meel en bloem bewaren

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
esther

meel en bloem bewaren

Bericht door esther »

Hallo
iK had een vraag, hoe bewaren jullie de bloem en meel, ik wil geen beestjes hebben getver ik moet er niet aan denken, ik heb nu een zak, plastiek zak in mijn bolletjes bus gedaan, als in een pedaalemmer, bloem erin gedaan en netjes dicht gevouwen.
Er kan dus nog zuurstof bij maar ook beestjes, ieks hoe doen jullie dat.

Mijn volgende vraag, als je die beestjes heb hoe krijg je dan je kastje weer schoon van die etterbakken? Een sopje schijnt niet afdoende te zijn.

nou ik hoor het wel
groeten Esther.
Gebruikersavatar
gipskruit

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door gipskruit »

Ik heb van die bussen die je luchtdicht dicht kan klikken.Als je er vloeistof in doet ,lekken ze ook niet.
Kon je sparen bij een super en heb die speciaal voor het meel.
Verder maak ik de kastjes schoon met water en chloor.
En al het meel weggooien wat je niet "vertrouwd"

Gr Marieke
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door papagena »

Tja, ik heb wel eens een vlindertje erin gehad. Geen punt hoor, smaakt best lekker.... ;)
Mijn stille vermoeden is dat ze bij een bakkerij ook niet heet of koud worden van een rupsje of een vlindertje hier of daar.
Maar goed, ik koop zoveel mogelijk in niet al te grote verpakkingen en als het dan mis is gooi ik de getroffen verpakking weg. Heb nog nooit gehad dat het gruwelijk uit de hand liep maar dat schijnt wel te kunnen.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
esther

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door esther »

hoi
bedankt voor de reacties, marieke ik heb gelezen dat bloem niet luchtdicht mag worden bewaard, dat zou nog wel eens een goede optie zijn.
Niet te grote hoeveelheden zou ook goed zijn daar wil ik mij wel aan houden

Ik ben nog aan het kijken wat bloem zoal kost, en eigenlijk spelt of rogge.
Je bent ongeveer bakkers prijzen kwijt, ik wil het niet vergelijken met de supper, maar vind mijn eigen brood wel lekkerder.

nou bedankt groeten esther.
Gebruikersavatar
Renee

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door Renee »

Waarschijnlijk tegen alle "regels" in bewaar ik mijn meel en bloem in de originele zakken (2,5 kg). Na opening sluit ik de zakken met de bijgeleverde zakkensluiter en zet ze allemaal bij elkaar in een oude boodschappen tas in mijn "rommelkamer". Ik ben niet erg zorgvuldig in het sluiten van mijn zakken en soms blijft er wel eens eentje openstaan. Daarentegen zijn de zakken na een paar weken op en blijven geen maanden staan. Van "beestjes" heb ik nog nooit last gehad (gelukkig) maar dat deze deze bestaan en dat je er last van kan hebben wist ik wel. Ik ben er wel alert op en controleer het meel altijd voor ik het gebruik.
Gebruikersavatar
Evert
Deegkneder
Berichten: 116
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 23:48

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door Evert »

Ik gebruik een ton met schroefdeksel waar bijna 10 kilo in past.
Afbeelding
Gebruikersavatar
esther

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door esther »

oh, nou ik ga ook een emmer zoeken die luchtdicht kan, maar nu nog niet dan moet ik meer bakken, maar jullie hebben dus toch luchtdichte verpakkingen.

groeten sther
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door Ballie »

Die vaten, zoals Evert ze gebruikt, zijn o.a. te koop bij de Boerenbond/Welkoop, alleen zijn deze dan grijs ipv geel...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
esther

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door esther »

ja benfriet zal ze ook wel hebben in denhoorn.
Dat is een tuinbouw bedrijf en ze zullen niet zo duur zijn denk ik
Maar dat doe ik als ik meer ga bakken anders staat het te lang.

groetjes
Gebruikersavatar
mayken
Deegkneder
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 13:02

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door mayken »

Evert schreef:Ik gebruik een ton met schroefdeksel waar bijna 10 kilo in past.
Daarvan heb ik er ook twee: een voor volkorenmeel en een voor patentbloem.
Ik heb ook een kleinere voor de broodbloem waar ik altijd 5 kg in leegschud, dan blijft er nog wel wat ruimte over.

