Eindelijk... hier is'tie dan... een baksel van Han

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Eindelijk... hier is'tie dan... een baksel van Han

Bericht door brood daar zit wat in »

Ziet er heel erg lekker uit Han. Het zal vast erg lekker hebben geroken bij jullie.
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Bantam
Deegroller
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 20:24
Contacteer:

Re: Eindelijk... hier is'tie dan... een baksel van Han

Bericht door Bantam »

Dat koffiebrood is heel verleidelijk.
En mooi.
""" WATER + DESEM + BLOEM + TIJD + BROODBAKFORUM """
Gebruikersavatar
RedYssel
Deegroller
Berichten: 352
Lid geworden op: do 27 feb 2020, 18:34

Re: Eindelijk... hier is'tie dan... een baksel van Han

Bericht door RedYssel »

Mooi! Het contrast op het brood vind ik ook erg leuk!.

Red
Passie voor de ambacht!.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Eindelijk... hier is'tie dan... een baksel van Han

Bericht door TigerManZ »

Römertopf / Schlemmertopf brood gebakken.

Heb al een aantal jaren een oude maar ongebruikte Schlemmertopf in de kast staan. Alleenstaande oom overleden, huis moest leeg en dan loop je tegen zoiets aan. Ik had al eerder het plan opgevat daar eens een brood in te bakken, gewoon om eens te proberen.

100gr tarwemeel, 600gr tarwebloem, 475gr water (68%), 7gr gist, 15gr suiker, 12,5gr zout en 30gr olijfolie.
Suiker opgelost in deel lauw warm water omdat ik wat oudere gist heb staan en op deze manier iedere keer weer fijn actief word, is mijn indruk.

De Schlemmertopf vol gezet met warm water tijdens het bereiden van het deeg. Wel bakpapier erin gelegd voordat het deeg er in ging.
De topf met deeg in een koude oven gezet zodat de topf rustig mee opwarmt naar 230°C. Na 35 min. de deksel eraf en de oven terug naar 210°C voor 15 minuten.

Het is een lekker en beetje vochtig en soepel brood geworden! Het gezin was er weer blij mee :)
Persoonlijk vind ik de vorm van het hele brood wat minder maar een sneetje ziet er prima uit...

Afbeelding

Het was tot tegen de deksel gerezen, zie de lichte afdrukken...
Afbeelding

Afbeelding
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Bantam
Deegroller
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 20:24
Contacteer:

Re: Eindelijk... hier is'tie dan... een baksel van Han

Bericht door Bantam »

Een mooi brood, ook de kleur.
De binnenkant ziet er erg lekker uit.
""" WATER + DESEM + BLOEM + TIJD + BROODBAKFORUM """
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Eindelijk... hier is'tie dan... een baksel van Han

Bericht door TigerManZ »

Vandaag een brood gebakken van 460gr tarwebloem, 90gr tarwemeel samen 550gr, 70% hydratatie, 3gr. gist, 10gr zout en 20gr olijfolie.
Gisteravond meel, bloem en water gemengd en 25 min. autolyse toegepast. Gist erbij gemengd en 15 minuten later zout toegevoegd en lichtjes gekneed tot een deeg. Dat op kamertemperatuur laten rijzen en gevormd. Na 20 minuten rust nogmaals gevormd en in een blik gelegd. Plastic zak van binnen nat gemaakt en eromheen gedaan en weggezet in de koelkast.
Vanmorgen na ongeveer 9u in de koelkast zo de voorverwarmde oven in, 20 min. met pannetje kokend water voor stoom en daarna nog 15 min. zonder water.

Het deeg was niet zo goed gerezen. Weet ook niet of het beter is om het deeg uit de koelkast te halen zodat het op kamertemperatuur kan komen en al wat kan gaan rijzen. Of het blik was aan de grote kant voor de hoeveelheid deeg...

Maar de smaak is goed en de structuur ook. Mooie luchtgaatjes in de sneetjes brood al zeg ik het zelf...

Tips zijn welkom [emoji6]

Afbeelding

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Eindelijk... hier is'tie dan... een baksel van Han

Bericht door Victory »

TigerManZ schreef: zo 13 dec 2020, 14:44 ...Of het blik was aan de grote kant voor de hoeveelheid deeg...

Maar de smaak is goed en de structuur ook. Mooie luchtgaatjes in de sneetjes brood al zeg ik het zelf...

Tips zijn welkom
Welk type bakblik heb je. Ik heb hier 2 soorten bakblikken Kaiser en kitchen Kraft. Kaiser heeft 700-750 gram bloem/meel nodig om een mooi busbroden eruit te krijgen. Zou ik daar een 550 recept in doen krijg ik ook zo'n klein broodje. Kitchen Kraft (23*13) is 500-550 mooi 😊.

Ik vind je brood er ook mooi uitzien 🙃 veel plezier met opeten 😊
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Eindelijk... hier is'tie dan... een baksel van Han

Bericht door TigerManZ »

Echte broodblikken heb ik niet. M'n kasten puilen al uit van de spullen dus gebruik gewoon m'n Kaiser cakeblikken.
Ik had de grote genomen van gemiddeld 29 x 12 x 9cm maar of ik de kleinere van 24 x 10 x 8cm had kunnen gebruiken?

Helemaal niet bij stil gestaan om eerst even te rekenen want volgens mij is het de inhoud in liters gedeeld door 5 wat het aantal kilo's/grammen bloem/meel aangeeft, toch?
Dat betekend het volgende voor mijn cakeblikken:
(2,9 x 1,2 x 0,9) / 5 = 626 gr
(2,4 x 1,0 x 0,8) / 5 = 384 gr

Als ik het goed beredeneer dan zou het kleine blik te klein zijn voor een brood van 550gr bloem/meel...
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Bantam
Deegroller
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 20:24
Contacteer:

Re: Eindelijk... hier is'tie dan... een baksel van Han

Bericht door Bantam »

Alleszins een mooi brood. :thumbup:
""" WATER + DESEM + BLOEM + TIJD + BROODBAKFORUM """
Plaats reactie