Suikerbrood en zo

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Suikerbrood en zo

Bericht door lekkermelig »

5 kilo suiker parels! Haha, dan moet je echt wel van suikerbrood houden :-) Ik raak het thuis aan de straatstenen niet kwijt, en al helemaal niet aan mijn proefpanel, die zijn nogal van het gezonde. Maar binnenkort ga ik met een stel Duitse bakvrienden in de buurt van Ulm weer vijf dagen brood bakken, bier drinken, meer broodbakken, wijn drinken, meer broodbakken, lekker eten, nog meer broodbakken.. Geloof dat we vorige keer 25 verschillende soorten gebakken hebben of zo iets. Dit keer gaan we ook nog kaas maken.
Enfin, heel erg zwaar dus, want vorig jaar hebben we overgeslagen :-).
En dit keer gaan we dan ook maar eens een paar holländische specialiteiten bakken. Ben benieuwd of ze suikerbrood lusten. Levientjes vonden ze meer iets voor Kerstmis, niet zo lekker. En krentenbollen worden daar ook niet altijd perfect ontvangen... rare jongens die Duitsers ( en twee oostenrijkers).

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Baksels van Leo

Bericht door hjeverts »

Die paar dagen bier drinken die voor jou in het verschiet liggen klinkt haast als een marteling als je het zo brengt Wil.... :P

Neem aan dat er een mooie fotoreportage op je blog of op het forum komt van de baksels?
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Baksels van Leo

Bericht door Victory »

Haha Wil,

Wat een naar vooruitzicht :lol: tranen met tuiten omdat je helemaal niet wil gaan natuurlijk😜.

En die 5kg als het aan mijn kinderen ligt eten ze dagelijks suikerbrood... Het is dat ik dat niet wil😆 zo'n suikerbrood is binnen anderhalve dag op hoor 😉. Het recent samen gevoegde recept voor Fries suikerbrood is dan wel iets minder bewerkelijk, omdat er geen gekonfijte sinaasappelschil in gaat, maar geen cent goedkoper 😁
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Baksels van Leo

Bericht door lekkermelig »

Nou, ben benieuwd of ze Sûkerbôle lusten daar in Duitsland. Ben zelf ook niet zo'n zoetekauw, maar we weten toch elk jaar ook een serieuze hoeveelheid Hefekuchen en dergelijke weg te werken, dus daar mag best een suikerbroodje bij om het calorieën tekort weg te werken. Als iemand nog suggesties heeft voor andere specifiek Nederlandse broden hou ik me aanbevolen. Ik zat zelf aan duivekater te denken, maar dat is ook weer best zoet. En anders gaan we gewoon ver naar het oosten en lekker Qatlama Patir Non bakken (ja, google maar even, bijzonder leuk om te bakken). Ik hoop dat ik nog achter het stuur pas als ik terug moet rijden...

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Suikerbrood en zo

Bericht door Victory »

Misschien een Zuidlaarderbol? Zit een deel rogge in en verder super veel krenten en die zijn iets zurig van nature 🙂. Je kunt hem altijd ombouwen naar een deel desem...

Het recept dat ik onlangs heb samen gesteld voor suikerbrood heeft wat meer gember siroop erin. Hij is daardoor wat pittiger dan van de lokale Friese supermarkt keten. Andere landelijke ketens kocht ik al jaren geen suikerbrood meer. Smakeloos...
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Suikerbrood en zo

Bericht door lekkermelig »

Ja, die zuidlaarder bol zag ik onlangs bij Rudolph's bakery op 24 kitchen langskomen. Is ook wel een aardig idee, tenzij ze daar nou helemaal niet van rozijnen of krenten houden. In het AlmbackBuch van Lutz zegt ie zelfs dat je heel erg kan minderen in krentenbollen omdat niet iedereen daarvan houdt, en in een duits rozijnenbroodje recept vind je die rozijnen alleen met een zaklampje. Levientjes vonden ze ook echt niks, heel bijzonder, dat is hier echt favoriet, ook bij mijn buren.
Zo'n duivekater vind ik ook wel een grappig idee omdat het zulke mooie broodjes zijn.
Natuurlijk hebben we ook nog allerlei roggebrood, maar dat kunnen ze in DLD echt wel beter haha.

Wil,
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Suikerbrood en zo

Bericht door lekkermelig »

https://www.brood.net/broodsoorten/streekbroden/

dat levert nog wel wat inspiratie


Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Suikerbrood en zo

Bericht door hjeverts »

Persoonlijk vind ik een krentewegge of zuidlaarderbol altijd erg lekker maar als ze daar niet van houden dan misschien maar een mooi compact roggebrood? Heerlijk met roomboter en stroop (net een gebakje) of een hartig broodbeleg.
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Plaats reactie