Monkey Bread, Apenbrood

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
manPeter
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: di 04 okt 2016, 11:16
Locatie: Wildervank
Contacteer:

Monkey Bread, Apenbrood

Bericht door manPeter »

Nog nooit van gehoord, geweldige naam, heerlijk, puur slecht, snoepbrood. Eerste poging is ons redelijk gelukt maar smaakt naar meer experimenteren.
Zie hier https://www.bread-en-breakfast.nl/recip ... e-aap-dus/ het recept en werkwijze, leuk om te maken én te eten!
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Monkey Bread, Apenbrood

Bericht door TigerManZ »

Lijkt me een erg lekker brood dat inderdaad een kiloknaller ismaar dan met een andere betekenis van het woord :rofl2:

Wat het recept betreft, ik vind de oventemperatuur t.o.v. de tijd aan de lage kant, of ben ik de enige?
Ik zou namelijk eerder temperaturen van 200°C of hoger verwachten zoals bij andere broden worden gebruikt.
Kan iemand mij uitleggen waarom dit wel werkt?
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Arianne
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: di 07 mar 2017, 09:45

Re: Monkey Bread, Apenbrood

Bericht door Arianne »

Dat klinkt lekker! Bij ons zijn de Zweedse kanelbullar populair, dit recept lijkt een variant daarop. Ik ga het dit weekend proberen.

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Monkey Bread, Apenbrood

Bericht door Anna »

Heerlijk snoepbrood inderdaad ;)

Zou je misschien één topic willen aanmaken waar je al je baksels in verzamelt? Als je wil kunnen we daarna je 'losse topics' daarbij zetten.
Gebruikersavatar
manPeter
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: di 04 okt 2016, 11:16
Locatie: Wildervank
Contacteer:

Re: Monkey Bread, Apenbrood

Bericht door manPeter »

Han, mijn theorie is dat de balletjes sneller hun kerntemperatuur bereiken omdat de massa kleiner is en door dat ze omringt door de boter en suiker "gekookt" worden rondom. En door de tulbandvorm heb je geen hele grote massa bijeen en komt de warmte ook van binnendoor. Denk ik hoor, maar het is in ieder geval gelukt :D
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Monkey Bread, Apenbrood

Bericht door TigerManZ »

manPeter schreef:Han, mijn theorie is dat de balletjes sneller hun kerntemperatuur bereiken omdat de massa kleiner is en door dat ze omringt door de boter en suiker "gekookt" worden rondom. En door de tulbandvorm heb je geen hele grote massa bijeen en komt de warmte ook van binnendoor. Denk ik hoor, maar het is in ieder geval gelukt :D
Zo had ik het niet bekeken...
Mooi dat het goed werkt!
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Plaats reactie