Deze week lekker aan het bakken geweest. Tweede helft van de week kon ik eindelijk starten met mijn zuurdesem. Mijn allereerste zuurdesembrood ik keek er heel erg naar uit...
Maar de week ben ik gestart met wat ik ook nog nooit gedaan had... Een brood bakken in een "cocotte" of "dutch oven"

Het resultaat was een heerlijk knapperig brood. Zeer tevreden met het resultaat. Ik kon er ook uit leren dat ik veel meer stoom moest gebruiken in mijn oven.
Paar dagen later kon ik eindelijk aan de slag met mijn zuurdesem...
Pain traditionel - de batard vorm kon evenwel iets beter :-)

Voor dit brood gebruikte ik t65 bloem uit de supermarkt. (Delhaize voor de Belgen hier). Het brood was heerlijk van smaak en super knapperig.
En dag later terug aan de slag met de zuurdesem. Deegje nachtje de koelkast in. De volgende dag nadat het deeg 3 uur uit de koelkast was voorvormen, 10 minuten rust en dan vormen tot een boule.
45 minuten rust, oven ondertussen voorverwarmen en dan bakken maar.
Dit was het resultaat na 45 minuten in een oven van 250 zakkend naar 200. Ik was tevreden alleen de insnijding kon beter. Enkel de kleur verwonderde mij een beetje. Vrij bleek voor zo een hete oven...
En jawel hoor bij het proeven had ik het meteen door. Ik was het zout vergeten
Anyway, uit je fouten leer je!
Een dag later een nieuwe poging, zelfde procedure, zelfde bloem (Tarwebloem van de Hostens molen in mijn streek)
Super tevreden van het resultaat! En vooral de smaak is helemaal top!