Foodlog : Op zoek naar de broodnodige waarheid

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Foodlog : Op zoek naar de broodnodige waarheid

Bericht door papagena »

Veel mensen denken dat ze ziek worden van brood. Of dat zo is, is nog maar de vraag. Maar misschien is het ook wel zo. Ligt het aan het meel? Aan de broodverbeteraars? Aan andere zaken? Wie zal het zeggen. Het mooie is dat er nu een onderzoek over komt. Het wordt aangekondigd op Foodlog en je kunt er ook nog op reageren. http://www.foodlog.nl/artikel/op-zoek-n ... -waarheid/
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Troela
Deegkneder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 02 nov 2016, 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Foodlog : Op zoek naar de broodnodige waarheid

Bericht door Troela »

Lijkt me lastig te onderzoeken, of is smaak van emmer en spelt zo gelijk aan tarwe dat je het blind kan testen?
Bear Teddy en gewone oven
Te Amsterdam
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Foodlog : Op zoek naar de broodnodige waarheid

Bericht door Anna »

Interessant! Het zou toch wat zijn als ATI's het probleem zijn en dat die stoffen door planten worden aangemaakt omdat wij zo nodig moesten knutselen aan de natuur en niet zo verantwoord met onze planeet omgaan.

Mijn darmen hebben al eens de beschuldiging 'prikkelbaar' gekregen, maar 'brood' lijken ze toch aardig goed te kunnen verwerken. Gelukkig maar ^)^ Olijven daarentegen zijn sinds deze maand de grootste verprutsers van verschillende maaltijden, waaronder mijn kerstmaal (met in alle gangen olijfolie) :? Daarvoor at ik ze gewoon en had ik nergens last van, zo wispelturig kan PDS blijkbaar zijn.. Het zal mij benieuwen of dit onderzoek daar iets over kan ophelderen.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Foodlog : Op zoek naar de broodnodige waarheid

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik denk dat mensen die last van hun darmen of wat dan ook krijgen na het eten van brood eerst eens moeten kijken naar wat voor brood ze eten. Brood van de buurtsuper en van een bakker die bakt met mixen waar van alles aan is toegevoegd links laten liggen en goed brood gaan eten zal best schelen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Foodlog : Op zoek naar de broodnodige waarheid

Bericht door Ballie »

Van tijd tot tijd komen dit soort berichtgevingen weer bovendrijven. Helaas staat er steeds weer iemand op die zo hard mogelijk schreeuwt dat brood slecht voor je is.

Nu ben ik geen arts, maar dat zijn de meeste van die zelfbenoemde dieet goeroes ook niet. Het enige dat ik ervan weet, is dat ieder mens "in principe" alles kan eten. Er vanuit gaande dat we het wel over "normale" voedingsmiddelen hebben. Maar er zijn ook mensen die om 1 of andere reden sommige van die voedingsmiddelen niet kunnen eten. Meestal gaat het dan om een enkel ingrediënt dat voor problemen zorgt. Soms gaat het om een bepaalde combinatie van ingrediënten. Maar dat geldt zeker niet voor iedereen.

Ik vind het daarom nogal kort door de bocht om meteen een complete productgroep af te keuren voor consumptie omdat een beperkte groep er niet goed tegen kan. Vandaag is het brood, morgen is het vlees, volgende week zijn de groentes aan de beurt. Nog even en we mogen helemaal niets meer eten.

Zou chocola nog veilig zijn?
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Foodlog : Op zoek naar de broodnodige waarheid

Bericht door Anna »

Ballie schreef:Zou chocola nog veilig zijn?
Alleen pure chocolade hoor, met minstens 70% cacaobestanddelen :mrgreen:

Maar zonder gekheid, door gedegen onderzoek te doen wordt er wel gekeken of dat wat men roept onzin is of een kern van waarheid bevat. Dat lijkt me een goede ontwikkeling.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Foodlog : Op zoek naar de broodnodige waarheid

Bericht door Ballie »

Hangt er ook wel een beetje vanaf hoe, en door wie het onderzoek wordt gedaan. Ik vertrouw niet zomaar ieder onderzoek.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Foodlog : Op zoek naar de broodnodige waarheid

Bericht door Anna »

Het onderzoek wordt uitgevoerd door de Universiteiten van Maastricht, Wageningen en Rothamsted (UK) in samenwerking met het Nederlands Bakkerij Centrum te Wageningen.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Foodlog : Op zoek naar de broodnodige waarheid

Bericht door lekkermelig »

Ja, de universiteit van Wageningen, daar ben ik afgestudeerd, en ik heb er nog tien jaar als onderzoeker gewerkt.

Dus dat vertrouwen we natuurlijk voor geen meter :rofl2:

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Foodlog : Op zoek naar de broodnodige waarheid

Bericht door papagena »

Kijk, dat ene Wil daar is afgestudeerd, zegt inderdaad weinig. Dat mijn dochter daar studeert.... kijk.... dat zou vertrouwen moeten geven.
Overigens ben ik van mening dat dit een super interessant onderwerp is om te bestuderen.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Foodlog : Op zoek naar de broodnodige waarheid

Bericht door lekkermelig »

Haha, als ik niet uitkijk studeert mijn proefpanel er volgend jaar ook....Voeding nog wel. Wel een tikje te dicht bij het ouderlijk huis, het in nog geen 10 minuten lopen....
Dat is toch geen woeste verre vreemde stad!
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Foodlog : Op zoek naar de broodnodige waarheid

Bericht door Melinda »

Heel begrijpelijk, Wil. Welk proefpanel wil nou heel ver van al dat lekkers wonen? :rofl2:
Het is gewoon een truc om ze dicht bij huis te houden. ^)^
Ik ken er ook een paar. ;)
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Plaats reactie