Re: Wat hebben we ervan gebakken (Brood)

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Gebruikersavatar
Liana
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 14:02
Locatie: Leerdam

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Liana »

Levinebaktbrood schreef:Mooie broden weer Petra en ook de Winstonvlecht is prachtig :2th:. Ik ga hem binnenkort ook maken.

Liana: je kunt voor stokbrood gewone broodbloem gebruiken. T65 is een Franse aanduiding.

Ik ben ook weer aan het bakken geweest vandaag: stokbroden en dit desembrood met gedroogde vijgen en noten. Het recept staat inmiddels op mijn blog: http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/ ... noten.html

Afbeelding
Dank je wel Levine. Na het weekend ga ik met jouw recept voor stokbrood aan de slag.
Gebruikersavatar
Liana
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 14:02
Locatie: Leerdam

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Liana »

Afbeelding

Dit zijn mijn New York Water Bagels.
Maar ik denk dat het opnieuw moet. Ze zijn helemaal niet gerezen. Misschien volgende keer toch even iets langer wachten met koken en ze eerst wat bij laten komen als ze uit de koelkast komen zodat ze wat kunnen groeien.
De smaak is wel prima. Maar mijn oog wil meer!
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Merlijn »

Ze lijken me wat donker, of is dat de foto? Zien er verder goed uit, als ze teveel rijzen heb je geen bagel meer maar een ingedeukt kadetje ;-)
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
Liana
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 14:02
Locatie: Leerdam

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Liana »

Merlijn schreef:Ze lijken me wat donker, of is dat de foto? Zien er verder goed uit, als ze teveel rijzen heb je geen bagel meer maar een ingedeukt kadetje ;-)
Ja, de foto is wat donker. Maar ik heb er ook wat gebrande mout in gedaan.
Misschien niet zoals het hoort, maar had de laatste week al zoveel licht brood gebakken.
Had ook nog nooit van die dingen gehoord.
Wat is hier toch veel te leren. Geweldig!
Gebruikersavatar
omatje

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door omatje »

mijn eerste poging een Winston te bakken
Afbeelding
ziet er redelijk uit maare,,,,,,, is volgens mij alleen in de breedte gerezen.
k Heb het recept precies opgevolgd van holland bakt met 60 gram roomboter en ietsje meer +- 20 ml melk gebruikt omdat ik het een erg droog deeg vond van 30 graden, en 10 gram gedroogde gist. ook 45 minuten 1 ste rijs waarna er een putje in bleef staan bij controle.
6 bollekes gemaakt. even 10 minuten rusten en er rolletjes van gemaakt in etappes.
gevlecht. met ei ingestreken en weer 45 minuten rijzen. afgebakken op 200 hetelucht in 35 minuten.


vraag,,,,,
waarom is mijn brood niet naar boven gerezen maar in de breedte
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sija

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Sija »

Prachtige Winston Omatje :2th:
Gebruikersavatar
nikki77

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door nikki77 »

Mooi brood Omatje :G
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Levensplezier »

Omatje, goed je best gedaan. Maar misschien was die extra melk de boosdoener???
Ik heb een vraag gesteld waarom er 30 gram margarine en 30 gram boter gebruikt wordt, maar nog geen antwoord gekregen. Maar misschien is dat wel een reden???
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door bakplaat »

Lijkt me ook Omatje dat je iets te scheutig met de melk bent geweest.Een deeg voor vlechtbrood mag gerust wat steviger zijn.
Wat de reden is om 50/50 boter/margarine te gebruiken,is mij ook niet echt duidelijk,ik zou het maar gewoon op puur roomboter houden.
Overigens je Winston was wel perfect gevormd Omatje een groot compliment ervoor :2th:
Evenals ook voor de anderen,die ook weer hun mooi bakwerk hebben laten zien. :2th:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Riet
Deegroller
Berichten: 403
Lid geworden op: za 07 apr 2012, 08:37

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Riet »

Hoe smaakt ie Omatje, hij ziet er goed uit.
Groetjes,
Riet
Gebruikersavatar
Liana
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 14:02
Locatie: Leerdam

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Liana »

Misschien 30/30 omdat roomboter wat vetter is???
Ik heb 45 gram roomboter genomen en ietsiepietsie meer melk.
Voor mijn gevoel was 60 gram boter erg veel.
Mijn deeg was inderdaad stevig en heb het flink naar onder gewerkt, opgebold.
Maar ik vind de Winston van omatje er heerlijk uit zien.
Gebruikersavatar
omatje

