Re: Wat hebben we ervan gebakken (Banket)

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Gebruikersavatar
Riet
Deegroller
Berichten: 403
Lid geworden op: za 07 apr 2012, 08:37

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Riet »

Vanmiddag een lekkere snelle chocolade cake gebakken.

Afbeelding
Groetjes,
Riet
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

MOEDERDAG

Bericht door bakplaat »

De voorbereidingen al eerder gedaan,maar vanmiddag afgewerkt...een marsepein/MOEDERdagtaart.Het was wel weer een heel,maar wel leuk werk,om die marsepein roosjes en blaadjes te maken,maar dan heb je ook wat. :D
Voor de blaadjes had ik nog geen steker...maar bij de foto's zie je wel op welke manier ik dit opgelost heb. :2th:

Voor mijn lieve VROUWKE had ik nog nóóit eerder een MOEDERdagtaart gemaakt :mrgreen: ...ze is immers niet mijn MOEDER ;B

Maar ik vond dat het er toch eens van moest komen voor haar toch eens zo'n taart te maken en wil tevens deze taart ook symbolisch aanbieden aan alle MOEDERS hier op het forum.
Ook wensen we iedereen een gezellige MOEDERdag.

Afbeelding

Omdat we naast Moederdag nog enkele verjaardagen (een van april en een volgende week) vieren,waarvoor we morgenmiddag nogal wat visite krijgen,heb ik naast deze taart nog wat ander gebak gemaakt:

Een kersen taart:

Afbeelding

Bossche bollen en slagroomsoezen:

Afbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door TigerManZ »

Hier is'tie dan:

Chocokoskoekjes

75 gr pure chocolade
150 gr zelfrijzend bakmeel (of bloem met bakpoeder)
75 gr boter
30 gr geraspte kokos (of 6 el)
75 gr bruine basterdsuiker
2 el water

Oven voorverwarmen naar 175°C

Hak de chocolade in kleine stukjes.
Snij met 2 messen de boter in kleine klontjes.
Bakmeel, boter, 4 el kokos met basterdsuiker mengen.
Voeg water toe en kneed het tot een bal.
Druk deze plat en kneed snel de chocostukjes erdoor en vorm een pil ("worst")
Snijd deze in gelijke plakjes en kneed daarvan snel kleine balletjes.

Doe de rest van de kokos op een bordje en druk de balletjes deeg daarin plat.
Leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat met een beetje ruimte ertussen.
Bak de koekjes in ± 20 min. gaar.
Haal ze met bijvoorbeeld een kaasschaaf van de bakplaat en laat ze uitwasemen op een rekje.

Smakelijk :G
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door bakplaat »

Mooi zijn je BerlinerBollen geworden Marja.Zelf maak ik zo af en toe graag Roombroodjes...die worden niet gefrituurd.

Afbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door TigerManZ »

Gisteravond had ik zin om een lekkere taart te bakken en dat werd het winnende appeltaartrecept uit een wedstrijd van Omroep Gelderland wat je hieronder overigens ook vind.

Appeltaartwedstrijd van 3 maart 2006!

Dit is het winnende recept van de appeltaart die Hilda Huiskamp uit Neede voor Omroep Gelderland maakte.

Het deeg:

250 gram bloem
2 volle theelepels bakpoeder
1 ei
125 gram suiker
150 gram boter

Kneed bloem, bakpoeder, suiker, boter en ei tot een soepel deeg. Bekleed er een ingevette springvorm (28 cm) mee.

De vulling:

10 goudrenetten
125 gram suiker
1 pakje vanillekookpudding
1 zakje vanillesuiker
7,5 dl slagroom

Schil de appels en snijd ze in 8 partjes. Zet de partjes rechtop tegen elkaar in de vorm. Roer de pudding in een schaal met de suiker, vanillesuiker en 1,5 dl slagroom tot een romig geheel. Kook de rest van de slagroom en roer van het vuur af de puddingmix door de slagroom. Zet het geheel terug op een laag vuur en breng het al roerend aan de kook. Schep de pudding over de appels in de vorm.

Bak de taart onder in de voorverwarmde over (175 graden) gaar en goudbruin.

