Broodbakforum

HET forum voor enthousiaste thuisbakkers

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Door Melinda
Rik59 schreef:
ma 19 mar 2018, 16:59
@Melinda.. Ik hou niet zo van zwart brood.. misschien Robert wel.. Ik hoef het niet te proberen om 10 graden meer te geven..
Ik ook niet hoor. Maar misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest.
Het gaat alleen om het voorverwarmen. Als je de oven dan opent om je baksel erin te doen zakt de temperatuur toch al wel enkele graden en duurt het even voordat je oven de juiste temperatuur heeft.
Vanzelfsprekend stel je dan bij het bakken de juiste temp in. Dat had ik er niet bij gezegd, omdat het voor mij logisch was. Sorry.
Rik59 liked this
Door Anna
Wat Melinda aangeeft doe ik inderdaad al. Alleen niet 10 graden hoger maar op de maximale temperatuur ;) Ik doe het brood er pas in als ik zie dat de oven op temperatuur is en dan de eerst volgende keer dat hij weer aanslaat zeg maar. En toch lukt het me soms niet om 50-80 graden temperatuurverlaging te voorkomen (met steen).. Ach ja, het moet ook niet te makkelijk worden ;)

@Wil, recept staat in Meer brood uit eigen oven pagina 73.
Een keer in de zoveel tijd productiebakken voor het dagelijkse brood en de andere keren allerlei leuke recepten uitproberen lijkt me wel wat hoor :grin: Voor mij maakt het nu niet echt uit of 3x hetzelfde recept na elkaar bak of 3 verschillende. Het moet toch 3x afgewogen worden en 3x gekneed.
Met voordegen en verschillende recepten wordt het wel een iets ingewikkeldere puzzel. Daarom doe ik dat toch minder vaak ook al is het lekkerder. En als ik vloerbrood maak dan wil ik toch minstens 4 broden bakken, anders staat die steen langer voor te verwarmen dan ie echt gebruikt wordt.. :roll:
Door Rik59
Met 3 degen en voordegen is het inderdaad puzzelen.. en.. kom je wel uit met je tijden LOL..
Ook bijv. wanneer begin ik m'n desem wakker te maken... 12 uur.. 24 uur.. tevoren
Ik merk dat ik aan 12 uur voldoende heb dus 's morgens uit de koeling en voeden dan 's avonds het voordeeg.
Vorige week had ik het en volgende week ook weer.
Doe niks anders..
Maar goed.. dat maakt het spannend :G :G
Door Anna
Op wat noodbierbrood en nachtbrood (zoals forumlid stillekracht dat doet) na niet veel gebakken. Gisteren dan eindelijk weer eens een nieuw broodje gebakken. Met die tropische temperaturen maakt wat extra hitte in huis ook niet meer uit ;) Was wel benieuwd of het met de warmte en 1u+1u bulkrijs (tussen door S&F) en daarna nog 1u narijs goed zou gaan. Misschien had 't wat eerder de oven in gemoeten. Had wel weer het vermoeden dat de steen niet heet genoeg was, korst aan de onderkant was nog veel lichter dan de rest (en de pizzabodems daarvoor werden ook al niet echt knapperig).
Pain au levain, raisins et noix uit The fundamental techniques of classic bread baking:
Afbeelding
Afbeelding
Volgende keer weer wat mooiere foto's bij echt licht, daar was het nu te laat voor.
Rik59, BakkerGerrit liked this
Door lekkermelig
He, dat boek ken ik :rofl2: .
Lekker hoor!

Wil
Door Anna
Zo, ik heb weer even alle tijd om de laatste foto's eens uit te zoeken. Helaas betekent dat ook dat er tijdelijk even niet gebakken wordt. Het is namelijk weer eens zover, ik heb weer een wit voetje gehaald en mag me weer een tijdje vermaken met krukken en een bureaustoel. Het idee is dat dit nu wel echt de laatste keer is ;)

Ergens toen het zo warm was heb ik een poging stokjes bakken gedaan. Ben er best blij mee, vooral die achterste is mooi open gegaan en ze smaakten fantastisch! Lekker knapperig van buiten (na oppiepen) en van binnen heerlijk zacht. Stokbroden met semolina uit het eerste boek van Levine:
Afbeelding

Daarnaast heb ik ook al twee keer hamburgerbroodjes gebakken en al twee keer geen foto's gemaakt. :oops: Maar ik wilde toch even melden dat ik ze nu echt gemaakt heb en dat ze echt niet te versmaden zijn!
Door Koos de bakker
Mooi hoor die stokken. Ik ben jaloers want zo mooi is mij nog niet gelukt.
Anna liked this
Door Melinda
Mooie stokbroden hoor Anna. :2th:
Ik hoop echt voor je dat het inderdaad de laatste keer is met je voetje.
En van die hamburgerbroodjes geloof ik absoluut, jou kennende. Ze zullen vast mooi en lekker geweest zijn.
Sterkte en beterschap met het pootje. :G
Anna liked this
Door lekkermelig
Mooie stokken!
Balen van dat witte voetje Anna... Nog ff en je bent een expert als bureaustoel racer. Maar ik hoop vooral dat het snel weer beter gaat!

groeten, Wil
Anna liked this
Door Anna
Voorzichtig weer eens een poging tot brood bakken gedaan. 12 spelthoningbroodjes en 18 triangels met havervlokken en walnoten (dubbel recept), anders was het ook weer zo weinig :grin: Recepten uit Levines eerste boek 'Brood uit eigen oven'. Ik heb de broodjes meteen ingevroren, het was al donker, en deze foto is dan ook van een paar ontdooide broodjes.

Afbeelding
Melinda liked this
Door lekkermelig
Lekker hoor :2th:
Anna liked this
Door Melinda
Leuk dat je weer wat lekkere broodjes gebakken hebt.
Hopelijk gaat je goed met je herstel. Groetjes. :G :2th:
Anna liked this
Door CJ-Petra
Mooie broodjes zijn het geworden en voorspoedig herstel gewenst!
Anna liked this
Bakken in een houtoven

Wow, wat een productie! :2th:

Gevaar voor overkneden?

Ik ben vaak met 10 minuten erg tevreden Koos.. dat[…]

Project desem

De rotan rijsmandjes hebben Hongkong verlaten en k[…]

Werkwijze gekiemde zaden

Ontkiemen zaden ook als je ze in de koelkast bewaa[…]