Alle drie gekocht bij Bever (de outdoor- en zwerfsportzaak), in wit met rode deksels. Het zijn officieel kanotonnetjes, waarin je je kleding en andere zaken opbergt. (Sla je overboord, dan blijven ze drijven en blijft de inhoud droog).
Gebruikersavatar
Evert
Deegkneder
Berichten: 116
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 23:48

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door Evert »

Fijn om te weten dat het meel niet nat wordt als ik overboord sla :rofl:
Ik heb trouwens zo'n ton in gebruik voor meel, een voor hondenbrokken en een voor rijst.
Gebruikersavatar
kokkie ilse

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door kokkie ilse »

ik heb mooie boxen gekocht van de hema. deze hebben een kliksysteem en kan er ongeveer 7.5 kilo in kwijt.
je hebt deze in diverse maten en je kan dus je box aanpassen op je hoeveelheid die je verbruikt
ben er tot nu toe erg tevreden over
ben ook altijd erg allert op beestjes. ik heb ooit eens een uitbraak gehad en daarna ben ik toen gelijk gestopt met bakken :lol: om het nu weer op te pakken ;B zo smerig en idd chloor en water kun je het beste gebruiken. maar heb ook al eens gehoord dat je het gewoon kunt gebruiken ook al zit er een beestje in, moet er eerlijk niet aandenken :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door Ballie »

Krijg je een lekkere knapperige korst van, en een stevige "bite" in het kruim :crazy:
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door Merlijn »

Ik had dus dezelfde vraag in het verkeerde topic gesteld ;-) Maar goed, geen concreet antwoord, een goede bus waar je 2 ½ kg meel in kan opbergen (liefst stapelbaar) Niemand? Zo een grote ton hebben wij ook, voor het kattenvoer (2 Coons en 2 Siberische https://picasaweb.google.com/1178932692 ... 471/Katten, die lusten best wel wat) maar voor meel lijkt me niet echt handig en te groot, de ton komt van mijn stiefzoon zijn dagen bij de zeeverkenners.
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door bakplaat »

Van deze blikken bussen met deksel,waar jaren geleden gemalen koffie in heeft gezeten,heb ik er twee...Ooit eens van een kennis uit de horeca gekregen...En voor ik ze ging gebruiken om er mijn bloem en meel in te bewaren hebben,heb ik ze eerst enkele dagen zonder deksel in de buitenluct gehad om er de koffiegeur uit te doen verdwijnen.
Per bus kan er net een zak (5 kilo) bloem/meel in,waar ik 6-8 weken mee vooruit kan.Een bus vul ik pas met een nieuwe zak bloem/meel,als hij helemaal leeg is en even omgespoeld met heet water en dan goed droog is.Zo hou je vervelende beestjes buiten de deur ehhh...de bus.Deze bussen staan op een schap in de kast onder trap,waar het donker en niet te warm is.
Zeeuwse bloem per kilo,die niet zoveel gebruikt wordt,bewaar ik in een plastic (salade)emmertje dat ook goed afsluitbaar is.

Afbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door stillekracht »

Die beestjes, althans hun eitjes zitten net als de BTW standaard in de prijs. Ze kruipen er dus niet bij jou thuis in.


Had pas bij de graankorrels wat families graankevers. die hebben verder mogen leven in de groene bak.