Dit is mijn resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het recept heb ik gevolgd zoals beschreven. Alleen had ik nog Elstar appeltjes liggen, die zijn gebruikt i.p.v. de goudreinetten uit het recept. In totaal wel wat minder appeltjes dan de 10 goudreinetten.
Omdat er geen tijd werd genoemd heb ik de taart 60 minuten in het midden van de oven gebakken op 175°C
Het deeg is erg lekker geworden, de onderkant is ook mooi bros en niet zacht van het vocht. Wat dat betreft ben ik blij met het resultaat.
Alleen de vanillepudding is me te slap.
Heb geen foto gemaakt van de punten die eruit gesneden zijn maar dat is meer grove brokkepap. En dat vind ik dan weer jammer.

Overigens is er met de smaak helemaal niets mis, het is echt een hele lekkere taart!

Mijn vraag is nu, hoe kan ik ervoor zorgen dat de vanillepudding wat steviger wordt?

- Minder slagroom gebruiken?
- De pudding heb ik aan de kook gebracht, een minuutje laten koken en toen op het deeg met de appelstukjes gegoten. Is die minuut koken te kort geweest?
- Kan in ongestraft een bindmiddel als gelatine of wellicht iets anders toevoegen?

Deze appeltaart is een aanrader en alvast bedankt voor jullie meedenken/adviezen!
Oohhh... ik realiseer me dat ik echt nog een heleboel moet leren... maar dat is niet erg :G


Groet, Han
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door brood daar zit wat in »

Wat leuk Han, dat je de taart nog een keertje gemaakt hebt.
Ik heb hem toevallig ook gisteren gemaakt en er ook 15 gr custard door gedaan.
Ik vond het wel leuk om er nog een kruimeldeegje bovenop te doen. De taart is inderdaad erg lekker en ik ga het zeker vaker maken!

Dank voor het delen van dit recept!!

Afbeelding

Afbeelding
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door papagena »

De rabarber is weer groots en meeslepend de grond uit komen spuiten dus ik doe bijna niet anders dan rabarbertaart/kuchen maken in allerhande soorten en maten.
Dit is rabarber met advocaat. Helemaal top, ware het niet dat ik de volgende keer iets meer advocaat ga gebruiken.

Afbeelding

Het recept staat hier: http://www.chefkoch.de/rezepte/10560812 ... ikoer.html
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Melinda »

@ Omatje: prachtige tulband hoor. En sterkte met de kat.

Dit weekend geïnspireerd door de appelvlaai van Levine naar het recept uit Basic Brood.
Heb er aardbeien voor gebruikt i.p.v. appels, omdat een aardbeienvlaai met room en bodem van brooddeeg DE favoriet is van mijn zoon.
Altijd al een vlaai willen proberen te maken. Volgende keer wil ik het iets anders proberen, althans met de gelei.
Denk erover om eerst gelei aan te brengen over de room en daar de aardbeien op "vast te zetten".
Waarschijnlijk heeft Cor goede adviezen. ;)
Moet zeggen, de vlaai was zeer smakelijk en enthousiast begroet door de (klein)kinderen.
De appeltaart was van de hand van manlief. Ook erg lekker. Gezellig samen bakken in de keuken. :G Goed voor de bonding! :G

Afbeelding

O ja, beide zijn in de Rofco gebakken. Ging heel goed.
Slagroom hebben we trouwens pas op de gebaksbordjes toegevoegd. :kwijl:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door bakplaat »

Melinda schreef: Altijd al een vlaai willen proberen te maken. Volgende keer wil ik het iets anders proberen, althans met de gelei.
Denk erover om eerst gelei aan te brengen over de room en daar de aardbeien op "vast te zetten".
Waarschijnlijk heeft Cor goede adviezen. ;)
Als je vlaai een opstaand randje heeft Melinda,zou je voordat je 'm belegt met aardbeien nog wat bb. room over de meegebakken room kunnen uitstrijken.Als je er dan de aardbeien mooi strak tegen elkaar in de room drukt blijven ze goed geplakt op je vlaai liggen.
Dan kun je ze mooi afglanzen met een kwastje kokende (abrikozen)jam of taartgelei.
Zelf maak ik hier ook regelmatig zo'n aardbeienvlaai,bij deze heb ik er een randje bananenschijfjes tussen gelegd:

Afbeelding Mmm :2th:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Riet
Deegroller
Berichten: 403
Lid geworden op: za 07 apr 2012, 08:37

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Riet »

Toen ik de vlaai van Melinda zag dacht ik die wil ik ook, dus vanmiddag aan de slag en dit is 'm geworden

Afbeelding
Groetjes,
Riet
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door bakplaat »

Zojuist vernomen dat onze kleindochter ANOESKA geslaagd is voor haar HAVO examen :2th:
We hadden er al op gerekend en heb voor haar een appeltaart en abrikozenvlaai gebakken...het meiske houdt niet zo van een slagroomtaart.