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door omatje »

dank voor jullie reakties. ga de volgende keer 45 gram roomboter en geen extra melk proberen zoals Liana opgaf. Moet toch wel een wat hoger brood tevoorschijn kunnen toveren he ;)
Wat smaak betreft, heel lekker

het vlechten vond ik niet zo moeilijk, ga het beslist meer doen.
groetjes
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door TigerManZ »

Omatje, die platte winston ziet er prima uit!
Fijn dat het lekker is, da's heel belangrijk!
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door brood daar zit wat in »

Afbeelding
Ik heb gisteren deze Winston gebakken. Ik heb 60 gr roomboter gebruikt, aangegeven hoeveelheid melk en extra denk ik 1 eetlepel water.
Vond het fijn brood om mee te werken. Ik had pas geleden bij de Molen in IJsselstein verkeerde bloem meegekregen. Daarom is het niet echt een 100% witbrood.
Als ik de Winston weer ga maken, laat ik hem wel langer bakken. Hij klonk hol toen ik hem uit de oven haalde, maar was toch niet helemaal gaar. Maar volgens mij hadden de kandidaten daar bij HHB ook last van.
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Merlijn »

Ik heb de stoute schoenen maar weer eens aangetrokken, en ben aan het bakken geslagen ;-) 1x een grof volkoren, en rozijnen/cranberries bolletjes.
AfbeeldingAfbeelding
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door TigerManZ »

Merlijn schreef:Ik heb de stoute schoenen maar weer eens aangetrokken, en ben aan het bakken geslagen ;-) 1x een grof volkoren, en rozijnen/cranberries bolletjes.
AfbeeldingAfbeelding
Blij dat de stoute schoenen nog paste?!
Ze zien er heerlijk uit Merlijn :2th:
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Liana
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 14:02
Locatie: Leerdam

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Liana »

brood daar zit wat in schreef:Afbeelding
Ik heb gisteren deze Winston gebakken. Ik heb 60 gr roomboter gebruikt, aangegeven hoeveelheid melk en extra denk ik 1 eetlepel water.
Vond het fijn brood om mee te werken. Ik had pas geleden bij de Molen in IJsselstein verkeerde bloem meegekregen. Daarom is het niet echt een 100% witbrood.
Als ik de Winston weer ga maken, laat ik hem wel langer bakken. Hij klonk hol toen ik hem uit de oven haalde, maar was toch niet helemaal gaar. Maar volgens mij hadden de kandidaten daar bij HHB ook last van.
Prachtig, prachtig!!!
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Levensplezier »

Inzake de margarine en de boter voor de Winston kwam er een reactie dat:
boter en margarine kunnen andere smelt en verwerkings trajecten hebben. in de boter zitten ook lactose, en melkeiwitten deze spelen een extra rol bij de maillard reactie en die Maillard reactie heeft te maken met de bruining. Ben gaan zoeken bij Google, maar ga nog maar eens in mijn 'wetenschappelijk' boek van Harold McGee zoeken. Als ik iets meer weet horen jullie het.
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door bakplaat »

Dat klopt wel Fini,bak maar eens twee verschillende broden,een met water en evt.wat margarine en een met melk en roomboter.Laatst genoemde zal een veel mooiere kleur geven tijdens het bakproces,maar gebruik dan wel volle melk.

Nog een voorbeeld uit de banketbakkerij: bak eens twee soorten soezen,een met water en de ander met (volle) melk...Zelfs een blind paard zou het verschil kunnen zien. :crazy:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door bakplaat »

Merlijn schreef:Ik heb de stoute schoenen maar weer eens aangetrokken, en ben aan het bakken geslagen ;-) 1x een grof volkoren, en rozijnen/cranberries bolletjes.
Beiden zien er heel mooi uit Merlijn... Het gaat vast de goede kant uit met je gezondheid. :2th:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Melinda »

Merlijn, fijn dat je weer wat hebt kunnen bakken. Je brood en krentenbollen zien er goed uit. Je hebt het niet verleerd. ;)

Eindelijk vandaag kon ik ook weer aan het bakken gaan, zij het met heel veel drukte om mij heen.
Ben blij dat de resultaten er ondanks dat toch mogen zijn.
Ik heb van het recept van de Alpiner baguettes 21 pistolets gemaakt. Heb er al een van opgepeuzeld, zo ontzettend lekker.
Toen de amandel-kaneeltwisters van Levine. Was toch wel een (leuk) werkje. Die twisters draaiden steeds alle kanten uit, dus ik moest ze af en toe weer in het gareel leggen.
Maar ze zijn heerlijk geworden.
En toen "gewoon" brood. Half spelt/half volkorenmeel, met zonnebloempitten en lijnzaad. Foto is een beetje donker, want de broden zijn maar net klaar en het is al avond.
We kunnen weer een week vooruit. ;)

