Kletzenbrood

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Judith1973

Kletzenbrood

Bericht door Judith1973 »

Naast de rozijnenbollen, bruine en witte bollen heb ik gisteren dit kletzenbrood (met gist, dus geen desem) gebakken.
Ik vind hem heerlijk, kan er van blijven eten!

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Kletzenbrood

Bericht door papagena »

Daar had ik dus nog nooit van gehoord!
Waar heb jij het recept vandaan gehaald? Zie bij http://www.chefkoch.de zelfs een receptdat met desem maar liefst 3! dagen onderweg is.
Lijkt me leuk voor de feestdagen.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Judith1973

Re: Kletzenbrood

Bericht door Judith1973 »

Ik heb het met gist gemaakt, ik moet me nog aan het zuurdesem wagen.
Ik vind het een heerlijk brood, maar denk wel dat dit brood in zuurdesemuitvoering het allerlekkerst is.
Ik heb dit recept gebruikt http://www.lekkerlerenkoken.nl/index.ph ... etzenbrood
Het deeg heb ik volgens recept gemaakt en voor de vulling heb ik deels andere ingrediënten genomen.
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Kletzenbrood

Bericht door brood daar zit wat in »

Ziet er lekker uit Judith! Edwin Klaassen heeft ook een recept staan in zijn boek.
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Judith1973

Re: Kletzenbrood

Bericht door Judith1973 »

Nog een kleine aanvulling. Ik heb het water waarin het gedroogd fruit heeft geweekt, gebruikt als vocht voor het deeg. Dat vind ik zelf altijd een lekker smaakje geven.
Gebruikersavatar
Judith1973

Re: Kletzenbrood

Bericht door Judith1973 »

brood daar zit wat in schreef:Ziet er lekker uit Judith! Edwin Klaassen heeft ook een recept staan in zijn boek.
Volgens mij is dat recept met desem toch? Moet nu toch ook maar eens een desemstarter gaan maken.
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Kletzenbrood

Bericht door brood daar zit wat in »

Judith1973 schreef:
brood daar zit wat in schreef:Ziet er lekker uit Judith! Edwin Klaassen heeft ook een recept staan in zijn boek.
Volgens mij is dat recept met desem toch? Moet nu toch ook maar eens een desemstarter gaan maken.

Oeps... Had alleen het andere recept bekeken. Je hebt gelijk! Succes met de desemstarter en heb er geduld mee. Bij de een gaat het sneller als bij de ander.
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
John

Re: Kletzenbrood

Bericht door John »

Dat is ook toevallig, heb ik vandaag ook gemaakt.
Zou het met het herfstweer te maken hebben?

Ziet er goed uit Judith ! Heb je echte Kletzen gebruikt? En zo ja waar haal je die?
Ben ze nog nergens tegen gekomen.


https://www.facebook.com/johnzbakery/ph ... =1&theater


Groet John
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Kletzenbrood

Bericht door TigerManZ »

John,

Internet bied toch uitkomst.... HIER kun je lezen wat Kletzen zijn :G

Als ik het goed vertaal is het streektaal en worden er gedroogde plakjes peer mee bedoelt.

Overigens zag ik afgelopen weekend bij Appie Happie ook kleine Kletzenbroodjes liggen.
Had het al in de hand om eens mee te nemen maar toch terug gelegd.
Ga het gewoon een keer zelf maken... :D
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Judith1973

Re: Kletzenbrood

Bericht door Judith1973 »

Hoi John, ik heb geen gedroogde peer gebruikt want dat had ik niet in huis, maar ga ik bij de volgende versie wel doen.
Hoewel ik dit brood echt heerlijk vind, ga ik er wel nog wat verder mee experimenteren en wil ook heel graag een desem-kletzbrood maken.
Wat ik tegenkwam, is dat echte kletzen gedroogde peer met schil is, maar of dat ergens te krijgen is weet ik niet.
Gedroogde peren zou je kunnen krijgen bij een notenkraam waar ze ook zuidvruchten verkopen. Hier op de markt staat een kraam, daar hebben ze het niet standaard in het assortiment maar kun je wel bestellen (hoorde toevallig vorige week dat iemand er naar vroeg). Gedroogde peer zit overigens ook in de zakjes gedroogd fruit van Lidl, maar daar zitten dan maar een paar kleine stukjes in.
Gebruikersavatar
Gerda
Gaat de goede kant op
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 30 sep 2013, 07:13

Re: Kletzenbrood

Bericht door Gerda »

Misschien is het een idee om de peren zelf te drogen in een droogapparaat, waar je de laatst tijd nogal eens wat over hoort.
Plaats reactie