Afbeelding Afbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Merlijn »

Ik heb mij vandaag eens aan wat anders gewaagd, mijn allereerste poging om scones te bakken :D
Afbeelding
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Melinda »

:2th: Mijn lieve vader werd gisteren 89 jaar. Alle reden dus om druk aan het bakken te gaan. Er werden 60 :!: mensen verwacht op zijn feestje.
Resultaten: 2 (Surinaamse) keksi's = cake, 1 appeltaart (mijn allereerste :!: ) en 2 aardbeienvlaaien.
Zo op de foto ziet het er allemaal prachtig uit.
Maar.... ik had de vlaaien ook bij de bloopers kunnen doen. :oops:
Ten eerste had ik de banketroom niet goed doorgekookt, die was dus veel te dun. Opnieuw gemaakt, nu stevig. Moeilijk op te brengen. Dus even in de Magimix gemengd, toen werd die handelbaar.
En toen besloot ik (heel dom natuurlijk) om iets anders te geleren dan met abrikozenjam (van Cor zijn bakplaatjes). Daar had ik een taartgelei voor gemaakt van ananassap en geleisuiker, volgens recept op het pakje geleisuiker. Alles leek er prachtig uit te zien.
Toen wij echter op het feestadres kwamen, was de helft van de aardbeien eraf gegleden en de gelei was helemaal vloeibaar geworden. :snif: :crazy:
Hoe dom kun je zijn. Geneerde me om dit aan de gasten voor te schotelen. Toch maar gedaan. :oops:
De smaak van de vlaaien was gelukkig wel goed. Maar ik heb mijn lesje wel geleerd. :roll:

De appeltaart (24kitchen, aangepast) was goed van smaak, zucht.
En de keksi's, ja, die waren op!!! Daar heb ik tenminste wel bewondering :2th: voor geoogst (maar dat is al gauw als Surinamers je keksi proeven, want die weten dat er van alles mis kan gaan). ;)

Afbeelding
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door papagena »

Ik heb een Schwarzwälder-Kirsch Tulband gemaakt. Hij was, al zeg ik het zelf, perfect.
https://plus.google.com/photos/11659778 ... 3634947185

Het recept staat hier http://www.chefkoch.de/rezepte/10260312 ... lhupf.html
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Melinda »

Nou dan, gisteren toch bezig geweest met een appeltaart. Dit was een coproductie met manlief.
We hadden de afgelopen week zo'n mooie lage taartvorm met uitneembare bodem aangeschaft van Le Creuset. En die moest natuurlijk uitgeprobeerd worden. Ben er zeer mee in mijn sas. :G
Het recept is de Klassieke Appeltaart van http://www.24kitchen.nl/recepten/klassieke-appeltaart
Wel hebben wij de rozijnen verdubbeld en in rum geweekt. ;-)
Zeer geslaagd!

Afbeelding
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Soepkipje »

Ziet er inderdaad perfect uit Akke! :2th: (Ook ik heb de link maar even opgeslagen om ooit eens te bakken!)
En prachtig die klassieke appeltaart!! (Die link gaat er achteraan :G )

Ietsje te donker geworden (was met teveel tegelijk bezig), maar ze smaakten er niet minder om deze bosbessenflapjes. Leek wel bladerdeeg, maar dan veel simpeler te maken. Ga ik zeker nog eens bakken met ook andere (hartige) vullingen. Link naar recept onder de foto.

Afbeelding
Blueberry Hand Pies
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Soepkipje »

En ook nog een zelfbedachte en ieder jaar weer door de jarige job bestelde

Afbeelding
Snelle room-chocolade-aardbeienvlaai van Soepkipje, op ipernity
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik heb een cake met verse mango gebakken. Erg lekker :G.

Recept staat op mijn blog.

Afbeelding
Cake met verse mango by Levine1957, on Flickr
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door bakplaat »

bakplaat schreef:
ik laat het nu met dit hete weer ook wel uit m'n hoofd om de oven aan te zetten,het bakken houd ik voorlopig maar op een laag pitje. :mrgreen:
Alhoewel voor het weekend is me gevraagd een frisse frambozenvlaai te bakken.
Zoals ik een jarige schoonzus beloofd had heb ik 'm nu klaar om straks mee op visite te nemen.

