energie: rofco vs manz

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieƫn valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

energie: rofco vs manz

Bericht door lekkermelig »

Onlangs kwam het energie verbruik van de Rofco weer eens langs in een draadje op het forum. Omdat ik er zelf ooit wel eens een blogje over geschreven had kwam ik op het idee om het nu ook maar eens met mijn stokoude Manz oven te meten, die ik nog niet zo heel lang heb staan.
Dus energie meter uit de mottenballen, en het resultaat was verbluffend. Ik had ooit wel eens wat marketing grafiekjes van Manz gezien over hun energie verbruik, maar ze liegen echt niet. Waar ik met mijn Rofco na 2,5 uur ongeveer 2,5 kwh verstook verbruikt de Manz in dezelfde tijd ongeveer 1 kwh. Het grote verschil is dat de Manz gewoon ophoudt met verwarmen als de temperatuur bereikt is, terwijl de Rofco gewoon door blijft loeien. Dat scheelt voor die vier broodjes die ik net gebakken heb toch al bijna een halve euro aan energie.
Nou vind ik wel dat een Rofco wat feller bakt, vooral handig met knisperige stokbroodjes en zo, maar brood met zaadjes volgens Levine recept zien er toch ook in de Manz wel smakelijk uit :-) En die oven is in een half uur warm, ook wel fijn.

AfbeeldingBrood met zaadjes by Lekker Melig, on Flickr
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: energie: rofco vs manz

Bericht door Victory »

Mooi broodje.

Wel fijn, zeker met de huidige prijzen ed, om te weten wat je nou eigenlijk verbruikt. Ik heb werkelijk geen idee wat mijn fornuis oven echt gebruiktšŸ˜…. Die staat op een bakdag rustig 4+ uur aan. Nu kan ik er ook niet zomaar een meter tussen plaatsen als ik die had... Gebrek aan ruimte...
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: energie: rofco vs manz

Bericht door lekkermelig »

Tja, er liggen een heleboel zonnepanelen op het dak, dus ik maak me er niet echt druk om, maar ik was wel nieuwsgierig. Met die Manz kan je nog eens even een snelle bakactie doen, bij Rofco moet je veel langer voorverwarmen.
Ook een 'gewone' oven meten is al eens door een forumlid gedaan, dus ik zou zeker je keuken niet gaan verbouwen om de stekker van je oven te vinden :-). Met een miele combi oven was het verbruik na een baksessie na 70 min 1.5 kwh. Volgens de Manz marketing verbruikt een gewone oven 2.5 kwh na een baksessie.

Voordat iemand nu graag een Manz wil kopen: die krengen zijn nieuw razend duur, en tweedehands vrijwel niet verkrijgbaar, dus dat 'zuinige' verdien je echt nooit terug, zelfs niet als de stroomprijzen nog verder omhoog gaan. En een Rofco bakt wel mooier. Maar volgens mij zijn er ook zat mensen die in een gewone oven prachtige broden bakken. Voor het energie verbruik hoef je in ieder geval je gewone oven niet weg te doen....

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: energie: rofco vs manz

Bericht door Victory »

Opzich zou ik best willen weten hoeveel ik verbruik puur om te weten wat ik nou gemiddeld per brood kwijt ben. Gelukkig kan ik 3 vloerbroden of 4 bussen tegelijk bakken in mijn grote oven dus ik kan meer in minder tijd dan met een normaal formaat fornuis. Maar ja als ik 4-6 degen in de oven moet mikken ben ik wel ff bezig.

Een grotere oven kan ik over dromen, past toch echt niet erbij hier in huis. Ach ja net zoals dromen over een grote leefkeuken/micro bakkerij met een huis eromheen šŸ¤£. Ach ja later als ik groot benšŸ¤£šŸ¤£
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Plaats reactie