tijger wit

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
erikg
Deegkneder
Berichten: 147
Lid geworden op: vr 29 mei 2015, 21:28
Contacteer:

tijger wit

Bericht door erikg »

ik zag nog rijstmeel staan in de kast. aangezien ik maar weinig recepten ken waar rijstmeel gebruikt wordt heb ik maar naar tijgerbrood gezocht.

zie hier mijn eerste tijgerwit.

ik had verwacht dat ik get papje eroverheen zou kunnen gieten, maar het werd toch spatelen.

op 75g rijstmeel heb ik 60g water gebruikt en een paar gram arachideolie. 2g zout en 2g gist.

wat gebruiken jullie voor het papje ?
image.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: tijger wit

Bericht door bakplaat »

Voor de pappen van mijn Tijgerbrood

Afbeelding

Broodjes

Afbeelding

... gebruik ik NOOIT rijstmeel Erik.
Maar wel paneermeel in ong. dezelfde hoeveelheden en daarbij ook nog wat suiker.
Ik maak mijn papje direkt na het kneden van het deeg, aan het begin van de voorrijs.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
erikg
Deegkneder
Berichten: 147
Lid geworden op: vr 29 mei 2015, 21:28
Contacteer:

Re: tijger wit

Bericht door erikg »

dag cor, ga ik zeker even proberen. rijstmeel is niet echt wat ik vaak in huis heb.

kan ik de rest van het recept aanhouden en alleen rijstmeel door paneer vervangen en een beetje suiker ?
Gebruikersavatar
Jean
Opboller
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:52
Locatie: Belgisch Limburg

Re: tijger wit

Bericht door Jean »

Ik heb zowel rijstemeel als paneermeel gebruikt, en vind tijgerpap van rijstemeel toch wel lekkerder.
Kwestie van smaak zeker.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: tijger wit

Bericht door BakkerGerrit »

Mijn tijgerpapje:
15 g rijstemeel
15 g paneermeel
3 g suiker
Snufje zout
Ca 85 g kokend water bij bovenstaand mengsel
Na afkoelen 1 g gist erbij
Zonodig verdunnen met zonnebloemolie
Aanbrengen met een kwastje

De dikte moet je naar eigen inzicht bepalen.
Ik breng het aan met een kwast omdat als het te dun is en op de plaat lekt, je brood aan de plaat vastbrandt.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: tijger wit

Bericht door bakplaat »

erikg schreef: do 22 mar 2018, 01:07 rijstmeel is niet echt wat ik vaak in huis heb.
kan ik de rest van het recept aanhouden en alleen rijstmeel door paneer vervangen en een beetje suiker ?
Dat kan zeker Erik. En voor de suiker gebruik je dezelfde hoeveelheid als de gist en het zout. In plaats van arachideolie kun je ook zonnebloemolie gebruiken. Houd je papje wel even in de gaten, of er kort voor het gebruik misschien nog wat water bij kan, het brood moet er gemakkelijk mee te bestrijken zijn. zou het te stug zijn, dan zou het in kunnen zakken.

O ja wat ik nog vergat te zeggen... Je witte Tijgerbrood ziet er ook prachtig uit hoor. :2th:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
erikg
Deegkneder
Berichten: 147
Lid geworden op: vr 29 mei 2015, 21:28
Contacteer:

Re: tijger wit

Bericht door erikg »

dank voor de tips
Gebruikersavatar
rvldj
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: do 20 aug 2020, 16:28

Re: tijger wit

Bericht door rvldj »

Goedemiddag,
Ik heb het recept gevolgd maar het werd een tamelijk dikke massa. Ik heb er vervolgens water en olie aan toegevoegd om er een smeerbare substantie van te maken. Na het bakken krijg ik een brood met een mooie kleur maar niet het tijgerpatroon. Graag je mening. Bij voorbaat dank voor je moeite, Groet, Rob
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: tijger wit

Bericht door bakplaat »

Hallo Rob...

Als je het recept van de tijgerpap hebt gevolgd en het blijkt toch wat te dik te zijn, hoef je het alleen maar af te slappen met wat water, dus geen extra toevoeging van olie. De pap moet goed smeuïg/smeerbaar over je brood zijn. Door het regelmatig te doen weet je de juiste verhouding blindelings te maken. Zelf maak ik ik m'n tijgerpap telkens nog uit de vrije hand.
Ben benieuwd of het je een volgende keer wel lukt om een mooi Tijgerbrood te bakken. Succes en laat het ons eens weten.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Plaats reactie