Gisteren de frambozen gepureerd met de staafmixer en met wat suiker iets ingekookt,het Linzendeeg,(heeft niks met Linzen te maken,maar van de afkomst Linz Oostenrijk,)gemaakt en afgekoeld ook wat bb room gekookt voor onder de frambozencompote en hier staat alles klaar om te beginnen:

Afbeelding

De vlaaivorm bekleed en de bodem is gevuld met de frambozencompote waaronder een laagje bb. room en ik heb voor de ''bite'' er nog wat hele frambozen opgelegd:
Afbeelding En het raster er overheen gelegd.Afbeelding

De vlaai is afgebakken en na het 'lossen' bestreken met wat hete frambozencompote:
AfbeeldingAfbeelding

En heb 'm net opgespoten met rozetten slagroom:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Melinda »

Afbeelding

Na de teleurstelling van de mislukte cake van vanmorgen MOEST ik vandaag toch iets bakken wat goed kwam. Dan maar weer de appeltaart van de afgelopen weken. Ha! Volgens mij ziet die er wel goed uit. Misschien ietsje te dik vlechtwerk, maar ach.. who cares. ;)
De kleinkinderen draaien er al omheen, maar hij moet toch echt eerst afkoelen.
Ik ben tevreden. :G
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Melinda »

bakplaat schreef:Mooi gebakken Levine :2th: en Melinda :2th:
Mijn frambozenvlaai is reuze in de smaak gevallen bij schoonzus, kreeg van haar een extra knuffel en daar doe je het toch voor? :crazy:
Wij en ook de andere visite hebben er heerlijk van genoten bij de koffie. :2th:
Dank je wel, Cor. De appeltaart was hier ook een succes. Hier is een foto van de binnenkant. Lekker met slagroom. :kwijl:
Afbeelding
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Rikkert
Deegkneder
Berichten: 167
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 19:45
Locatie: Terborg

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Rikkert »

De cake met verse mango is klaar en het eerste plakje smaakt erg goed.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rikkert op di 06 aug 2013, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Rik.
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Keksi

Bericht door Melinda »

Hi Han en Marja,
Ik heb het ook als heel leuk en gezellig ervaren om de keksi voor te doen. Wel spannend natuurlijk, al die ogen op je werk. En maar vurig hopen dat het lukt, haha. :rofl:
Je hebt als eindresultaat wel de onderkant gefotografeerd, Han, dus ik doe er nog even een foto van hoe de keksi er van boven uitziet (en van binnen).
Afbeelding
Nog een foto waar 2 keksi's op staan
Afbeelding

Het recept zal ik binnenkort hier posten.
Wat hebben we trouwens geluk gehad met het prachtige weer. Konden we lekker buiten koffie/thee drinken. Heb een overdosis aan lekkere dingen gehad. :kwijl: :rofl2:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Wat hebben we ervan gebakken (Banket)

Bericht door papagena »

Ik heb de Gugelhupf gebakken die Danuta hier op het forum heeft gezet. De smaak is perfect. Ik had nog nooit op deze manier een tulband gemaakt en het indraaien heb ik vermoedelijk iets te los gedaan. Maar het heeft de pret niet mogen drukken. Het is een heerlijke tulband.
Afbeelding

Afbeelding
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Wat hebben we ervan gebakken (Banket)

Bericht door Soepkipje »

Oh wat een lekkere dingen zie ik hier weer voorbijkomen. :kwijl:

[quote="Kaasvrouwtje"]
Ik mocht zelf dit weekend via Icing Smiles http://icingsmiles.nl een taart maken voor Evi, een meisje van 7 jaar met leukemie. Ik vond het heel spannend, maar gelukkig waren Evi en haar ouders dik tevreden :).

Wauw wat een mooie taart en jeetje wat een leuk en mooi initiatief!!.....Zag bij Icing Smiles ook een bijna....(want ja ik bak niet echt taarten, maar naast brood wel lekkers), maar voor de rest een mij op het lijf geschreven vacature die ik misschien best wel graag zou willen invullen!! (Ga daar heel snel, heel serieus naar kijken en me in verdiepen. Bedankt Kaasvrouwtje!!

