Baksels van Lamb's Bread

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lamb's Bread
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: do 09 apr 2020, 11:00

Baksels van Lamb's Bread

Bericht door Lamb's Bread »

Sinds één dag ben ik in het bezit van een BBM, de Panasonic SD-ZB2512KXE en ik ben van plan om daar eens flink mee te gaan experimenteren en de resultaten daarvan ga ik hier posten.

Als eerste heb ik het meest eenvoudige recept gedaan, namelijk een wit brood. Dat leek mij verstandig, omdat ik bijna geen ervaring met broodbakken heb.

Ik heb het recept niet helemaal gevolgd, omdat ik eigenwijs ben :D
In het boekje van Panasonic stond dit:

voor L (je hebt M, L en XL) gebruik je:
500g bloem
1,5 tl zout
30g boter
350 ml water
1 tl gedroogde gist

Ik heb het gist gewogen dat precies in één theelepel past (meegeleverde theelepel bij het apparaat) en dat was 2,9 gram. Ik heb wel eens eerder met deeg gewerkt en dat leek me wat weinig. Ik ben even wezen spieken op de website van Levine en ik zag dat zij daar bij een bijna gelijk recept 4 gram gist gebruikte, dus dat heb ik ook gedaan.

Alles in het apparaat, knopje indrukken en wachten.............

En dan hier het resultaat:

Afbeelding

Oh ja, korst had ik ingesteld op medium, die kan ook op licht of donker. Het ziet er wel goed uit dacht ik zo voor een eerste broodje.

Samen met mijn vrouw en drie meiden zijn we een lekkere lunch gaan maken, broodjes met kaas, pindakaas en chocoladepasta (niet alles bij elkaar op één boterham natuurlijk :wtf: )

Ik moet zeggen, de smaak overtrof mijn verwachtingen. Ik wist niet dat brood zo lekker kon smaken en normaal at ik heus geen slecht brood of zo, altijd bij de bakker. Dat knapperige van de korst, ik wist niet dat dat bestond :o en de binnenkant.... Ik hoorde meerdere malen aan tafel de vergelijken met cake en dat terwijl er geen enkel ei inzat. Dit is een groot succes :thumbup:

Van het weekend op zaterdag ga ik een lekker soepje maken en wil ik proberen om deeg te maken en dan stokbroodjes ervan te maken en in mijn combimagnetron af te bakken. Ik weet niet of het succes net zo groot gaat zijn, maar ik vermoed dat het zo maar eens lekker kan worden. Even zoeken hier op het forum hoe jullie dat doen met stokbroden, een hint of link is welkom.
Zondag ga ik pizza maken. Normaal neem ik van die opgerolde bodems uit de supermarkt en maak ik de topping zelf. Hele lekkere pizza's behalve de bodem :D Eens kijken of dat beter kan, vast wel.

Zodra de supermarkt weer volkorenmeel in de schappen heeft ga ik zeker met bruinbrood aan de slag, want dat eet ik normaal ook. Helaas is het meel nu veelal uitverkocht door van die idioten die denken dat de hongeroorlog uitbreekt...oh, ik ben zelf ook zo'n idioot :o Zo is dit verhaal eigenlijk begonnen. Wie weet komt er wat goeds uit en heb ik er een nieuwe hobby bij. Voor nu ben ik in ieder geval heel enthousiast over het resultaat. Het is met zo'n BBM natuurlijk niet het zelfde als dat je het allemaal echt zelf maakt, maar toch is het heel erg leuk en wie weet wat ik in de toekomst allemaal nog ga doen, eerst maar eens de mogelijkheden van dit apparaatje ontdekken en goed benutten.

Ik houd jullie op de hoogte...... :wave:
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Baksels van Lamb's Bread

Bericht door Rik59 »

Volkoren is te bestellen bij Bouwhuis... ehhh nee geen aandelen..

SUC6 en Fun met de BBM!!
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Lamb's Bread
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: do 09 apr 2020, 11:00

Re: Baksels van Lamb's Bread

Bericht door Lamb's Bread »

Dank je Rik59! Ik kijk het wel even aan met dat bloem.

Vandaag een lekkere courgette soep gegeten en natuurlijk eigengemaakte stokbrood erbij.

Dit heb ik als recept gebruikt:
350g bloem
6,5g zout
3,5g gist
245ml water

Deeg gemaakt in de BBM met eerste rijs. Daarna gevormd en nog een rijs van ongeveer 45 minuten.15 minuten in de oven op 220 graden. Onder in de oven een schaaltje met water.

Afbeelding

Ik vond ze er een beetje bleek uitzien. Ik had ook de inkepingen dieper moeten maken, scherper mes is denk ik wel handig.
Ze smaakte heerlijk :)
Ze mogen wel een ietsje meer knapperig zijn. Zal ik ze wat langer in de oven stoppen, of de oven heter zetten?

Morgen pizza's :D
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Baksels van Lamb's Bread

Bericht door BakkerGerrit »

als het brood gaar is binnen deze tijd zou ik heter bakken.

Lekker bezig Lammetje!
Gebruikersavatar
Lamb's Bread
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: do 09 apr 2020, 11:00

Re: Baksels van Lamb's Bread

Bericht door Lamb's Bread »

Dank je wel BakkerGerrit, het is ook heel leuk om zulk lekkers te voorschijn te toveren.