Afbeelding

Had nog een Winston vlechtbrood willen maken, maar er gaan maar zoveel uren in een dag.
't Is mooi geweest voor vandaag.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Merlijn »

Oef Melinda dat is een hele stapel brood! Ze zien er uit om van te watertanden! Ik vond die Winstons ook allemaal heel mooi, alhoewel ik de foto van het gevlochte deeg wat deed denken aan van die witte braadworst, maar dan gevlochten :rofl: Het eindresultaat zag er echter puik uit! Nu had ik dus echt nog nooit van het ding gehoord, iemand hier die hem wel al kende?
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door bakplaat »

Merlijn schreef: Ik vond die Winstons ook allemaal heel mooi,Het eindresultaat zag er echter puik uit! Nu had ik dus echt nog nooit van het ding gehoord, iemand hier die hem wel al kende?
Jazeker Merlijn...tijdens het laatste jaar van mijn vakopleiding (1961) kwam 'sir Winston' reeds in beeld en hij bleek toen al heel erg bejaard te zijn. :G
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door TigerManZ »

Melinda, wat een mooie en lekkere broden/broodjes! Goed bezig geweest :G

En Merlijn, ik had nog nooit van een Winston gehoord. Vind het leuk dat er zoveel hobbybakkers geïnspireerd zijn door e tv uitzending.
Denk dat er nog veeeeeel meer gebakken zijn afgelopen dagen want lang niet iedere hobbybakker is actief op dit (een) bakforum....
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door bakplaat »

Melinda schreef: Eindelijk vandaag kon ik ook weer aan het bakken gaan, zij het met heel veel drukte om mij heen.
Ben blij dat de resultaten er ondanks dat toch mogen zijn.
En die resultaten :kwijl: mogen zeker gezien worden Melinda...Compliment voor alles. :2th:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door bakplaat »

bakplaat schreef:
Merlijn schreef: Ik vond die Winstons ook allemaal heel mooi,Het eindresultaat zag er echter puik uit! Nu had ik dus echt nog nooit van het ding gehoord, iemand hier die hem wel al kende?
Jazeker Merlijn...tijdens het laatste jaar van mijn vakopleiding (1961) kwam 'sir Winston' reeds in beeld en hij bleek toen al heel erg bejaard te zijn. :G
Nog even een aanvulling op het antwoord hierboven aan Merlijn...anderen mogen het ook gerust meelezen. :G
Een hoofdzakelijke reden dat dit mooie brood zolang verborgen op de achtergrond heeft verbleven is,dat de meeste bakkers van tegenwoordig het echt teveel werk vinden,de 'Winston' in hun dagelijks broodassortiment op te nemen.En eerlijk gezegd,ik moet ze hierin groot gelijk geven :2th:
Er is ook nog geen machine uitgevonden die de deegstrengen kan uitrollen en daar vervolgens het Winstonbrood van te vlechten.

Het tv prog. Heel Holland Bakt,heeft heel wat teweeg gebracht onder diverse hobybakkers hier,die er direkt mee aan de slag zijn gegaan,wat inmiddels al prachtige resultaten heeft opgeleverd. :2th: Zelf wil ik het binnenkort ook weer eens gaan maken.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door TigerManZ »

Een tijdje geleden hebben we hier met broodje van de maand een panbrood gebakken.
Van MarjoleinB heb ik toen een recept ontvangen voor een panbrood van spelt en dat lijkt ook heel erg veel op een No Knead brood.
Het is echt eenvoudig om te maken :G

Dus zaterdagavond de ingrediënten bij elkaar gedaan:

250gr speltbloem
250gr speltmeel (had ik niet in huis en heb hier tarwemeel voor gebruikt)
10 gr zout
1/8tl. droge gist
400gr lauw-warm water

Alle droge ingrediënten gemengd met een houten lepel.
Daarna in een keer al het water erbij gedaan en goed geroerd tot het een mooi egaal en soepel deeg was.
Over gestort in een licht ingevette grote kom en afgedekt met huishoudfolie en een elastiek om de rand van de kom.
Haha.. ik wist niet wat ik aan rijs en gassen kon verwachten, vandaar het vast zetten met elastiek.
Het deeg moet 12 uur op kamertemperatuur staan.

