Wie bakt er voor de buren?

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Koen77
Chef stoffer en blik
Berichten: 20
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 00:57

Wie bakt er voor de buren?

Bericht door Koen77 »

Hoi Allen, alweer een tijdje geleden dat ik nog gepost heb, maar ik wou toch graag weer wat in de groep gooien: Ik bak nu een jaartje of twee voor de buren. Tenminste, buren is een breed begrip, er zitten ook wat oudcollega's tussen, een verhuisde buur en een paar mensen die van iets verder komen. De reden waarom ik het ben gaan doen is omdat ik graag verschillende broden bak, en als ik het allemaal binnen mijn eigen gezinnetje moet wegzetten loopt onze vriezer binnen de kortste keren over. Ik zie wel dat het groeit, en vraag me een beetje af of ik dat echt de bedoeling vind, maar goed. Ik vraag een (vind ik) bescheiden vergoeding, om materiaal te dekken, en wat te sparen voor investering in nog meer spulletjes of een keer een grotere oven. Een brood bij de bakker is in ieder geval duurder, maar die zal die 10-15 broden die ik 1x per week omzet ook niet zo gauw missen denk ik. Ik bak in principe op zaterdag (meestal 3x per maand), en dan sta ik ook vroeg op om te zorgen dat iedereen z'n brood klaar is voor de lunch. Plus dat het heerlijk werken is in de keuken als iedereen in huis nog slaapt :-)

Ik dacht lange tijd dat ik een uitzondering was, maar ben recentelijk in contact gekomen met maar liefst twee andere thuisbakkers: bakken voor de buren in Amsterdam (ze hebben ook een mooie website), en iemand die ik toevallig tegenkwam in een biologische winkel in de kop van Noord Holland.

Mijn vraag aan jullie mede-broodbak-afficionado's: zijn er meer onder jullie die wel eens voor de buren bakken? En als vervolgvraag zijn jullie ingeschreven bij de kvk? Mijn steekproef onder twee andere thuisbakkers heeft twee verschillende resultaten opgeleverd. De ene is het wel, de andere had bij de kvk geinformeerd, en die hadden gezegd dat ze het beneden de 50 klanten niet de moeite waard vonden.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Wie bakt er voor de buren?

Bericht door lekkermelig »

Ik bak ook wel eens voor buren. Maar ik heb weinig zin in verplichtingen, vooral omdat ik ook al een druk IT bedrijf moet runnen. Dus als ik bak, puur voor de lol, en het is vaak eerder ruilhandel dan een business model. Gezien de tijd die je erin moet steken hoef je in ieder geval niet te denken dat je er rijk van wordt, dus je moet het gewoon leuk vinden.
Maar ik heb me er wel eens in lopen verdiepen. Als je er serieus werk van maakt loop je het risico al snel in een buitengewoon hollands moeras van regeltjes terecht te komen. De vraag is vooral hoe klein het moet blijven voordat je daar last van zou krijgen.
Je buurt kan er heel blij mee zijn vanwege dat heerlijke brood, maar er zijn ook risico's. Niet iedereen is dol op de geur, en als iemand denkt dat ie omzet misloopt heb je zo de instanties met klachten op de stoep staan. Een goede voorbereiding en goede informatie van ervaren buurtbakkers is dan wel aan te raden. Ik heb er ooit wel eens een artikeltje over geschreven op mijn zwaar verwaarloosde blog:
https://www.lekkermelig.nl/je-eigen-buurtbakkerij/

De reactie van de Kvk vind ik trouwens belachelijk. Zodra je met levensmiddelen gaat werken en zaken verkoopt en omzet draait heb je al snel verplichtingen, of je nou twintig of honderd broden per week verkoopt.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Haverbrood
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 12:09

Re: Wie bakt er voor de buren?

Bericht door Haverbrood »

Kijk gewoon hoe het loopt, je gaf het antwoord zelf al "je moet het gewoon leuk vinden"

K.V.K. kijk eerst even op de site van de belastingdienst. Volgens de belastingdienst is er een minimale bedrag voor dat je belasting plichtig bent.
en dan en bedrijfsplan maken. er komt meer kijken dan 100 broden bakken per week.

na 23 jaar ondernemer, ben ik heel blij met een baas. en wat baken voor de L.O.L. :thumbup:
Linker en rechterhand, Maxima MPM 7L, desem starter 3-2013
Verlanglijstje, Famag Grilletta Manufacturer code: IM8/230/10V / 10 speed met 60m timer extra optie.
Gebruikersavatar
Flourpower
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 20 apr 2014, 14:54

Re: Wie bakt er voor de buren?

Bericht door Flourpower »

Haverbrood schreef: wo 31 jul 2019, 11:09
K.V.K. kijk eerst even op de site van de belastingdienst. Volgens de belastingdienst is er een minimale bedrag voor dat je belasting plichtig bent.
en dan en bedrijfsplan maken. er komt meer kijken dan 100 broden bakken per week.

Ik weet niet hoe het in NL zit, maar als je bij ons iets verkoopt (verlieslatend of niet maakt hen niets uit) dan verricht je een handelsactiviteit en ben je verplicht u te registreren bij het bevoegde FOD en het FAVV (voedselveiligheid). Dit TENZIJ er een uitzonderingsregel is in de wetgeving, maar dan nog..
Dit staat hier los van het 'belastingplichtig'-zijn. Veel boeren zijn bvb. 'vrijgesteld'. Dit betekend dat men géén btw mag heffen, maar ook niet doorrekenen of aftrekken. In veel gevallen zie je dan een forfaitair systeem toegepast.

Allemaal veel gedoe, dus ik zou zeggen: Hoe kleiner je het houdt, hoe minder potentieel gezever.
Een bezoekje van de dienst Economie omdat de lokale bakker zich bekocht zou voelen is écht niet leuk... ;-)
^ wat ik schrijf + > wie ik ben : de laatste beroepsmolenaar van Oost-Vlaanderen ..
Plaats reactie