De baksels van Molenbroodje

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

De baksels van Molenbroodje

Bericht door Molenbroodje »

Dit is de plek waar ik mijn baksels ga presenteren. Ik kneed ze met mijn Bear Teddy en bak ze in mijn Smeg oven. Met beide ben ik erg tevreden tot nu toe!

Na twee jaar is het wel weer een beetje inkomen, ander huis (andere temperatuur) en andere oven met meerder standen. Dus de laatste tijd maar zoveel mogelijk gebakken en uit geprobeerd.

Zaden en pitten broden uit het boek van Levine

Afbeelding

Afbeelding

Volkorenbrood (ook uit het eerste boek, alles trouwens van deze post). Deze vielen een beetje lager en compacter uit. Weinig ovenrijs en waarschijnlijk een te lange tweede rijs.

Afbeelding

Hamburgerbroodjes!

Afbeelding

Afbeelding

Walnotentriangels

Afbeelding

Stokbroden met zadenmengels (met oortje?)

Afbeelding

Afbeelding

Na twee jaar bakken vroeg ik me wel af of het wel een groot verschil gaf in smaak, dan met 'normaal' brood (zoiets vergeet je blijkbaar). Maar het thuisfront wat normaal niet perse bijzonder complimenteus is heeft wel 4-5 keer gezegd hoe blij ze waren met het brood en hoeveel lekkerder het wel niet was. Kijk, daar doen we het toch voor?







Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: De baksels van Molenbroodje

Bericht door BakkerGerrit »

Dat ziet er geweldig uit Manon! :2th:
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: De baksels van Molenbroodje

Bericht door Koos de bakker »

Mooie broden en een mooie diversiteit.
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: De baksels van Molenbroodje

Bericht door lekkermelig »

Kijk, dat zijn nou serieuze baksels :2th:

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: De baksels van Molenbroodje

Bericht door Anna »

Met het bakken komt het ondanks de nieuwe omstandigheden wel goed geloof ik! :2th: Die walnotentriangels zijn lekker en die hamburgerbroodjes staan nog steeds op de baklijst, moet hoognodig boek 1 eens terughalen (heb 'm uitgeleend). Die stokbroden zijn ook echt prachtig! Ik zie oortjes hoor ;)
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: De baksels van Molenbroodje

Bericht door Rik59 »

Volgens mij een diepvries vol!! of was het een straatfeest?? Leuk hoor..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: De baksels van Molenbroodje

Bericht door Molenbroodje »

Leuk zeg! En fijn dat er eindelijk een klein oortje geconstateerd is ;B .

Eindelijk wat nieuwe foto’s van nieuwe baksels!

Het Rogge rozijnen brood uit boek 2 van Levine (deze vind ik zo lekker met plakje kaas :kwijl: ):

Afbeelding

En ik heb met mijn schoonzus eindelijk een desemcursus gevolgd bij Levine, eindelijk snap ik het! Nu nog goed uitvoeren natuurlijk. Eindelijk heb ik zoveel meer keus om te bakken uit boek 1! Desembroden met pitjes en zaadjes van de cursus:

Afbeelding

3 granen brood uit boek 2 alleen dan met ingrediënten die ik in huis had, dus eigenlijk hetzelfde, maar dan helemaal anders ;). Met tarwebloem, speltmeel en roggemeel en geen pijnboompitten, maar zonnebloem, pompoen en lijnzaad. Helaas zat bij het ene brood het alufolie niet goed, dus een donkere streep in het midden.
Afbeelding

Knoflookbroodjes uit boek 1 (er waren er al meteen 2 gesneuveld). Dubbele batch gemaakt ( wat een knoopwerk zeg....) en de tweede batch met zaadjes ipv knoflook (wat collegavriendelijker voor op het werk :lol: ). Ik was wel zo dom geweest om tijdens het kneden extra water toe te voegen en niet bedacht dat dat het knopen duidelijk een stuk moeilijker zou maken...
Afbeelding
Afbeelding