Zondagmorgen, de oven op 220 graden voorverwarmen met een zware gietijzeren pan met deksel er in. De oven met pan worden 30 minuten voor verwarmd.
Na die 30 minuten voorverwarmen in de kom aan de rand wat bloem gestrooid en met de deegschraper de het deeg los gestoken.
Pan uit de oven, deeg er in gestort en getracht het zo min mogelijk te beschadigen en dan de deksel weer op de pan en snel weer terug in de oven.
Na 30 minuten bakken mag het deksel er af en wordt het brood nog 15 minuten gebakken.
Na een totaal van 45 minuten bakken wordt het brood gestort op een rooster om af te laten koelen.

En dit is het resultaat:

Afbeelding

Het brood is lekker luchtig maar een beetje plat. Het heeft een hele lange rijs gehad en is in de oven nauwelijks meer omhoog gekomen.
Ik dacht dus een erg compact brood te krijgen maar zoals jullie zien valt dat reuze mee.
En het is een erg nat deeg (80% hydratatie) maar op deze manier super eenvoudig te verwerken!
Bovendien smaakt het ook nog eens prima :G

Bedankt voor het recept MarjoleinB :2th:
Heb je het overigens zelf al eens geprobeerd???
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door brood daar zit wat in »

Ziet er erg lekker uit Han. Zelf heb ik wel een gietijzerenpan, maar de deksel kan niet in de oven :( Anders had ik dit brood zeker eens gemaakt.

Vandaag kwam onverwachts mijn zusje met haar gezin langs en bleven eten. Niet veel in huis, maar wel van alles om brood te bakken :D
Dus 2 spelt-notenbroden gemaakt (helaas weer geen ovenrijs) en mijn zusje wilde heel graag de Winston zien en proeven, dus die ook maar gemaakt.
Voor de kids had ik nog poffertjes en wij hebben heerlijk van het brood zitten snoepen. Toch leuk om zo onverwachts, nog zoiets op tafel te zeten :)
Afbeelding
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door brood daar zit wat in »

Oei Melinda wat ziet dat er allemaal weer lekker uit. Heb al gezocht naar de amandel-kaneel twisters, maar die heb je vast op de workshop van Levine al gemaakt? Echt prachtig!
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door TigerManZ »

Hoi Marja,

Inderdaad, dat is leuk als je zo lekker kunt bakken en de familie mee kunt laten genieten.
Jouw broden zien er heerlijk uit hoor :G

En geen deksel??? Afdekken met een 3 of 4 dubbel dik laagje alu folie is toch ook een deksel?
Alleen geeft dat wellicht iets minder de warmte door maar het is te proberen, toch?
Het wordt echt wel heet in de pan dus veel kan er volgens mij niet mis gaan...
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door brood daar zit wat in »

TigerManZ schreef:En geen deksel??? Afdekken met een 3 of 4 dubbel dik laagje alu folie is toch ook een deksel?
Alleen geeft dat wellicht iets minder de warmte door maar het is te proberen, toch?
Het wordt echt wel heet in de pan dus veel kan er volgens mij niet mis gaan...
Thanks voor de tip! Weer iets om uit te proberen...Broodbakken wordt steeds leuker :D
Enne bedankt voor je complimenten!
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Levensplezier »

Gezellig hoor om zo voor je familie te bakken. Moeten ze wel geduldig zijn want ik neem aan dat je het deeg nog niet klaar had staan. Zeker niet voor die prachtige Winston.
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door brood daar zit wat in »

Levensplezier schreef:Gezellig hoor om zo voor je familie te bakken. Moeten ze wel geduldig zijn want ik neem aan dat je het deeg nog niet klaar had staan. Zeker niet voor die prachtige Winston.
Nou ze belde vanmorgen en ze kwamen vanmiddag. Met de spelt-notenbroden was ik toen al bezig en bedacht me de Winston er wel bij te kunnen doen. Ik vind het eigenlijk heel makkelijk en snel te maken.
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Liana
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 14:02
Locatie: Leerdam

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Liana »

Ik zie de foto's wel!!!

hahahaha......jullie missen wel veel nu, want het ziet eruit om op te eten!!!!
Prachtig gedaan. Deze week ook nog maar eens gaan maken en ook die kleintjes, mmmmmmmmm
Gebruikersavatar
Sija

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Sija »

Fijn dat je er weer bent Merlijn en heerlijk uitziend brood heb je weer gebakken :2th:

Maar ook Melinda, TigermanZ en Marja, wat een prachtige broden, water loopt me in de mond, top!
Gebruikersavatar
Liana
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 14:02
Locatie: Leerdam

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Liana »

