Lekker brood omgeving Best Eindhoven

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Carmiggelt
Chef stoffer en blik
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 14:15

Lekker brood omgeving Best Eindhoven

Bericht door Carmiggelt »

Hoi,

Een vriendin klaagde dat ze brood de laatste tijd niet meer zo lekker vond. (herkenbaar! exact de reden dat ik zelf ben gaan bakken ;) ). Ik geloof niet dat ze tijd heeft om (weer) zelf te bakken met (of zonder) de bbm. Ik vroeg me af of iemand op dit forum weet of je in de buurt van Eindhoven / Best brood kunt kopen dat lekker smaakt (subjectief natuurlijk). Als mijn vriendin in Rotterdam of Amsterdam zou wonen, zou ik wel weten naar welke bakker ik haar zou sturen. Maar in Eindhoven weet ik het niet. Ik denk dat ze blij zal worden van brood met echte desem en een langere rijsduur.
Ik ben benieuwd of er ideeën zijn :)

Groetjes!
Gebruikersavatar
ExportFries
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 21:56

Re: Lekker brood omgeving Best Eindhoven

Bericht door ExportFries »

Bakker van Heeswijk uit Luyksgestel met winkels in heel de Kempen (o.a. ook Meerhoven) heeft heerlijk biologisch desem volkoren. Enige reden waarom ik het nauwelijks meer eet, dat ik weinig zout gebruik en nu dit (en eigenlijk alle) brood toch wel zout vind smaken. Mijn eigen brood heeft dat niet, want ik doe daar 2.5g per 500g meel in. De molen in Budel heeft goed bakkend volkoren tarwe meel, mocht je toch overwegen zelf te gaan bakken.
Gebruikersavatar
Carmiggelt
Chef stoffer en blik
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 14:15

Re: Lekker brood omgeving Best Eindhoven

Bericht door Carmiggelt »

Hoi Exportfries,

Dank je wel voor je suggestie! Alle tips zijn welkom.
Ik kan me voorstellen dat als je zelf minder zout gebruikt, je regulier brood te zout vindt. Er schijnt ook nogal wat zout in verwerkt te worden. Ik heb zelf altijd de neiging om minder zout te gebruiken dan in een recept staat, maar aan de andere kant is het ook weer essentieel voor het bakproces. Ik weet er te weinig van, er is vast een discussie over te vinden op dit forum die me kan helpen me erin te verdiepen.
Overigens geloof ik dat in biologisch brood zout wordt gebruikt zonder toegevoegd jodium, en die jodium schijn je nu juist wel goed te kunnen gebruiken voor je schildklierfunctie. Daarom gebruik ik zelf natriumarm zout met jodium. Maar dat allemaal terzijde ;)
Nogmaals dank!
Plaats reactie