Het brood was van binnen goed gaar, dus de volgende keer probeer ik het in een hetere oven. Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Baksels van Lamb's Bread

Bericht door lekkermelig »

Tip voor stokbroden: knalheet en behoorlijk veel stoom. Ze bakken zo kort dat het toch niet zo snel aanbrandt. Wel even in de gaten houden natuurlijk!

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Baksels van Lamb's Bread

Bericht door Vitamine C »

Hoe warm was oven? Zo lijken het nog afbak stokken ;)
Gebruikersavatar
Lamb's Bread
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: do 09 apr 2020, 11:00

Re: Baksels van Lamb's Bread

Bericht door Lamb's Bread »

Bedankt voor de reacties :thumbup:

Ik had de combimagnetron ingesteld op 220 graden, of die ook echt zo heet wordt weet ik natuurlijk niet. Stokbroden 15 minuten erin en ook een klein bakje water onder in de oven.

De broodjes waren wel lekker en zelfs een beetje knapperig, maar ze mogen echt wel bruiner.

Volgende keer doe ik de oven heter en een grotere bak water onderin. Ik kan 230 graden proberen, de volgende stap is 250 en dat is ook meteen de max.
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Baksels van Lamb's Bread

Bericht door Bioloogje »

Ik zou zeker de 230 kiezen en halverwege de baktijd het bakje met water verwijderen...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Baksels van Lamb's Bread

Bericht door lekkermelig »

Ik zou het gewoon zo heet mogelijk proberen. 230 is zeker niet slecht, hoogstwaarschijnlijk haalt je oven dat ook niet eens als je er geen steen in hebt.
Wat betreft het hete water: De bedoeling is dat je de eerste 10 minuten stoom in de oven hebt, zodat je korstvorming even vertraagd en je nog een mooie ovenrijs en een dunne knapperige korst krijgt. Ik weet niet hoe je je hete water in je oven zet, maar wat in principe het best werkt: een metalen schaal met nog wat ijzerwaren erin (oude schroeven, fietsketting, je verzint het maar) en die mee verwarmen in je oven. Als je stokbroden de oven in doet spuit je dan wat water op het hete ijzerwerk en sluit de oven snel. Het hoeft helemaal niet veel te zijn, voor een kleine oven is 1 deciliter al heel wat. Na 10 minuten kan je de overtollige stoom laten ontsnappen als het nog niet weg is en als je stokjes dan al erg bruinen zou de temperatuur dan omlaag kunnen, maar ik denk dat dat in een combimagnetron niet nodig is, die raakt vanzelf al behoorlijk wat warmte kwijt als een ovendeur even open en dicht gaat.


Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Lamb's Bread
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: do 09 apr 2020, 11:00

Re: Baksels van Lamb's Bread

Bericht door Lamb's Bread »

Bedankt voor je uitgebreide reactie lekkermelig!

Ik vermoed dat mijn oven inderdaad niet de temperatuur haalt die je instelt. Volgende keer probeer ik wel 250.
Ik heb nog een heel klein gietijzeren pannetje, die kan ik ook onder in de oven zetten, die blijft goed lang heet. Het enige nadeel is dat ik nu 2 niveaus gebruik om mijn stokbroden te maken, als dat pannetje onderin de oven staat, dan kan ik dat lage niveau niet meer gebruiken. Ik kan natuurlijk de broden in 2 sessies bakken, je eet ze toch niet allemaal tegelijk op :D


Gisteren heb ik pizza's geprobeerd. Het smaakte lekker, maar het was bij lange na geen perfect pizza. Nou is een perfecte pizza ook niet haalbaar in een combimagnetron, maar een beter resultaat dan dit moet denk ik wel mogelijk zijn.

Ik heb me deze keer aan het recept gehouden van de BBM voor pizza:
450g bloem
2tl zout
4el olie
240ml water
1tl gist
tl en el zijn afgemeten met het bijgeleverde maatschepje. 1tl gist heb ik nagewogen en is 2,9 gram.

Bij mijn broden die ik tot nu toe gebakken heb, heb ik meer gist toegevoegd dan dat er in het recept stond van de BBM en die broden waren goed gelukt, daarom vermoed ik dat ik ook bij het pizza recept meer gist mag toevoegen. Het deeg had 2 korte rijzen gehad in de BBM, daarna heb ik het uitgerold en op een bakplaat gelegd met wat plasticfolie erover voor een derde en laatste rijs. Het viel me op dat na een half uur het deeg amper gerezen was. Hierna heb ik de topping erop gedaan en in de oven. De smaak was goed, ook van het deeg, maar het moet echt luchtiger en dikker. Als jullie tips hebben, dan hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Baksels van Lamb's Bread

Bericht door Melinda »

Nog een kleine tip. Als je in een combimagnetron de ovenfunctie gebruikt, dan is het handig om de oven 10 graden hoger voor te verwarmen dan de gewenste temperatuur. Als je namelijk de oven opent om het deeg erin te doen wordt de oventemp al gauw enkele graden lager en heb je dus niet direct de juiste temperatuur. Dan duurt het weer even voordat die op temp is.
Tenzij je natuurlijk op een voorverwarmde steen bakt.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Lamb's Bread
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: do 09 apr 2020, 11:00

Re: Baksels van Lamb's Bread

Bericht door Lamb's Bread »

Dank je voor de tip Melinda. Ik had deze tip al eerder ergens gelezen, maar was het vergeten om hem toe te passen, nu ga ik het zeker niet meer vergeten :thumbup:
Plaats reactie