Ja en nog steeds helemaal geconditioneerd door ons oude forum ^)^ .............volg ik dan nu ook nog hun strikte regels op (want anders werd je bericht onverbiddelijk verwijderd) .....en vermeld ik dat ik met de ABC-bakers een heerlijk :G :
Afbeelding
Braided Lemon Bread heb gebakken.
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
wodan
Chef stoffer en blik
Berichten: 24
Lid geworden op: za 29 jun 2013, 21:46
Locatie: Maassluis

Re: Wat hebben we ervan gebakken (Banket)

Bericht door wodan »

gisteren een Crèmetaart met appel en rabarber gemaakt, de vulling bleef vrij nattig, dus toen de taart afgebakken in de elektrische oven met alleen de bovenverwarming aan, maar toen even niet opgelet en toen brandde de bovenrand licht aan, gelukkig was de rand te hoog en kon ik het aangebrande er af knippen.
Ik vind dat licht zure van de rabarber wel verfrissend, weer eens wat anders dan appeltaart :lol:

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Wat hebben we ervan gebakken (Banket)

Bericht door Melinda »

Tijdens de rijs van driegranen desembroden ook nog een Surinaamse keksi gebakken, omdat mijn kleinzoon van 4½ het vroeg met van die oogjes, daar kun je gewoon geen weerstand tegen bieden. :lol:
Afbeelding
Binnenkort zal ik het recept wel plaatsen.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Wat hebben we ervan gebakken (Banket)

Bericht door bakplaat »

Omdat het van vroeger uit de bakkerij traditie is,in september met Speculaas te beginnen, ben ik er vandaag voor de eerste keer van 2013 mee begonnen.Gisteravond alvast het deeg gemaakt en in de koelkast bewaard en ook alvast de amandelspijs gereed gemaakt.

Hier een OVERZICHT van wat er zoal nodig is.

De Produktie:

Gevulde speculaas en kleine speculaasjes gereed voor de oven:

Afbeelding

Speculaaskoekjes afgebakken:

Afbeelding

Gevulde Speculaas afgebakken:

Afbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Wat hebben we ervan gebakken (Banket)

Bericht door CJ-Petra »

Gistermiddag appelplaatcake en brownies voor de verjaardag van onze jongste zoon, die vandaag 16 geworden is.

Afbeelding
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
Edwin de Boer

Re: Wat hebben we ervan gebakken (Banket)

Bericht door Edwin de Boer »

Voor het eerst wat gebakken, speculaasbrokken (de speculaasfoto's van Cor zaten nog steeds in mijn hoofd :kwijl: ). Super lekker! Met zeer geurige speculaaskruiden uit een natuurwinkel en bloem van de molen. Het deeg een dag op smaak laten komen in de koelkast.
Afbeelding
- naar mijn idee had ik flink wat bloem op het aanrecht (graniet, glad oppervlakte) gestrooid, desondanks bleef het na het uitrollen plakken als een gek. Wat is een goed oppervlakte? Of gewoon meer bloem? Het deeg had ik een uur op temperatuur laten komen, misschien te warm geworden en daardoor plakkerig?
- ik lees vaak dat bloem gezeefd moet worden, is dat iets van vroeger of krijg je zo echt een beter resultaat voor gebak?
Gebruikersavatar
Joke

Re: Wat hebben we ervan gebakken (Banket)

Bericht door Joke »

De appeltaart met bitterkoekjes staat af te koelen. Kunnen bijna niet wachten :kwijl:
Op de foto lijkt het alsof de voorkant minder bruin is, maar dit is niet zo. Is het flitslicht. Ik ben niet zo'n held in fotograferen. ;B

Afbeelding
De boerenappelcake staat nog in de oven, maar ziet er ook goed uit.
Levine bedankt voor alle lekkere recepten.
Gebruikersavatar
Joke

Re: Wat hebben we ervan gebakken (Banket)

Bericht door Joke »

De boerenappelcake is ook klaar. Er moet straks nog poedersuiker op. Ik wilde dat ik jullie een beetje kon laten meegenieten van de geur hier. Heerlijk :kwijl:

Afbeelding
Met de appeltaart aansnijden wachten we toch maar tot morgen. Ben bang dat hij anders helemaal uit elkaar valt.
Is wel goed voor ons gewicht, alleen maar kijken en ruiken ^)^ . Morgen halen we het wel in.

