zelf voorgebakken (half gebakken ) brood maken en bewaren ?

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jeanA
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: do 04 jun 2015, 16:59

zelf voorgebakken (half gebakken ) brood maken en bewaren ?

Bericht door jeanA »

Dag iedereen,

ik heb een vraagje, ik zou graag allerhande speciaal brood op voorhand in hoeveelheid maken en dan op het moment dat ik het nodig heb, uit de berging halen en afbakken. zoals de industriele broodjes die je verpakt kunt kopen in de winkel om dan juist nog af te bakken.
op die manier zou ik een reserve brood hebben, waar nog een 10 tal minuutjes werk aan is om klaar te zijn.
diepvries is niet echt optie wegens te weinig plaats....
wat denken jullie ? heeft iemand dit hier al eens geprobeerd ? methode ?
dank bij voorbaat.
Gebruikersavatar
StefanDijle
Deegkneder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 28 mar 2018, 19:14

Re: zelf voorgebakken (half gebakken ) brood maken en bewaren ?

Bericht door StefanDijle »

Dat word moeilijk. Half bakken gaat voor broodjes en baguette wel perfect, maar bij kamertemperatuur bewaart dat niet erg lang omdat het als je het open bewaard tot een steen uitdroogt en in een plastieken zak begint te schimmelen. Dus je kunt daar een week uithalen. Zou dat genoeg zijn? Koelkast, goed verpakt 2 weken. De trick van de industrie is, dat dat in die zakken geen lucht is. Maar dat gaat thuis niet lukken.

Groetjes
Stefan
Je wilt weten wat ik onlangs uit de oven heb gehaald? Kijk eens daar: https://echtbrood.wordpress.com
Gebruikersavatar
jeanA
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: do 04 jun 2015, 16:59

Re: zelf voorgebakken (half gebakken ) brood maken en bewaren ?

Bericht door jeanA »

zou ze graag langer kunnen houden, want ik heb niet iedere week tijd om te bakken. en ons gezien verbruikt veeeeeel brood, ciabatta zuurdesem en andere. Voorverpakt is tuurlijk handig, maar uiteindelijk toch duur en wat zit er allemaal in?


ik heb een vacuummachine, zou dit helpen ? of gebruikt de industrie nog bewaarmiddelen? juist dat wil ik niet.
Gebruikersavatar
StefanDijle
Deegkneder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 28 mar 2018, 19:14

Re: zelf voorgebakken (half gebakken ) brood maken en bewaren ?

Bericht door StefanDijle »

Ik heb broodjes al heel voorzichtig op vacuüm getrokken (ook half gebakken). Ze mogen niet kapotbreken ;) nu ik denk dat je daar een week of 2 kunt winnen, zeker in de koelkast. Dus dan 4-5weken. Het probleem blijft de schimmel. Die word door vacuüm vertraagd. Ik zou het in u plaats een paar keer testen dus een klijne hoeveelheid eens een paar weken op vacuüm laten liggen. Het handigst blijft diepvries half gebakken. Zeker geen plaats voor een kleine diepvries. Je kunt halfgebakken broodjes y manden bewaren en brood vries je best 100% klaar in.
Je wilt weten wat ik onlangs uit de oven heb gehaald? Kijk eens daar: https://echtbrood.wordpress.com
Gebruikersavatar
jeanA
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: do 04 jun 2015, 16:59

Re: zelf voorgebakken (half gebakken ) brood maken en bewaren ?

Bericht door jeanA »

Ja grote broden vries ik idd in.
ik ga dat proberen met de vacuum, hou jullie op de hoogte.
groeten
jean
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: zelf voorgebakken (half gebakken ) brood maken en bewaren ?

Bericht door papagena »

Ik zou het risico op schimmel in het brood niet willen nemen.
Niet bij brood alleen....
Plaats reactie