Je schijnt niet luchtdicht te mogen verpakken. Enige wat je kan doen is het op een koele plaats bewaren en niet te veel inkopen. Nog beter is om vaker te bakken :rofl2:
Gebruikersavatar
Gerard

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door Gerard »

Ik gebruik kunststof emmers met deksel van 10 L. Ik heb er altijd een paar in voorraad, dus ik wil ze ook wel overdoen, ik koop ze zelf in wat grotere aantallen bij Eimercentrale in Duitsland. Speltmeel en speltbloem heb ik ook net in huis gehaald, het meel nog in de originele vorm van speltkorrels, deze maal ik zelf om zo vers mogelijk meel te kunnen gebruiken.
Bloem kan je behoorlijk lang bewaren, meel minder lang, omdat daar de vetzuren uit de kiem in zitten. Sommige van deze vetzuren, met name de omega-3, worden ranzig. Behalve dat daarmee de voedingswaarde inboet, verandert ook de smaak, het wordt enigszins bitter, maar je kan er nog steeds brood mee bakken, of koekjes of wat je maar wilt. Meel kan je het beste in de koelkast bewaren, door de lage temperatuur zal het ranzig worden van de vetzuren minder snel gaan. Invriezen is ook een optie, tevens kunnen daarmee beestjes om zeep geholpen worden, speciaal geschikt voor vegetariërs :mrgreen: .
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door Merlijn »

:rofl: In de koelkast, mijn echtgenote ziet me aankomen :crazy:
Nee, suïcidaal ben ik nog niet :D Ik blijf wel op markplaats enzo neuzen voor handige stapelbare containers. In zulke grote hoeveelheden koop ik mijn meel en bloem niet, maar een boel 1 kg pakken en 2 ½ kg zakken neemt toch veel ruimte in..
Ik weet het, het is niet economisch om in deze hoeveelheden in te kopen, maar op deze manier kan ik veel variëren zonder dat ik verspil.
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door CJ-Petra »

Ik bewaar mijn meel gewoon in de originele zakken op een plank in de trapkast. De 25 kg zakken meel/bloem die staan gewoon op de grond en daar schep ik het meel uit. De trapkast is goed droog. De kilozakken meel staan in een keukenla. Nog nooit beestjes gehad.
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door Merlijn »

Ik heb ook nooit beestjes gehad in het meel, alleen stoort het me dat het er niet netjes uitziet, een tik van me, ik weet het :-P
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
Fermenter

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door Fermenter »

Ik lees op diverse plaatsen om meel/bloem eerst een nachtje in te vriezen. Iemand hier die dit systematisch doet?
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door TigerManZ »

Nooit van gehoord...
Waarom gebeurt dit dan?
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door Ballie »

Dat zal denk ik zijn om ongedierte onschadelijk te maken. Maar hou er wel rekening mee dat er tijdens het invriezen vocht in het meel komt, tenzij je het eerst vacuüm verpakt. Wanneer het dan ontdooit wordt het een kleffe bende. Bovendien loop je kans op een (te) nat deeg.

Ik weet niet of dit nog een (nadelig?) effect heeft op de glutenvorming.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door Merlijn »

ik vermoed om beestjes te voorkomen? Ik heb het hele spul nu in gesloten plastic kratten onder gebracht. tip: doe er niet te veel in, je breekt je rug :rofl2:
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door bakplaat »

Waar heb je dit dan gelezen,Fermenter? Heb nergens iets kunnen vinden,over het invriezen van bloem/meel en het eventuele nut daarvan. :mrgreen:
Ik denk dat als je bloem/meel invriest haal je meer problemen in huis,dan dat het goed doet.Ballie denkt er zo ook al over.
Voor mij kan/mag het naar de Fabeltjeskrant. :G
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door Ballie »

Persoonlijk zou ik meel en/of bloem pas invriezen nadat er een brood van is gebakken... :mrgreen:
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Elizabet

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door Elizabet »

