Gefröbel met frans landbrood

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Gefröbel met frans landbrood

Bericht door lekkermelig »

Naar aanleiding van mijn avonturen met een Couronne bordelaise had ik besloten om nog wat verder te fröbelen met broodvormen. Dit keer geen desem, maar frans landbrood met een poolish volgens recept van Levine. Had ik nog nooit gemaakt, dus een mooi experiment. Het was een mooi handelbaar deeg, voor dit soort werk had er van mij zelfs nog wel een klein beetje meer water in gemogen, maar dat hangt een beetje van het soort meel af. Het frobelwerk, een pain d'epi, tabatière en fougasse
AfbeeldingEpi by lekkermelig, on Flickr
AfbeeldingFougasse by lekkermelig, on Flickr
AfbeeldingTabatiere by lekkermelig, on Flickr

Erg leuk om een keer te maken, met dit deeg ook heel simpel, en ze smaken ook nog eens goed. Wat wil je nou nog meer :grin:

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Gefröbel met frans landbrood

Bericht door brood daar zit wat in »

WAUW!! Dat is geen fröbelen, dat is KUNST.
Alles is mooi, maar vooral je tabatiere vind ik heel mooi :2th:
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Gefröbel met frans landbrood

Bericht door miesje1959 »

Mooi Wil, Je bent me net voor met al die mooie modellen.
De tabatiere wil ik ook nog maken, maar de kleine broodjes, waar heb je het voorbeeld vandaan?
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Gefröbel met frans landbrood

Bericht door lekkermelig »

Het is geen wedstrijd he :) , ik had gewoon zin in brood bij de lunch. Dat lukt me met desem niet qua tijdplanning, dus werd het een gistdeeg. Met dit deeg is het prachtig knutselen, want het is niet zo klef, dus ik heb me meteen maar even uitgeleefd.
Maar het is niet zo heel moeilijk hoor, en er zijn nog veeeeeeeeeeeeeeel meer vormen ^)^ dus niet gewanhoopt.... Het is grappig om zo'n deeg wat op te leuken, het geeft een heel ander idee voor een heel gewoon deeg. De fougasse kan je nog wel anders maken, met olijven of tomaten erin, maar zonder vond ik het dit keer ook prima.
De kleine broodjes is eigenlijk een in stukken geknipt stokbrood.
Ik heb een stuk deeg van zo'n 400 gram min om meer tot baguette gevormd, en daarna de schaar gepakt (een pizzaschaar in dit geval, maar alle grote scharen voldoen denk ik). Daarmee begin je (van boven af aan) de baguette bijna door te knippen, en je trekt het losse stuk naar links, volgende naar rechts etcetera. Voorbeeld van pain d'epi kan je vinden in hamelman. Ik vind het een prachtige manier om een smakelijk deeg tot mooi gepresenteerde hapklare stukken te verwerken, ik denk dat elk stuk zo'n 50 gram is, dinner roll grootte dus.

wat dacht je ervan om deze eens te gaan oefenen :-)
http://techno.boulangerie.free.fr/09-Re ... assic.html

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: Gefröbel met frans landbrood

Bericht door Bakmiep »

Leuk hoor al die vormen. Ik kwam vandaag deze zwanen tegen op Facebook. Misschien een leuke vorm om de volgende keer te proberen. [emoji1]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
allema
Warme bakker
Berichten: 539
Lid geworden op: ma 26 aug 2013, 19:37

Re: Gefröbel met frans landbrood

Bericht door allema »

Kunstig hoor die broden :2th:
Huishoud-oven, Broodbakmachine Panasonic SD-R 2530 KXE
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Gefröbel met frans landbrood

Bericht door miesje1959 »

lekkermelig schreef:Het is geen wedstrijd he :) , ik had gewoon zin in brood bij de lunch. Dat lukt me met desem niet qua tijdplanning, dus werd het een gistdeeg. Met dit deeg is het prachtig knutselen, want het is niet zo klef, dus ik heb me meteen maar even uitgeleefd.
Dat is inderdaad fijn deeg om zoiets mee te doen. Vandaag ook weer gebruikt, maar dan voor busbroden.
De kleine broodjes is eigenlijk een in stukken geknipt stokbrood.
Ik heb een stuk deeg van zo'n 400 gram min om meer tot baguette gevormd, en daarna de schaar gepakt (een pizzaschaar in dit geval, maar alle grote scharen voldoen denk ik). Daarmee begin je (van boven af aan) de baguette bijna door te knippen, en je trekt het losse stuk naar links, volgende naar rechts etcetera. Voorbeeld van pain d'epi kan je vinden in hamelman. Ik vind het een prachtige manier om een smakelijk deeg tot mooi gepresenteerde hapklare stukken te verwerken, ik denk dat elk stuk zo'n 50 gram is, dinner roll grootte dus.
Natuurlijk, dat brood ken ik wel, wilde het ook een keer maken, maar het is er nog niet van gekomen.


Bij 7 min 50 zie je hoe hij het brood knipt.
wat dacht je ervan om deze eens te gaan oefenen :-)
http://techno.boulangerie.free.fr/09-Re ... assic.html
Die is ook leuk, heb je wel twee vormen voor nodig, gelukkig heb ik twee miche vormen.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Nelk

Re: Gefröbel met frans landbrood

Bericht door Nelk »

Wat leuk gedaan Wil, brood is heel veelzijdig ontdek ik wel :G
Plaats reactie