Demian bakt(e) brood

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Demian
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 02 jul 2018, 00:51

Demian bakt(e) brood

Bericht door Demian »

Afbeelding
Mijn eerste brood uit de oven. Ik dacht er niet aan om er direct een foto van te maken, vandaar! Een vloerbrood uit het een boek van Levine. In plaats van water heb ik volle (poeder) melk gebruikt. Ik ben er tevreden over; het is goed gerezen en ruikt & smaakt lekker.
Stoom maak ik als volgt: ik plaats onder in de oven een ovenbestendig schaaltje van 10 cm doorsnee met een rechtopstaande rand van 3 cm, met daarin een gladde ronde rivierkei die ongeveer 60% van het schaaltje beslaat en er iets bovenuit steekt. Té laat realiseerde ik mij dat ik beter kokend in plaats van koud water over die steen had moeten gieten.
Een nadeel van zelf bakken vind ik dat ik veel minder dat aantrekkelijke aroma ruik van vers gebakken brood.
‘In ’t sweet uwes aenschijns sult ghy broot eten’ Genesis 3:19
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Demian bakt(e) brood

Bericht door Rik59 »

Prachtig broodje Demian… :2th: en je hebt de stomulator uitgevonden zie ik... :G inderdaad wel kokend water gebruiken.
En die geur van brood??… Ga je toch af en toe op zaterdagochtend een half uurtje bij de bakker binnen staan zonder nummertje..
Alleen je titel heeft iets definitiefs... ik hoop het toch niet hè.. wij willen namelijk nog veel broodjes van je zien...
































Dus niet stoppen met bakken!! (Ja ja... jullie dachten allemaal wat anders!! SHAME!! )
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Demian
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 02 jul 2018, 00:51

Re: Demian bakt(e) brood

Bericht door Demian »

Een half uur zonder volgnummer op zaterdagochtend in een bakkerszaak op mijn leeftijd...? Dan word ik afgevoerd als verward persoon.

Het brood is gebakken, vandaar: bakte.

Ben onder de indruk van die DESH~STOOM vinding, maar mijn oplossing benaderd die hopelijk.
‘In ’t sweet uwes aenschijns sult ghy broot eten’ Genesis 3:19
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Demian bakt(e) brood

Bericht door Levinebaktbrood »

Mooi brood Demian :2th:

Als je brood bakt dan ruik je toch altijd die lekkere geur?
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Demian
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 02 jul 2018, 00:51

Re: Demian bakt(e) brood

Bericht door Demian »

Als ik een brood in de BBM bak met de tijdklok zodat het brood ’s morgens bij het opstaan klaar is, dan ruik ik, ook op de bovenverdieping, bij het ontwaken direct een heerlijke broodgeur. Bij het bakken met de elektrische oven, waarbij ik meestal in de buurt van het bakproces ben, ruik ik die broodgeur veel minder. De oven blaast tijdens het bakken aan de voorzijde warme lucht naar buiten, zodat ik waarschijnlijk langzaam aan de broodgeur gewend raakt.
‘In ’t sweet uwes aenschijns sult ghy broot eten’ Genesis 3:19
Demian
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 02 jul 2018, 00:51

Re: Demian bakt(e) brood

Bericht door Demian »

Vandaag een brood in de gietijzeren pan in de oven gebakken. Het overhevelen, deze keer eens zonder bakpapier, ging mij niet zo goed af. Het deeg bleef ietwat plakken in de kom en kwam daardoor schuin in de pan terecht waar het aan een kant vastplakte. Met een spatel heb ik nog geprobeerd het brood te verdelen. Gevolg afdrukken in de korst en een asymmetrische vorm.
Of het verdelen ook de reden is dat de korst niet open gebarsten is, vraag ik mij af. Mogelijk dat het deeg té elastisch was door de siroop en de roomboter.

Ingrediënten:
- 350 gr volkoren 100%
- 150 gr tarwebloem
- 15 gr Ahornsiroop
- 20 gr roomboter
- 7 gr gist
- 7 gr zout
- 300 gr water

PS Zijn de foto's onscherp? Ik kan het moeilijk beoordelen!

Afbeelding

Afbeelding
‘In ’t sweet uwes aenschijns sult ghy broot eten’ Genesis 3:19
Gebruikersavatar
Pomponnetje
Gaat de goede kant op
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 03 mei 2017, 07:24

Re: Demian bakt(e) brood

Bericht door Pomponnetje »

Ziet er toch een heerlijk broodje uit hoor :kwijl:
Kenwood cooking chef
Miele combi oven
KN4 Rofco deegkneder
Rofco B20
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Demian bakt(e) brood

Bericht door Rik59 »

Beetje olie aan pan / vingers / spatel... wil wel eens helpen...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Demian
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 02 jul 2018, 00:51

Re: Demian bakt(e) brood

Bericht door Demian »

Dank u Pomponnetje, schoonheid bestaat bij de gratie van het onvolmaakte. Imperfectie is een wezenlijk bestanddeel van schoonheid. Het brood smaakte heerlijk.

Juist Rik, ik ga nog beter mijn best doen ;-)
‘In ’t sweet uwes aenschijns sult ghy broot eten’ Genesis 3:19
Plaats reactie