Vloerbrood met lijnzaad, zonnebloem- en pompoenpitten

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Monica

Vloerbrood met lijnzaad, zonnebloem- en pompoenpitten

Bericht door Monica »

Naar een recept van Levine.
Het is de tweede keer dat ik deze thuis maak. De eerste was niet helemaal goed gelukt, maar over deze ben ik heel erg tevreden. Ik heb het kneden en de eerste rijs in de broodbakmachine gedaan, daarna de tweede rijs in een oven die ik even verwarmd heb tot 30 graden. Het broodje was mooi gerezen, maar toen ik het stortte en het nog even moest wachten tot de oven op temperatuur was, is ie tijdens het insnijden aan één kant wat in gaan zakken. Toch is het resultaat wel goed vind ik. Ik ben wel benieuwd wat de oorzaak van het inzakken is. Misschien had ik iets langer moeten wachten met het storten.

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Vloerbrood met lijnzaad, zonnebloem- en pompoenpitten

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik vind het brood er goed uitzien hoor :2th:.

Inzakken kan te maken hebben met niet goed genoeg op spanning brengen of te lang laten rijzen. Je kunt ook beter het deeg in het mandje laten totdat de oven op temperatuur is, vlak voor het in de oven zetten uit mandje storten, insnijden en direct de oven in. Het mandje dient om het deeg steun te geven, als je die steun eerder weghaalt kan het deeg iets gaan inzakken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Vloerbrood met lijnzaad, zonnebloem- en pompoenpitten

Bericht door Melinda »

Mooi brood, hoor Monica. :2th:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: Vloerbrood met lijnzaad, zonnebloem- en pompoenpitten

Bericht door Molenbroodje »

Ziet er goed uit! Ik had dat uitzakken ook altijd. Nu doe ik mijn tweede rijs korter en dan is hij steviger en heeft het brood ook meer ovenrijs. Misschien helpt het bij jou ook :D .
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Vloerbrood met lijnzaad, zonnebloem- en pompoenpitten

Bericht door brood daar zit wat in »

Mooi en lekker brood :2th:
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Plaats reactie