En.... als kers op de taart..... mijn eerste 100% desembrood sinds heeeele lange tijd. En ik zal eerlijk zijn: ik heb heel de dag gemopperd op het desem. Geduld schijnt een belangrijk ingrediënt te zijn. Nou, dat heb ik dus blijkbaar niet. Dinsdagmorgen desem van Levine uit de koelkast gehaald en ververst. Dinsdag avond 50 gram desem gevoed met 75 gram bloem en 75 gram water (voor 2 broden). 12 uur later begonnen volgens recept. Na 7 uur rijzen was mijn geduld op ( kon echt geen vinger prikken in het deeg voor rijs test, het was zo’n plakkerige natte prut). Toen gevormd en zag het er eigenlijk weer heel goedd en normaal uit en nog 2 uur laten rijzen. Bij het inschieten waren het 2 dikke pannenkoeken, maar 2 lage broden en zag ik het niet meer zitten, maar gelukkig toch nog goed gekomen in de oven. Maar toen ik het aansneed werd ik weer vrolijk en de smaak was heerlijk!

Brood met spekjes en bieslook uit boek 1:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: De baksels van Molenbroodje

Bericht door BakkerGerrit »

Complimenten Manon :2th:
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: De baksels van Molenbroodje

Bericht door Rik59 »

Belt ze niet effe op hè.. van "kom met de aanhanger, ik heb teveel brood..." ;B ;B
Moet ik volgende week zelluf weer bakken... (echte straf hoor :DB2: )

Fraai gedaan Manon... 8-) 8-)
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: De baksels van Molenbroodje

Bericht door Levinebaktbrood »

Goed bezig geweest Manon, complimenten!
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: De baksels van Molenbroodje

Bericht door Molenbroodje »

Hahahaha Rik, we hebben hier nooit brood teveel hoor! In ene keer wil iedereen een broodje van ons, maar met een Bear en een gewone oven kan ik niet zo heel veel tegelijk maken helaas.

Bedankt Levine! Ik weet denk ik ook al waarom mijn desemdeeg zo uit vloeide bij het lossen uit het mandje. Ik had gelezen dat het kan komen door te warm te laten rijzen. Ik had het in het zonnetje gezet, omdat het niet zo op schoot ( weer geen geduld) en het binnen bij ons vrij koud kan zijn. ;S
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: De baksels van Molenbroodje

Bericht door Rik59 »

Hmmm… ik ken het probleem met te weinig brood...
Ik snap het eigenlijk niet... vroegah… toen we nog brood kochten hadden we nooit te weinig... maar mensen die bakken... :shy:

Het uitvloeien van de desemdeegjes heb ik ook wel.. en heeft met hydratatie (veelal) te maken.. teveel vocht dus...
Wij vinden het niet zo'n probleem alleen moet ik wat eerder lossen uit de rijsmandjes (anders plakkie, plakkie)
Ik heb dan een totale procestijd van ongeveer 5 uur (kneden/stretch/rijs/bakken)
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: De baksels van Molenbroodje

Bericht door Melinda »

Mooie broden hoor Manon! Complimenten. :2th:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: De baksels van Molenbroodje

Bericht door Molenbroodje »

Lekker met dit mooie weer bij de BBQ en ook makkelijk in zo’n bakblik/ovenschaal! Uit het nieuwe boek van Levine. We hebben gesmuld!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: De baksels van Molenbroodje

Bericht door Melinda »

Heerlijk hoor. :kwijl:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: De baksels van Molenbroodje

Bericht door Koos de bakker »

Jaloers!!! :2th:
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: De baksels van Molenbroodje

Bericht door Levinebaktbrood »

Goed gelukt :2th: :2th:
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: De baksels van Molenbroodje

Bericht door BakkerGerrit »

Ziet er goed uit Manon!
Plaats reactie