Re: Wat hebben we ervan gebakken (Brood)

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Wat hebben we ervan gebakken (Brood)

Bericht door TigerManZ »

Bedankt voor het delen van het recept (Roggeverdommeke) en mooie fotos van heerlijke broden!!

Zelf ook 2 broden gebakken waarvan de eerste al bijna op is. Had nog een Babberichse Bos mix liggen van molen De Hoop uit Zevenaar.
Meteen de truc van Cor geprobeerd met een streng deeg over het brood om daar een scheur te laten ontstaan.
Achteraf denk ik dat de 2e reis net iets te lang heeft geduurd. Kwam visite binnen en daarbij was de aandacht niet helemaal bij het deeg.
Het brood ziet er op zich prima uit en smaakt goed maar de mooie scheur in de korst is niet ontstaan. Zelf denk ik dat dit komt omdat er niet zoveel ovenrijs meer heeft plaats gevonden.

Zie hier het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

En omdat de oven toch aan stond en ik gisteren voor €4,- bij de AH een langwerpig quiche-bakblik met losse bodem meegenomen had wilde ik daar natuurlijk ook meteen mee bakken. Dus kwam ik het volgende recept tegen: Quiche met tomaat, mozarella en basilicum. Heb het zelf iets aangepast en wat geraspte kaas en een fijn gesneden lente-uitje door de crème fraîsche gedaan en geraspte parmezaanse kaas over de quiche gestrooid voor die de oven in ging.
Helaas geen foto van want we hebben samen met de visite heerlijk gesmikkeld van die quiche en ja... als het dan lekker is gaat zoiets op :G
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
crielig
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 16:13

Re: Wat hebben we ervan gebakken (Brood)

Bericht door crielig »

Graag even wat hulp:
Vandaag wit brood gemaakt met poolish (1/1) en in mijn deeg hydratatie van 80% gebruikt. Ik had dus wel grote gaten verwacht in mijn brood. Na het kneden heb ik het deeg gevormd met stretch en fold (paar keer herhaald) en uiteindelijk een vrij mooie bol verkregen die vrij opgespannen was en die dan tenslotte in een Rijsmandje gestoken. Bij het inovenen (Rijsmandje omgedraaid op ovensteen) werd het deeg wat platter in eerste instantie (zoals mij normaal lijkt bij zo hydratatie) en daarna trok het wel weer mooi op door de ovenrijs. Toch ben ik wat ontgoocheld in de structuur (lees: te kleine gaten). Komt het door het inzakken bij het inovenen dat ik slechts kleine graten krijg ? De smaak is verder erg goed.

Groeten
boeren3.jpg
boeren2.jpg
boeren.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
crielig
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 16:13

Re: Wat hebben we ervan gebakken (Brood)

Bericht door crielig »

Poolish:
240 gram water
2 gram droge gist
240 gram bloem 12,5% eiwit

Deeg:
de poolish
385 gram water
2 gram droge gist
480 gram bloem
13 gram zout


Eerlijk bekennen dat poolish maar 4 uur heeft staan fermenteren.
Alles gekneed (als je dat kneden kan noemen). Laten rusten voor 25 min. Dan deeg beginnen vormen (4x om de tien minuten) en dan nog laten rijzen in mandje.
Gebruikersavatar
JoostdenOuden
Gaat de goede kant op
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 22:54

Re: Re: Wat hebben we ervan gebakken (Brood)

Bericht door JoostdenOuden »

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Zaterdag weer eens wat gevlochten. Experiment met een vleugje Tang Zongh, tahin en nieuwe knoopmethode.
Bakt met een Rofco B30, kneedt met een KN4
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Wat hebben we ervan gebakken (Brood)

Bericht door miesje1959 »

(Spelt) Crackers

200 gram bloem
360 gram water (plusm. 27 graden)
3 gram zout
5 gram gedroogde gist
Dit laat ik ongeveer 30 minuten staan.

Ondertussen weeg ik af:
120 gram sesamzaad
60 gram pompoenpitten
60 gram lijnzaad
60 gram zemelen

Meng dit alles door het bloem/water/gist mengsel .
Het moet een dikke brij worden. (zoals kwark)
Is het nog te dun dan doe je er nog meer zaden door tot de juiste dikte is ontstaan.
Is het te dik dan doe je er nog water bij tot de gewenste dikte

Bekleed een bakplaat met bakpapier.
Doe het mengsel op het bakpier en rol uit tot een dikte van ongeveer 3 tot 5 mm
Met een deegsnijder verdeel ik het in crackers naar gewenste grote.

Dek af met ingevet plasticfolie.

Verwarm de oven voor op 160/170 graden.

Als de crackers bijna verdubbeld zijn in dikte schuif je het in de oven.
Bak ze 20 a 30 minuten en keer ze om. Bak ook deze kant plusm. 20 a 30 minuten tot ze helemaal droog zijn.

De tijden kunnen per oven verschillen en ook de hoeveelheid vocht is bepalend.

Let er tijdens het bakken wel op dat de crackers niet te bruin worden.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Plaats reactie