Té warm om brood te bakken!

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Demian
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 02 jul 2018, 00:51

Té warm om brood te bakken!

Bericht door Demian »

Het is té warm om brood te bakken, dat wil zeggen om de oven in de open keuken te gebruiken. De nieuwe Siemens oven blaast alle warme lucht (ook als ik, zoals gewoonlijk, alleen met onder- & bovenwarmte bak en ook tijdens de afkoeling na het bakken) aan de voorzijde rechtstreeks de keuken in. Voorverwarmen, bakken en afkoelen betekent toch ruim 1 uur extra hete lucht in huis en dat bij de huidige temperaturen.

Waar ik woon ten zuiden van Eindhoven op de zandgronden van de Brabantse Kempen is het nu 33° (gevoelstemperatuur 36°)
De voorspelling voor aanstaande vrijdag is al ietwat gezakt. Voorspeld: 38° (gevoelstemperatuur 40°), gezakt naar 37° gevoelstemperatuur 39°). Ik hoop dat de voorspelling nog flink zakt of naar de waddeneilanden verhuizen :oops:
‘In ’t sweet uwes aenschijns sult ghy broot eten’ Genesis 3:19
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Té warm om brood te bakken!

Bericht door lekkermelig »

Nou inderdaad.
Ik pieker er niet over om wat te bakken. Maar dat is nu al een week of drie zo, dus eten we gekocht brood. Dat is ook afzien ;-) ook al is het van onze biobakker.
Tja en met dit weer zijn die waddeneilanden wel lekker. Heb er pas een weekje gezeten, scheelde acht graden met hier. En toen was het hier 'slechts' 28 °C ipv 34.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Té warm om brood te bakken!

Bericht door Rik59 »

Vandaag 6 volkorendesems en 12 volkorenbroodjes gebakken..
2 Paté en croûte erachteraan..
8 ltr. Bolognesesaus gemaakt..

Wel op tijd begonnen.. 7.00 uur.. vanochtend..

Het wordt pas echt warm als je met deze temperatuur boven een grill van 90 x 90 cm staat die volop gestookt wordt..
Inderdaad het koksbestaan is afzien..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Té warm om brood te bakken!

Bericht door BakkerGerrit »

Niet klagen maar dragen, en.........(vrij naar m’n ruim 26 jaar geleden overleden moeder)
Gebruikersavatar
pinocio
Chef stoffer en blik
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 21:17

Re: Té warm om brood te bakken!

Bericht door pinocio »

Hallo allemaal,
Zo grappig, Demian die aan de andere kant van Eindhoven woont dan ik moet er niet aan denken om te bakken met dit weer.
En ik denk" wie kan ik mijn brood cadeau doen"
juist heel veel aan het bakken, uit Levine"s en Edwin Klaasen"s bakboeken. Superleuk!
Broden die ik nog nooit gebakken heb, en het merendeel met desem.
Gaat als de brandweer met dit weer.:-)
Durf het bijna niet te zeggen maar 's avonds ga ik lekker naar bed met een bakboek om een nieuw recept te kiezen voor de volgende dag.
Bij Klaasen heb je nogal eens dat er de dag van te voren iets gebeuren moet stap ik uit mijn bed om te zorgen dat ik vooruit kan de volgende dag.
Levine maakt levain's maar die vervang ik bijna allemaal met desem.
Of vloek ik nou in de kerk :o
Doen jullie dat ook?
Ik heb van al mijn broden foto's, maar dat ging vorige keer niet geweldig.
Dat zie ik nou niet zitten met dit weer.
BakkerGerrit woonde onze moeder's in de buurt van elkaar?
Groet
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Té warm om brood te bakken!

Bericht door Bioloogje »

Nou... Ik heb gisteravond nog gebakken. Werd geen succes; ik had voor de verandering Duits tarwemeel T1600 besteld bij de Zuidmolen maar het wordt maar een zure hap met mijn beproefde desemrecepten... En ik smolt in mijn appartementje aardig de deur uit[emoji264][emoji854]. Dus ik houd het even voor gezien... Tenminste, met desem. Voor de kleintjes doe ik nog een poging met gistbrood. Als ook dát niks wordt, gooi ik voorlopig even de couche in de bakkersring[emoji276]
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Té warm om brood te bakken!

Bericht door Levinebaktbrood »

Ach, ik heb vandaag gewoon workshop gegeven. Prachtige broden gebakken. 2 Rofco's de hele dag aan :o . Vrijdag staan er ook weer 8 kandidaten te trappelen om lekker brood te bakken. Het is inderdaad warm, ik hou er wel van.