@TigerManZ ook hier staan nog zo veel wensen op het to-do lijstje, heerlijk toch. Kan me ook niets voorstellen bij mensen die niet weten wat ze "moeten"/willen eten!
Groeten, Joke
Gebruikersavatar
Ray
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: za 05 okt 2013, 03:00
Locatie: Zuid Holland

Re: Wat hebben we ervan gebakken (Banket)

Bericht door Ray »

Naar het recept van larsenfloor echter met aangepaste hoeveelheden (40%) en kleiner van stuk ('mini gevulde koek'), voor bij de koffie morgen :2th:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Wat hebben we ervan gebakken (Banket)

Bericht door Levensplezier »

Het recept heb ik 'geleend' van Nigella Lawson. Zei noemt ze chewy almond macaroons:
Ik noem ze "Taaie amandel koekjes met kardemom"
Handvol kardemom klein maken in de vijzel of gemalen kopen. (Ik doe er 5 gram kardemom poeder in.)
200 gram amandelmeel
200 gram fijne suiker
2 eiwitten

alles in de mixerkom.
Heel kort met de menghaak mengen tot een glad deeg

Vrij hete oven.

Handen inwrijven met rozenwater (ik gebruik gewoon kraanwater) en bolletjes draaien ter grootte van een walnoot en op een bakblik leggen. Ca. 28. Hier een ontvelde amandel op drukken. 10 minuten in de oven 200 graden en af laten koelen. Veel plezier ermee!
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
Edwin de Boer

Re: Wat hebben we ervan gebakken (Banket)

Bericht door Edwin de Boer »

Biscotti met vanille-extract, gemalen koffie, sinaasappelrasp en hazelnoten. De hazelnoten heb ik aangevuld met amandelen en in hoeveelheid verdubbeld (bleek wel wat veel). En rietsuiker ipv suiker. Biscotti all'olio d'oliva (150 gr olijfolie op 350 gr bloem) was ook een mogelijkheid, maar dat leek me wel erg veel olijfolie.

Kneiterhard zoals het hoort en heerlijk bij de espresso/cappuccino!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rikkert
Deegkneder
Berichten: 167
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 19:45
Locatie: Terborg

Re: Wat hebben we ervan gebakken (Banket)

Bericht door Rikkert »

Appeltaart volgens het recept voor de klassieke appeltaart van 24kitchen.
Met als eigen aanvulling vanille in het deeg en citroen + zoet amandelpoeder in de vulling.

Afbeelding
Groet,
Rik.
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Wat hebben we ervan gebakken (Banket)

Bericht door CJ-Petra »

Er zijn de laatste tijd ook heel veel lekkere koeken, koekjes en taarten gebakken! :2th: Omdat onze zoon vandaag zijn 20ste verjaardag vierde, mocht hij kiezen wat er gebakken zou worden. Hij heeft mij goed geholpen tijdens het bakken :G

Omdat Edwins shortbread er zo lekker uitzag, hebben wij die ook gebakken. (ook wij kregen de witte chocola slecht vloeibaar en geen cisco in huis)

Afbeelding

Kwarktaart met bramen. (de bramenjam was iets te vochtig)

Afbeelding

En brownies.

Afbeelding
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Wat hebben we ervan gebakken (Banket)

Bericht door brood daar zit wat in »

Vandaag heb ik weer caramel shortbread gemaakt. Mijn man neemt het morgen mee naar zijn werk, gelukkig maar, want het is zooo verslavend :lol: We hebben natuurlijk wel een stukje geproefd...

Afbeelding
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Wat hebben we ervan gebakken (Banket)

Bericht door bakplaat »

Morgen komt er visite op de koffie.
Vanmorgen eerst wat SOEZEN
gebakken.
Afbeelding

Heb ze net goed gevuld met slagroom en in de chocoladeglazuur gedipt.

En het zijn deze Bossche Bollen geworden..

Afbeelding

...Zoals ze traditioneel bij de banketbakkers in Den Bosch geserveerd worden.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Ray
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: za 05 okt 2013, 03:00
Locatie: Zuid Holland

Re: Wat hebben we ervan gebakken (Banket)

Bericht door Ray »

bakplaat schreef:Morgen komt er visite op de koffie.
Vanmorgen eerst wat SOEZEN
gebakken.
Afbeelding
Die bakte ik ook geregeld maar na verloop van tijd en 15 kg extra ben ik er maar mee gestopt :lol:

Ze zien er goed uit Cor!
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Wat hebben we ervan gebakken (Banket)

Bericht door Levensplezier »

Hallo Joke,
Ik heb het zelf een beetje bedacht, maar gelukkig wel opgeschreven. Hij was verrukkelijk:

Mokka slagroom hazelnootschuimtaart

180 gram eiwitten
360 gram suiker
Verdelen: 270 gram en 90 gram
120 gram water

Eiwitten kloppen tot ze stijf zijn.

