Baksels van Jan

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Baksels van Jan

Bericht door Rik59 »

Jan je hebt prachtig bakwerk en je beschrijft je werk ook mooi...!!! :thumbup: :thumbup:

Ik ga deze of volgende week het Rye Sourdough Smørrebrød ook eens maken...

Probeer alleen je foto's wat kleiner te maken... dit kan o.a. met Microsoft Office picturemanager.. (gratis progje)
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Jan87
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 06 apr 2020, 22:02

Re: Baksels van Jan

Bericht door Jan87 »

Rik59 schreef: zo 05 jul 2020, 11:15 Jan je hebt prachtig bakwerk en je beschrijft je werk ook mooi...!!! :thumbup: :thumbup:

Ik ga deze of volgende week het Rye Sourdough Smørrebrød ook eens maken...

Probeer alleen je foto's wat kleiner te maken... dit kan o.a. met Microsoft Office picturemanager.. (gratis progje)
Dank Rik, leuk om te lezen! Het Rye Smørrebrød is echt een aanrader, die was zo op hier!

Ik upload de foto's via de Tapatalk app, daar leken ze goed weergegeven te worden. Ik zie nu dat ze in de browser inderdaad wel een beetje aan de grote kant zijn :D . Ik zal voor de volgende keer er voor kiezen om Tapatalk ze nog wat verder te laten verkleinen.
Gebruikersavatar
Jan87
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 06 apr 2020, 22:02

Re: Baksels van Jan

Bericht door Jan87 »

Met dank aan @lekkermelig vandaag kennis gemaakt met de Präsidentenbaguette. WOW! Maakt de naam dubbel en dwars waar, wat een fantastische baguette! Super krokante en dunne korst, heerlijk luchtig kruim en een fantastische zoetige/hartige smaak (het proefpanel beschreef het als croissant achtig)

Het deeg was bij mij na 40h bij 3 graden in de koelkast nog weinig gerezen, dus heb het vanochtend nog een paar uurtjes bij 24 graden laten rijzen en toen weer naar de koelkast verhuisd om ze gekoeld te kunnen vormen.

Vormen weer gedaan volgens de methode van https://youtu.be/4yp8UhNnj-w .

Het recept levert nu drie deegstukken van 200g, ik ga de volgende keer iets hoger zitten omdat ik de stokbroden nu iets te dun vind.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Baksels van Jan

Bericht door lekkermelig »

Nou. applaus hoor. Van binnen zien ze er echt prachtig uit!
Voor de echte pietlutten kan het insnijden nog iets beter, door iets meer bij de randen weg te blijven. Feitelijk mag je alleen het middenstuk insnijden als je ze helemaal recht wil houden. Dus 1/3 van de randen wegblijven aan beide kanten. Maar qua smaak en structuur zou ik deze absoluut direct op willen eten!.

En het is nog makkelijk maken ook, als je de temperatuur een beetje onder controle hebt. 3 °C is wel heel koud :-)

Groeten,

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Jan87
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 06 apr 2020, 22:02

Re: Baksels van Jan

Bericht door Jan87 »

Vandaag eens een bruin brood gebakken volgens recept van Levine, ben benieuwd morgen!

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Jan87
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 06 apr 2020, 22:02

Re: Baksels van Jan

Bericht door Jan87 »

Dit is een blijvertje, dank levine voor het recept!

Afbeelding

Lekker zacht / mals brood met een mooie krokante korst.
Plaats reactie