Minder gist gebruiken, koud water en kortere rijstijden en alles komt goed :G. Desem/levain verversen met heel weinig desem en ook dat gaat goed (b.v. 10 gram desem met 120 gram bloem of meel en 120 gram water verversen en koud water gebruiken).

Nog even een reactie op het bericht van Pinocio
Levine maakt levain's maar die vervang ik bijna allemaal met desem.
Of vloek ik nou in de kerk :o
Doen jullie dat ook?
Een levain is niks anders dan een ververste desem. Stel er staat in een recept dat je een levain moet maken van 20 gram desem, 90 gram bloem en 90 gram water = totaal 200 gram. In plaats daarvan kan je 200 gram uit je pot actieve desem gebruiken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Té warm om brood te bakken!

Bericht door Bioloogje »

Wow, die hard! Succes morgen. En dank voor de tip voor het verversen van het desem; die ga ik opvolgen!
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Té warm om brood te bakken!

Bericht door BakkerGerrit »

pinocio schreef: wo 25 jul 2018, 20:43 Hallo allemaal,............

BakkerGerrit woonde onze moeder's in de buurt van elkaar?
Groet
Mijn moeder komt van de Woeste Hoeve, tussen Apeldoorn en Arnhem.....
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Té warm om brood te bakken!

Bericht door Rik59 »

Levinebaktbrood schreef: wo 25 jul 2018, 22:09 Vrijdag staan er ook weer 8 kandidaten te trappelen om lekker brood te bakken. Het is inderdaad warm, ik hou er wel van.


Bij jou is warm nog niet zo warm.... vrijdag staat voor Rijswijk 35 graden en hier 38 graden...
Scheelt 6 zweetdruppels :D, :D,
En dat zeewindje...

Have Fun !! Vrijdag..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Té warm om brood te bakken!

Bericht door Rik59 »

Gelukkig hebben ze in Eindhoven extra diensten ingezet met deze warmte..

Afbeelding
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Té warm om brood te bakken!

Bericht door Levinebaktbrood »

Nou Rik, van een zeewindje is niks te merken in Rijswijk hoor ^)^ .

De verwachting is inderdaad dat het 35 graden wordt buiten en dan is dat ook binnen zo. Tel daar dan ook nog eens de warmte bij op die 2 Rofco ovens afgeven die de hele dag aanstaan en hoppa het is zo 38 graden binnen :shock:

Ik zie het wel ...... :D,
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
pinocio
Chef stoffer en blik
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 21:17

Re: Té warm om brood te bakken!

Bericht door pinocio »

BakkerGerrit mijn lieve moeder kwam uit Deurne, dus nee niet bij elkaar in de straat, wijk, stad.
Ze gebruikten wel dezelfde " statements" " niet klagen maar dragen."
Zal iets katholieks zijn.

Ik ben het recept van Levine ; stokbrood met zaadjes; aan het maken.
In het boek staat het zonder desem ik heb de poolish vervangen met gemengde desem, tarwe en rogge.
Weet niet precies hoe het deeg zal voelen, ziet er wel supermooi uit met al die zaden.
Voelt het deeg te kwetsbaar dan doe ik het lekker in een bakblik,
anders worden het stokbroden.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Té warm om brood te bakken!

Bericht door Rik59 »

Afbeelding
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Demian
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 02 jul 2018, 00:51

Re: Té warm om brood te bakken!

Bericht door Demian »

Levinebaktbrood schreef: wo 25 jul 2018, 22:09 Ach, ik heb vandaag gewoon workshop gegeven. Prachtige broden gebakken. 2 Rofco's de hele dag aan :o . Vrijdag staan er ook weer 8 kandidaten te trappelen om lekker brood te bakken. Het is inderdaad warm, ik hou er wel van.
Geeft je deze workshops in dezelfde ruimte waarin elke dag verblijft/woont?
‘In ’t sweet uwes aenschijns sult ghy broot eten’ Genesis 3:19
Gebruikersavatar
pinocio
Chef stoffer en blik
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 21:17

Re: Té warm om brood te bakken!

Bericht door pinocio »

Vandaag desembrood met chocolade en abrikoos vlgs Levine.
Het recept gehalveerd 'k weet niet waarom dat zijn zo van die instant beslissingen in de keuken.
Toen na 20 minuten de oven heerlijk begon te ruiken had ik zo'n spijt dat ik het gehalveerd had.
Konden natuurlijk niet wachten met proeven, aangesneden en waar zitten die heerlijke chocolade druppels. :oops:
Een heerlijk zoet brood maar 'k proef de meerwaarde, lees chocolade, nog niet.
Misschien morgen.
Verder vergeten in te snijden aan de bovenkant, zo jammer. Gebeurd me iets té vaak. grr grr
Heb net een schietplank gekocht en dat vind ik wel super gemakkelijk.
Plaats reactie