer sta te zweten omdat het zwaarder kneden is dat is dan maar zo :-p

Volgens het recept een kwartiertje op 180, nou dat werd bij mij wel dik een half uur. Maar goed 2 oventhermometers uit japan om mijn oventemperatuur is te controleren moeten nog steeds aankomen..

De binnenkant was gaar en goed van structuur. De kids hebben deze ''suikerbroodjes'' als lunch gegeten. Die kiddo's zijn ook als bijen op honing, ze zwermen om je heen zodra ze ook maar een baksel met suiker zien.

Groetjes.
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Re: Vandaag heb ik een....

Bericht door WesleyNL »

Lekker man, die geen kanneelbroodjes! 😂
Geloof mij.. dit zal niet de laatste keer zijn dat je wat vergeet...

Ze zien er wel lekker uit en ze zullen vast prima hebben gesmaakt.
Dat vromen van deeg is wel een dingetje wat je vaker moet doen om het in de vingers te krijgen ja...

Maar waarom spaar je niet voor een deegkneder? Dan hoef je niet te zweten ;-)
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Plaats reactie