Automatische koeling

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rosemountain
Chef stoffer en blik
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 29 jan 2018, 11:26

Automatische koeling

Bericht door Rosemountain »

Beste thuisbakkers, ik kwam in een oud bericht iets tegen over een automatische koeling. Heeft iemand hier ervaring mee of is dit meer het professioneler werk?
Grt Hugo
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Automatische koeling

Bericht door lekkermelig »

Ik neem aan dat je bedoelt om het rijsproces af te remmen. In principe is dat meer iets voor professionals.

Maar ik denk wel dat je zonder al te veel moeite zelf zo iets zou kunnen maken, voor de klussers onder ons.
Men neme een oude koelkast, met verwarmingselement erin om. Koeling zit er dus al in, alleen geen temperatuur sturing.
Je sloopt de koeling van de ingebouwde thermostaat af en bouwt een andere nauwkeurigere thermostaat in die koeling en verwarming kan aansturen. Dat klinkt heel duur maar dat soort electronica koop je al voor een paar tientjes.
Bij bierbrouwen doen ze ook zoiets
https://www.brewpi.com/fridge-hacking-guide/

Met iets meer electronica kan je zelfs een computer het hele temperatuurproces laten aansturen. En ook dat kost tegenwoordig geen honderden euro's meer want een raspberry pi heb je ook al voor een paar tientjes. Je moet wel een beetje handig zijn. Of tijd genoeg hebben, anders had ik het allang geprobeerd :-)

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Rosemountain
Chef stoffer en blik
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 29 jan 2018, 11:26

Re: Automatische koeling

Bericht door Rosemountain »

Dat klinkt interessant. Ga eens kijken of mij dat lukt. Lijkt mij mooi om de temperatuur langzaam te laten oplopen. Dank voor je tip
Haverbrood
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 12:09

Re: Automatische koeling

Bericht door Haverbrood »

een standaard koelkast is ook een automatische koeling. aan uit, aan uit, en aan uit.
als je het met de hand doet is dat ook automatische. aan uit, aan uit, naar boven naar beneden, ... ...., .... ...., :rofl2:

belangrijk is of de thermostaat en wissel contact heeft, een schakeling voor x en de andere voor Y.
zoek eens op het forum rijskast
Linker en rechterhand, Maxima MPM 7L, desem starter 3-2013
Verlanglijstje, Famag Grilletta Manufacturer code: IM8/230/10V / 10 speed met 60m timer extra optie.
Plaats reactie