Invriezen schijnt wel goed te zijn voor de smaak (blijvend invriezen dan he, niet een nachtje), gewoon, dat het niet oud wordt. Maar ik bewaar mijn meel en bloem ook gewoon in de originele papieren zakken van de molen, en doe telkens wat over in 1,5 liter potten. Ben er binnen 2 maanden wel weer doorheen, door zo'n zak, dus langer dan 3 maanden liggen ze niet in de kast. Gaat tot nog toe goed.
Delen van mijn grotere verpakkingen noten en lijnzaad vries ik wel in (in ziplock-zakken waar ik het lucht uit zuig). Daar doe ik namelijk best lang mee, en 't is toch prijzig spul, dus zonde als het ranzig wordt.
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door Anna »

Zo even een oud topic afstoffen.
Als antimuismaatregel in mijn oude huis had ik al eens de grootste plastic bak van de Action in huis gehaald. Daar passen 4-6 zakken van 5 kilo in. Niet luchtdicht, maar dat moet ook niet schijnt. Muizen konden er niet in, wellicht is het voor de meelbeestjes ook een iets grotere barrière om er in/uit te komen? De bak is nu meeverhuisd naar het nieuwe huis, niet helemaal ongeschonden uit de verhuiswagen gekomen, maargoed.
Het volgende probleem.. er staan hier nu opeens twee zakken van 25 kilo en nog wat extra zakken van 5-kilo. Je gaat niet voor niks ruim 200km rijden :oops: Waar bewaar je een zak van 25 kilo in? Haal je er dan steeds uit wat je nodigt hebt op bakdag of stort je het over in kleinere bakken/zakken of ...:?:
Gebruikersavatar
Judith1973

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door Judith1973 »

Ik bewaar de voorraad meel en bloem (in dichte zakken) in de kelder en alle open zakken (3 en 5 kilo) staan in een keukenkastje en de zakken maak ik zo goed mogelijk dicht. Maar het meel gaat er hier zo hard doorheen dat het max een week in een keukenkastje staat. Heb nog nooit beestjes in mijn meel gehad.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door lekkermelig »

Ik heb wel een keer een meelmottenplaag gehad en toen wat maatregelen genomen, anders raak je ze echt niet meer kwijt.
Het lastige is dat ik vaak zo'n 10 tot 20 soorten meel heb staan en dan ook nog van allerlei vlokken, en sommigen gaan niet heel snel op, dus dat is wel een recept voor problemen als je die open in een kast laat staan. Dus heb ik tegenwoordig een hoop spullen die ik veel gebruik in bakken van 1 tot 4 liter gestopt, bijvoorbeeld Mepal Modula, maar eigenlijk van alles wat er voorhanden was. Het blijft een dure hobby om daar speciaal nieuwe Modula bussen voor te kopen als je 50 kilo meel in de kast hebt staan, alhoewel ze wel heel handig zijn.
De niet aangebroken pakken (en ook sommige aangebroken pakken die minder vaak gebruikt worden waar ik geen losse bakken voor heb stop ik in grote voorraaddozen van Ikea. Ikea 365 heeft voorraaddozen van 6 liter, daar kan je met een beetje moeite vier pakken meel in proppen, of een 5 kilo zak in twee van die bakken leegstorten. Deze zijn een stuk betaalbaarder dan de Modula bakken, maar wel minder handig.
Dan slingeren er vaak ook nog drie a vier dichte 5 kilozakken van het een of het ander rond in een van mijn kasten, maar dat is meestal bulkspul wat snel op gaat, dus dat is net ff minder kritisch. Ik koop elke een a twee maanden <28 kilo bij de Zuidmolen, en zorg dan zoveel mogelijk dat oude spullen eerst weer op raken.
Echt optimaal is het nog steeds niet, maar dat is vooral omdat ik eigenlijk te weinig ruimte heb. Meel staat in totaal nu in vier verschillende kasten geloof ik..

Het luchtdicht of niet luchtdicht opslaan is volgens mij niet zo heel belangrijk. In het begin moet het meel nog wat veranderen onder invloed van zuurstof, maar tegen de tijd dat het in je eigen kast staat zit je helemaal niet zo hard te wachten op extra zuurstof, met name volkorenmeel wordt er echt niet meer beter van denk ik.