270 gram suiker met
120 gram water in een pannetje verhitten tot 121⁰ C. (Belangrijk voor de verdamping van het water!)
Opletten dat het niet te heet wordt, want dan krijg je caramel.

Als de eiwitten stijf zijn, de 90 gram suiker langzaam erbij doen en verder kloppen.

Als de suikersiroop 121⁰ bereikt heeft, langzaam op het schuim gieten en door blijven kloppen tot het eiwit een handwarme temperatuur heeft bereikt.

ca. 150 gram gebrande en gehakte hazelnoten er voorzichtig doorroeren.

Op een stuk bakpapier twee cirkels tekenen. (Van dit recept kun je 3 cirkels bakken). Papier omdraaien zodat de inkt/potlood niet op de taart komt, en op een bakblik leggen. Hierop het schuim verdelen en mooi binnen de cirkels blijven. Wat er teveel is, in hoopjes ernaast leggen dan heb je alvast een paar lekkere koekjes!

Een paar uur laten drogen in een oven van ca. 80⁰ tot 100⁰ C.

¾ ltr. slagroom kloppen met mokkasiroop.(Mokkasiroop is een recept van Bakplaat bakker Cor. Werkt dus prima!!! Cor)

Een schuimplaat met mokka bestrijken. De andere er onderste boven opleggen. Ook deze bestrijken met de mokkaslagroom net als de zijkant van de taart. De zijkant bestrooien met geroosterde en gehakte hazelnoten.

De rest van de slagroom in een spuitzak doen en de taart versieren. Eventueel nog wat chocolade koffieboontjes er decoratief opleggen.

Taart in de vriezer en een uur voor de serveertijd eruit halen. Dan is hij snijdbaar en valt niet uiteen.
Fini van Breugel
Oktober 2013

Succes en laat er ook maar een foto van zien.
Overigens zou ik de volgende keer de koffieboontjes (of andere chocolaatjes) met olijfolie inwrijven. Dan blijven ze mooier als ze uit de vriezer komen. Hoorde ik op een Belgisch TV programma. (http://koken.vtm.be/recept/mokkataart)
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Wat hebben we ervan gebakken (Banket)

Bericht door bakplaat »

Hallo Fini.
Niet doen hoor, liever geen water meer toevoegen aan je mokkasiroop.Daarmee zou de slagroom kunnen gaan schiften. Het hoeft geen probleem te zijn dat er suikerkristallen in je siroop zitten. Probeer eens een beetje slagroom te kloppen, met daarin wat van die kristallen. Als ze oplossen en de slagroom mooi glad wordt,hoef je er verder niks meer aan te doen.
Mocht dat toch niet zo zijn, kook de siroop dan nog eens opnieuw in, uiteraard dan wel met wat water.De suikerkristallen zullen dan wel oplossen.
Maar pas op dat je niet te lang doorkookt dat de siroop gaat carameliseren...het toegevoegde water moet er net weer uit verdampt zijn.Laat het dan afkoelen en roer het af en toe even om zodat het schuim wat steeds naar boven komt ook goed verdeeld wordt.
Giet de siroop in de pot en je kunt hem weer gebruiken zoals je gewend bent.
Gebruik je alleen de siroop met het kloppen van je slagroom? Zelf gebruik ik altijd witte basterdsuiker 125-150gr./ltr. en als het mokkaroom moet worden zoveel siroop erbij,dat het een mooie mokkakleur/smaak wordt.Zoals bij deze Mokkaslagroomtaart. (biscuitbeslag/kapsel)

Afbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Wat hebben we ervan gebakken (Banket)

Bericht door brood daar zit wat in »

Vanmorgen hadden wij een taartenochtend en had ik caramelkoek en Appel-roomtaart (van Han) gemaakt.
Alles was schoon op, gelukkig had ik extra caramelkoek gemaakt en in de vriezer gestopt. Heerlijk om zo af en toe een stukje te pakken...