Afbeelding

Vandaag voor de eerste keer stokbroodjes gebakken met een recept van Levine.
Dankjewel, Levine.
Ze smaken erg lekker, maar toch vind ik dat de korts wel iets knapperiger zou mogen.
Misschien zijn ze wel goed als ze, nadat ze uit de vriezer komen even zijn opgepiept.
Of misschien de temperatuur wat hoger.....
Gebruikersavatar
Renee

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Renee »

Als ik naar je foto's kijk Liane dan zou ik toch denken dat je dat al vaker hebt gedaan. ziet er super uit :2th:
Gebruikersavatar
Liana
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 14:02
Locatie: Leerdam

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Liana »

Echt waar...denk je dat echt????
Toch is dat niet zo. Maar dank je wel voor het compliment.
Ik heb zelfs voor de eerste keer de bakvormen gebruikt die we speciaal in Belgie zijn gaan halen omdat ze daar zo goedkoop waren. (Gi-Fi)
Superdingen voor nog geen 5 euro.
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door brood daar zit wat in »

Nou Liana, en jij noemde je in eerdere berichten een beginner?? Wat een knappe beginneling ben jij :G
Wat een geweldige stokbroodjes heb je gebakken zeg. Hoe trots zal je zijn!!
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door bakplaat »

Ze zien er perfect uit Liana :2th: Wil je de korstjes graag wat krokanter? Even de gloeiende grill er over.
Maar let er dan wel goed op dat ze niet verbranden. :mrgreen:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door TigerManZ »

Je stokbroden zijn prachtig geworden hoor!
Mijn complimenten :G
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Melinda »

@ Liana: Mooie stokbroden. :2th:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Levinebaktbrood »

Goed gelukt die stokbroden Liana :2th:. Als ze uit de vriezer komen inderdaad even oppiepen in een hete oven dan worden ze heel knapperig. Ik doe het op 200 C en dan een minuut of 5.

Ik heb vandaag ook gebakken, hier een collage van alle baksels. De helft van de broden ben ik alweer kwijt aan de buurman. De broodjes gaan morgen voor een deel op tijdens de lunch.

Afbeelding

Linksboven: bruine broodjes met lijnzaad
Rechtsboven: zachte witte broodjes
Linksonder: desembrood met tarwebloem, roggebloem en honing
Rechtsonder: desembrood met tarwebloem, speltmeel, semolina en sesamzaadjes

En vorige week ook nog een lekker brood gebakken:

Afbeelding
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
krentebolleke
Gaat de goede kant op
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 18 jan 2012, 23:35
Locatie: Kempen (Belgie )

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door krentebolleke »

Wat zien ze er weer goed uit. :kwijl:
Wou dat ik bij jou ook op de les kon komen ,maar ik vrees dat het wat ver is.
Spijtig zal het met dit forum moeten doen vrees ik.
Bedankt allemaal omdat ik van jullie baksels mee mag genieten.
Gebruikersavatar
Liana
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 14:02
Locatie: Leerdam

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Liana »

bakplaat schreef:Ze zien er perfect uit Liana :2th: Wil je de korstjes graag wat krokanter? Even de gloeiende grill er over.
Maar let er dan wel goed op dat ze niet verbranden. :mrgreen:
Dankjewel voor de tip. Dat ga ik zeker proberen.
Gebruikersavatar
Liana
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 14:02
Locatie: Leerdam

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Liana »

Fantastisch, wat een prachtige broden.
Ik blijf oefenen en hoop dan ook van die broden te kunnen maken. Aan jouw recepten zal dat niet liggen die zijn heel helder.
Gebruikersavatar
Sija

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Sija »

Wat een heerlijk en prachtig brood komt er weer voorbij, complimenten Liana en Levine :2th:
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Levensplezier »

Wat zijn we weer lekker bezig geweest. Die stokbroden zien er echt niet uit als een beginner! :2th:
En Levine, mooi brood ook weer. Die witte broodjes, rol je daar twee strengen in elkaar en dan op? :?:
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Levinebaktbrood »

Fini, het zijn allemaal verschillende knoop- en vlechtbroodjes.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Liana
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 14:02
Locatie: Leerdam

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Liana »

Levensplezier schreef:Wat zijn we weer lekker bezig geweest. Die stokbroden zien er echt niet uit als een beginner! :2th:
En Levine, mooi brood ook weer. Die witte broodjes, rol je daar twee strengen in elkaar en dan op? :?:
Ik bak al wat langer, maar stokbroden hadden de revu nog niet gepasseerd. Jammer dat er twijfel over bestaat.
Plaats reactie