Ik heb ook wel eens gekeken naar grote opslagvaten voor 25 kilo zakken zodat ik wat minder vaak hoef te bestellen, en gezien het prijsverschil bij bestelling bij de zuidmolen heb je de kosten van een opslagbak er redelijk snel uit. Twee keer een 25 kilozak bestellen ipv 10 5 kilozakken en je hebt al bijna 20 euro terugverdiend.
Bij Beko hebben ze wel meeltonnen die zelf nog wel betaalbaar zijn
https://www.bakkerijgereedschap.nl/Verr ... eksel.html
en nog een los deksel erbij en je meel is veilig. Ik zou zelf alleen niet weten waar ik de tonnen neer moet zetten. In een garage of zo, maar dan moeten ze wel echt goed dicht zitten met al het gespuis in de tuin. Buiten barst het in ieder geval van de muizen, wat ook niet zo gek is met een grote groene tuin.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door Anna »

Die meeltonnen zijn wel een idee. Op zolder is nog wel plaats, maar dan moet die 50kg dus wel eerst twee trappen op. Pff. En dan moet ik daar dus een paar kilo uithalen die ik dan in de keuken in iets op moet slaan. In de trapkast is ook wel plaats, maar daar is het erg warm, dat lijkt me niet goed voor de houdbaarheid.
Levine, jij hebt vast ook veel 25kg-zakken. Hoe bewaar jij die?
Piekie81
Gaat de goede kant op
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 15:16

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door Piekie81 »

Ik ben niet zo'n grootverbruiker, alleen van volkorenmeel en bloem heb ik 5 kg zakken. Verder wat kleiner spul. Bij de Ikea heb ik de smalle, hoge voorraaddozen van Jämka gehaald. 5 kilo past precies in 2 dozen van 3,5 liter. Dus ik heb 4 van die 3,5 liter dozen en aangezien ze samen met de 2,5 liter dozen komen, heb ik er daar ook 4 van voor de kleine verpakkingen. Ik vind het ideaal, ze passen precies in onze keukenlades.
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door Soepkipje »

Tja ik bewaar probleemloos al mijn bloem c.q. granen ook gewoon in de verpakkingen (jute of papieren zakken) waarin ze binnengekomen zijn.
lekkermelig schreef:Het lastige is dat ik vaak zo'n 10 tot 20 soorten meel heb staan en dan ook nog van allerlei vlokken, en sommigen gaan niet heel snel op, dus dat is wel een recept voor problemen als je die open in een kast laat staan.
De oplossing hiervoor is regelmatig schudden die zakken en pakken.
Lang geleden had ik eens beestjes in een vergeten bakje havermout. Dat kwam op een gezellige bijeenzijn ter sprake en een zeer oude mevrouw (een ervaringsdeskundige als het om voorraden aanleggen gaat (en Cor ze was een Boveneindse :-) )) zei dat het doosje ook niet in beweging was gebleven. Af en toe schud ik dan nu ook de voorraad Zeeuwse bloem die ik plotseling niet meer zo vaak nodig heb. Heb in ieder geval nooit geen beestjes meer gehad.
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door papagena »

Niet om het een of ander, maar ik zie de logica daarvan niet zo. Mi komen de beestjes uit eitjes die al in het meel zitten. Dan kun je schudden tot je een ons weegt maar erg preventief lijkt het me niet. Je hebt het beestjesprobleem of niet. Er is geen middenweg. Schudden helpt niet.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door lekkermelig »