Afbeelding
Afbeelding
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Wat hebben we ervan gebakken (Banket)

Bericht door Melinda »

Marja, dit is een foto van de fiadoe. Een bewerkelijke taart met een gistdeeg, maar als die goed gemaakt is, is die heerlijk! Wij willen hem echt een keer proberen te maken.
Afbeelding
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Wat hebben we ervan gebakken (Banket)

Bericht door bakplaat »

Morgen is het weer feest in het land van Maas &Waal...het is weer de jaarlijkse LESTE MERT

Daar hoort een grote pan ERWTENSOEP bij,die we gisteren al gekookt hebben.Vandaag zijn we de kamer aan het inrichten geweest,hebben tafels en stoelen aangevoerd, zodat morgen de visite ± 25 M/V weer kan aantreden.

En vanmiddag heb ik voor bij de koffie weer de bijbehorende Appelflappen gebakken.

AfbeeldingAfbeelding

En dan ook nog deze Appeltaart,waarbij ik de rastervorm op zijn plaats gelaten heb en er een 'vlechtraster' van reepjes deeg overheen gelegd heb.

AfbeeldingAfbeelding

Zo hebben ze het deze keer voor het kiezen...een lekkere Appelflap of een heerlijk puntje Appeltaart...met of zonder slagroom. :D

Alleen jammer dat de weerberichten deze keer helaas een hoop regen voorspellen. :mrgreen: We hopen maar,dat ze ongelijk krijgen,zodat een wandeling naar het dorp toch nog aangenaam wordt. :G
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Ray
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: za 05 okt 2013, 03:00
Locatie: Zuid Holland

Re: Wat hebben we ervan gebakken (Banket)

Bericht door Ray »

Rondo's met en zonder appel :) de twee losse koekjes zijn gemaakt van wat is overgebleven van het boterdeeg en gevuld met wat overgebleven stukjes appel

Afbeelding
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Wat hebben we ervan gebakken (Banket)

Bericht door brood daar zit wat in »

Mijn schoonmoeder heeft 25 jaar geleden een origineel recept gekregen van een Indische vrouw voor het maken van spekkoek.
Zelf heb ik het ook al jaren in mijn bezit en probeer het elk jaar 1 keer te maken. Het is er nu al 2 jaar bij ingeschoten, maar gisteren ben ik het toch weer eens gaan maken. 't kost een hoop werk en tijd, omdat je steeds een dun laagje maakt, maar dan heb je ook wat haha.
Ik maak gelijk altijd 2 springvormen, als mensen weten dat je het gemaakt hebt, dan is het zo op. Je kan het ook goed invriezen, dus zo houden we zelf ook nog wat.
Afbeelding
Afbeelding
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
moedertje2
Gaat de goede kant op
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 10:50
Locatie: almere

Re: Wat hebben we ervan gebakken (Banket)

Bericht door moedertje2 »

Kom hier ook even snuffelen,...en wat een lekkers allemaal. Nog even de tijd nemen om even terug te bladen. ;S

Heb ook wat kiekjes, van afgelopen week:
Baklava/krokant dadelkoekje met amandel schaafsel/choco snicker koekjes/pinda slofjes
Afbeelding
appelcake en sponsachtige coco's griesmeel cake
Afbeelding
choco coco's jam koekje
Afbeelding
jam vlaaitjes voor bezoek
Afbeelding
Afbeelding
2 min. magnetron sponscake voor onverwacht bezoek (vriendin choco en ik vanille cake)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gerda
Gaat de goede kant op
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 30 sep 2013, 07:13

Re: Wat hebben we ervan gebakken (Banket)

Bericht door Gerda »

En nu nog een paar foto's van mijn bakkerij, waar ik ontzettend blij mee ben.
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Wat hebben we ervan gebakken (Banket)

Bericht door bakplaat »

Voor het komende 'heerlijk avondje' (Het Sinterklaasfeest wordt deze keer weer hier gevierd,we zijn weer aan de beurt) ben ik vandaag weer lekker druk bezig geweest,met de traditionele 'Sinterklaaslekkernijen'
Kleine Speculaasjes, Gevulde Speculaas en een Roomboter Amandelletter.

In het ALBUM zie je bij de werkwijze als je op foto 2 klikt een goed speculaas recept.
In de bakkerij was december een drukke tijd met veel lange dagen,ondanks dat vonden we het allemaal mooi werk om deze producten te kunnen maken.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Voor iedereen alvast 'n gezellige Sinterklaasavond gewenst. Afbeelding :G
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Plaats reactie