Broodtrommel en meelbewaaropties

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nijnebout
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: do 29 okt 2020, 16:54

Broodtrommel en meelbewaaropties

Bericht door Nijnebout »

Sinds kort ben ik zelf aan het broodbakken middels een BBM en ik loop aan tegen het bewaren van het brood. Voorheen kocht ik een aantal broden bij de bakker en vroor deze in. Dagelijks haalden we de benodigde plakken uit de diepvries. Mijn eigen gebakken broden snijden, invriezen en vervolgens ontdooien liep niet echt van een leien dakje. Dit zal vast ook te maken hebben met mijn snijtechnieken, maar ik vond het lastig om dan een paar plakken uit de vriezer te kunnen pakken; maw, niet los krijgen, breken, etc.
Nu heb ik een mooie grote vintage brabantia broodtrommel gekocht. Ik ben alleen even verward over hoe ik het brood hier in stop; los, zonder stoffen of plastic zak, of met. Als ik het in een plastic zak laat, zie ik de meerwaarde niet zo van de trommel. :roll: Hoe doen jullie dat?

En waar bewaren jullie je meel in? Ik lees dat het niet luchtdicht afgesloten moet worden en het beste in de zak bewaard kan worden, maar de zakken ‘los’ laten rondslingeren vind ik ook niets. Ik lees over plastic bakken, maar dan klinkt het toch weer als luchtdicht. Kortom, ook hier verwarring. Hebben jullie tips voor me? Zou het bv in blikken/trommels kunnen, zoals koffie?
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Broodtrommel en meelbewaaropties

Bericht door Victory »

Nijnebout schreef: do 29 okt 2020, 17:35 En waar bewaren jullie je meel in? Ik lees dat het niet luchtdicht afgesloten moet worden en het beste in de zak bewaard kan worden, maar de zakken ‘los’ laten rondslingeren vind ik ook niets. Ik lees over plastic bakken, maar dan klinkt het toch weer als luchtdicht. Kortom, ook hier verwarring. Hebben jullie tips voor me? Zou het bv in blikken/trommels kunnen, zoals koffie?
Meel en bloem dat bewaar ik op 2 verschillende manieren.
- De 25 kg zakken worden geleegd in een 40 liter voerton van de Welkoop/Boerenbond. Tussen de zakken door even netjes afwassen ;) en even nadrogen aan de lucht ivm vocht.

-De 5 kg zakken bewaar ik in action klikboxen van 11,5 liter ofzo. Dat zijn vrij platte boxen.
Afbeelding
En die bakjes erboven, ook bij action, curver voorraad dozen waar mijn zaden en kleine zakjes meel in zitten.

Zo doe ik het dus. Het hoeft niet super duur te zijn, vooral ook praktisch en functioneel is mijn eis. Zo veel mogelijk, behalve de tonnen kunnen stapelen.

Groetjes Victory
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Joannes
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 25 mar 2020, 00:03

Re: Broodtrommel en meelbewaaropties

Bericht door Joannes »

Ik bewaar mijn brood in een plastic zak. In tegenstelling tot een stoffen broodzak houdt dit het vocht vast en voorkomt harde korsten.

Meel sla ik op in stapelbare 10 en 25 liter emmers met deksel. Ondanks 15 Euro verzendkosten zijn ze toch nog aanmerkelijk goedkoper dan in Nederland.
www.auer-packaging.com
Gebruikersavatar
Nijnebout
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: do 29 okt 2020, 16:54

Re: Broodtrommel en meelbewaaropties

Bericht door Nijnebout »

Bedankt voor jullie reactie en tips!
Heeft iemand nog een idee over het gebruik van een broodtrommel?
Gebruikersavatar
ynory
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 06 jan 2021, 01:02
Locatie: Twintig minuten van Brussel

Re: Broodtrommel en meelbewaaropties

Bericht door ynory »

Ik zou ook wel graag wat meer info wensen ivm. broodtrommels!
Gebruikersavatar
tom thumper
Chef stoffer en blik
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 06 jan 2021, 12:57

Re: Broodtrommel en meelbewaaropties

Bericht door tom thumper »

Ik gebruik een mooi stuk bakpapier om mijn brood, eenmaal aangesneden, in te pakken. Het bakpapier beschermt tegen het uitdrogen maar laat het brood wel toe om te ademen waardoor de korst mooi krokant blijft.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Broodtrommel en meelbewaaropties

Bericht door TigerManZ »

Wisselend hoe het brood bewaard wordt. Soms in bakpapier of papieren zak, andere keer in een plastic zak.
Ik bak meestal maar 1 brood per keer en dat is vaak op de bak-dag al op en anders de dag erna wel.
We zijn met ons vijven, vrouwlief en 3 jongens. Met een tiener en 2 jong volwassenen is een brood zo op... ;)

Bloem en meel bewaar ik in de papieren zak waar het in komt. Die zet ik in een groot Douwe Egberts blik, gescoord via Marktplaats.
Maar mijn voorraad is niet zo heel groot, ik bak een beetje met vlagen...
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Broodtrommel en meelbewaaropties

Bericht door bakplaat »

TigerManZ schreef: do 07 jan 2021, 13:08

Bloem en meel bewaar ik in de papieren zak waar het in komt. Die zet ik in een groot Douwe Egberts blik, gescoord via Marktplaats.
Hoi Han...hier heb ik ook zo'n zelfde groot Douwe Egberts blik, jaren geleden gescoord via een kennis uit de horeca.



Afbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Broodtrommel en meelbewaaropties

Bericht door TigerManZ »

Hoi Cor,
Naast dat ze handig zijn vind ik ze ook nog eens mooi om te zien :)
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
GK-Renske
Jongste bediende
Berichten: 49
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:19
Contacteer:

Re: Broodtrommel en meelbewaaropties

Bericht door GK-Renske »

Ik bewaar mijn broodjes in theedoeken en deze leg ik dan zonder plastic in de vriezer. Als ik een brood uit de vriezer pak, dan leg ik hem ingepakt in de theedoek (weer zonder plastic) in mijn broodtrommel. Het brood* blijft minstens vier dagen vers in de broodtrommel. Meestal is mijn brood dan ook op. Ik gebruik bewust geen plastic in mijn broodtrommel, omdat ik gemerk heb dat mijn brood sneller beschimmeld. Waarom weet ik niet.
*Ik bak glutenvrij brood en normaal gesproken is dit brood droger dan gewoon brood. Als mijn brood vier dagen vers in de broodtrommel blijf, dan zou dat met gewoon brood ook zo moeten zijn.

Omdat ik alleen halve broodjes bak, heb ik ook geen grote broodtrommel (zie foto) nodig.
Afbeelding

Mijn eigen gemengde broodmix bewaarde ik eerst in een grote plasticbak, maar tegenwoordig bewaar ik het gewoon in een glazen grote voorraadpot van 4 kilo (zie foto).
Afbeelding
Ankarsrum Assistent
Brot & Taylor rijstkast
Mockmill graanmolen
Mijn site: Het Glutenvrije Kookhoekje
Plaats reactie