Nja, als je regelmatig schudt zie je het niet meer zo goed. De meelmotten en andere kleine bezoekers maken allemaal mooie draadjes. Dat zie je in een bak vlokken heel goed omdat de vlokken dan aan elkaar plakken, in bloem of meel wordt het al wat lastiger te zien omdat het hooguit iets meer plakt/klontert dan gewone bloem. Maar bij gewone bloem zie je ook zonder beesten al verschil in structuur tussen bloemsoorten, dus zo makkelijk detecteer je de boel niet meer.
Flink schudden is dus alleen maar de draadjes losschudden, maar bestrijden of voorkomen doe je het echt niet.
Ik heb me er wel wat in zitten verdiepen. Volgens mij heeft vers meel de eerste weken wel baat bij een omgeving met zuurstof, maar daarna kan je het veel beter potdicht verpakken en bij niet te hoge temperatuur bewaren. De meeste beesten boren zich ook probleemloos door een papieren zak heen, dat zie ik bij een Ikea doos of een meelton nog niet zo snel gebeuren :-)

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: meel en bloem bewaren

Bericht door Bakmiep »

Een 5 kilozak past prima met zak en al in een wasemmer van Tupperware. De 2,5 kilo zak bewaar ik in een grote groentedoos van Tupperware en de 1 kilozakken in de ruimtespaarders van Tupperware. Kijk eens op Marktplaats. Er staat genoeg van dat spul te koop.
Gebruikersavatar
bakphine
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: do 18 aug 2022, 10:50

meel bewaren

Bericht door bakphine »

Waar bewaren jullie het meel in? In plastic voorraadpotten of in glazen potten.
Gebruikersavatar
Lang delfje
Gaat de goede kant op
Berichten: 52
Lid geworden op: za 12 sep 2020, 12:56

Re: meel bewaren

Bericht door Lang delfje »

Ik bewaar meel in donkere plastic emmers zo koel en donker mogelijk. Er zit voor 2 x brood in een emmer zodat de emmer niet te vaak open moet. Na het vullen van de emmers blaas ik er CO 2 in. Voor de houdbaarheid.
Gebruikersavatar
Houtvogel
Opboller
Berichten: 175
Lid geworden op: di 27 jul 2021, 09:21

Re: meel bewaren

Bericht door Houtvogel »

Ik zet de pakken meel in een muurkast op kamertemperatuur. Nooit problemen.
Alles met de hand.
Pegrim-oven.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: meel bewaren

Bericht door lekkermelig »

In plastic bakken in de bijkeuken. Zomers heet en 's winters steenkoud, niet perse ideaal, maar in ieder geval niet heel vochtig. Een grote meelton van Beko of bouwhuis waar een 25. kilo zak in past, verder een aantal ikea voorraaddozen waar ik in een keer een 5 kilo zak kwijt kan, en verder nog wat grote ikea bakken waar ik vier of vijf zakken van een kilo in kwijt kan.
Ik heb meestal behoorlijk veel meel staan, een 25 kilo zak, 2 a 3 zakken van 5 kilo en een veel te grote hoeveelheid ( >20 kilo zakken met de minder gebruikte meelsoorten). De kunst is om het ongedierte weg te houden, en dat lukt me eigenlijk alleen door vrijwel alles in die plastic bakken te stoppen. Alleen papier houdt de meelmotten niet tegen.
Eigenlijk bak ik de laatste tijden te weinig, misschien mijn voorraden maar eens wat kleiner maken.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: meel bewaren

Bericht door hjeverts »

Plastic brouwemmers werken voor mij goed. Zijn goed af te sluiten en per emmer past er makkelijk een 10kg zak + een paar kleinere (5kg zakken) in.
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: meel bewaren

Bericht door bakplaat »

Van dit soort...
KOFFIEBLIKKEN
...Heb er ooit eens enkele gekregen van een bevriend collega uit de Horeca. Je kunt er met gemak zakken bloem/meel van 5 kilo, (in of los uit de zak), maar ook wel enkele pakken in bewaren. Voor gebruik enige tijd laten doorluchten, om er de koffiegeur uit te laten verdwijnen. Droog en op een koele plaats wegzetten.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Plaats reactie