Planning van een desembakker?

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bakkenmaar
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: di 20 apr 2021, 12:53

Planning van een desembakker?

Bericht door Bakkenmaar »

Hoi allen,

Ik bak zelf regelmatig desembroden waarbij de voorbereiding ongeveer twee dagen in beslag neemt. Op de eerste dag zorg ik dat mijn starter weer goed “leeft” op de tweede dag maak ik het deeg en op de derde dag bak ik mijn brood af (na ongv 24u rijstijd). Nu vroeg ik mij af: hoe doet een bakkerij van desembroden dat? Werken zij dan de hele week door? Als zij op zondag dicht zijn maar voor de maandag weer brood op de plank hebben?

Ben heel benieuwd naar jullie idee hierover?

Gr. Bakkenmaar
Gebruikersavatar
Gebaxke
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 10:57

Re: Planning van een desembakker?

Bericht door Gebaxke »

Met koeling.
De desem broden gaan voor de laatste rijs de koeling in.
Soms wordt de temperatuur van de koeling automatisch verhoogd zodat de broden om 6.30 uur maandagmorgen genoeg gerezen zijn om te bakken.

Direct vanuit de koeling zo de oven in.
Gebruikersavatar
Bakkenmaar
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: di 20 apr 2021, 12:53

Re: Planning van een desembakker?

Bericht door Bakkenmaar »

Bedankt voor je reactie.

Dus de bakker maakt zaterdag nieuwe desembroden voor maandag? En laat die dan ipv 24 uur, 48 uur rijzen?
Gebruikersavatar
Gebaxke
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 10:57

Re: Planning van een desembakker?

Bericht door Gebaxke »

Ja de desem bakker waar ik heb meegeholpen wel, zaterdagmiddag in de koeling, maandagmorgen bakken.

De koeling noemde ze daar de “wellness”
Het brood gaat de wellness in :D
Gebruikersavatar
jesse
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 21 apr 2021, 22:05

Re: Planning van een desembakker?

Bericht door jesse »

Ik weet van mijn 'eigen' bakker dat ze ook zeker niet alles direct vers maken. Bladerdeeg is ook altijd ontdooien in de koeling, dat soort zaken.

Dat ze zulke slimme koelkasten hebben tegenwoordig dat wist ik niet, maar klinkt wel logisch.

Overigens waag ik me nog even niet aan desembroden, komt vast ooit wel een keer.
Plaats reactie