oranje snippers

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

oranje snippers

Bericht door miesje1959 »

Kan iemand mij vertellen wat dat is en kan je het ook zelf maken?
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: oranje snippers

Bericht door bakplaat »

Astrid

Oranjesnippers zijn niks meer of minder dan geconfijte sinaasappelschillen,die bijv. worden gebruikt als onderdeel in een vruchten melange zoals krenten/rozijnen/gehakte sucade/gekleurde geconfijte kersen (ook wel bigarreaux genoemd) voor bijv. luxe Krentebroodsoorten/Stollen.

Deze snippers zijn te koop bij de meeste supers bij de bakartikelen, maar kun je ze ook heel gemakkelijk zelf maken,van sinaasappelschillen waarvan je zoveel mogelijk het bittere wit afsnijdt en ze dan in reepjes (snippers) snijdt.Vervolgens maak je een sterke suikersiroop door wat kristal suiker met wat water (2:1) in te koken tot het iets dikker wordt en daar de snippers voor minimaal een week in legt.Voor gebruik de snippers evt. iets fijn hakken.

De suikersiroop kun je nog extra lekker maken door er een scheutje sinaslikeur, zoals Cointreau of Grand Marnier in mee te koken.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
erico321

Re: oranje snippers

Bericht door erico321 »

Hoi

Ik zelf gebruik altijd de verhouding 100 gram sinaasappelschillen (en Julienne gesneden) 100 gram witte basterdsuiker en 100 gram water.
Het witte gedeelte moet uiteraard verwijderd worden van de schil.
Dit 1/3 in koken en het geheel warm in een pot doen met deksel, deze omdraaien en geheel af laten koelen na 2 weken kun je het gebruiken.
Veel succes.

Eric
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: oranje snippers

Bericht door miesje1959 »

Ik vermoede al dat het snaasappel zou zijn, maar hoe j het precies maakt dat wist ik niet, maar nu weet ik het wel en ga het ook een keer maken natuurlijk.
Morgen ga ik paasstollen maken, dit keer dan zonder maar wel met de geraspte schil van een sinaasappel erdoor. Een volgende keer zal ik zorgen dat ik de oranje snippers klaar heb staa.

Bedankt voor beide recepten :2th:
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Corrie
Jongste bediende
Berichten: 44
Lid geworden op: do 15 mei 2014, 20:48
Locatie: Z.O-Drenthe

Re: oranje snippers

Bericht door Corrie »

Ik droog de sinaasappelschillen nadat ze eerst gekookt zijn in de siroop van water en suiker.
Laat ze 1 nacht in de siroop en laat ze uitlekken.
Dan spreid ik ze in een plat bakblik met bakpapier er onder, niet in een dikke laag anders duurt het drogen wel even.

We hebben een houtkachel en zet ze 's avonds op de kachel en de volgende dag zijn ze meestal droog.
Gebruikersavatar
Hoofsbaas
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: za 15 dec 2018, 15:54

Re: oranje snippers

Bericht door Hoofsbaas »

erico321 schreef: ma 30 mar 2015, 15:27 Hoi

Ik zelf gebruik altijd de verhouding 100 gram sinaasappelschillen (en Julienne gesneden) 100 gram witte basterdsuiker en 100 gram water.
Het witte gedeelte moet uiteraard verwijderd worden van de schil.
Dit 1/3 in koken en het geheel warm in een pot doen met deksel, deze omdraaien en geheel af laten koelen na 2 weken kun je het gebruiken.
Veel succes.

Eric
Ik lees dit als 1/3 inkoken, blijft dus 2/3 over. Klopt dit?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: oranje snippers

Bericht door lekkermelig »

Graag even voorstellen in de juiste rubriek voor je als nieuweling hier vragen stelt.
Degene aan wie je vragen stelt heeft al twee jaar niet meer ingelogd.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
StefanDijle
Deegkneder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 28 mar 2018, 19:14

Re: oranje snippers

Bericht door StefanDijle »

Hoi,

nog een ding omdat ik in Belgie echt last hat iets te vinden. Mijn Marocaans supermaarkt om de hoek heeft geconfijte sinasappelschil. De prijs is so laag, dat zelf maken echt niet de mooite waard is.

Groetjes
Stefan
Je wilt weten wat ik onlangs uit de oven heb gehaald? Kijk eens daar: https://echtbrood.wordpress.com
Plaats reactie