desem

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: desem

Bericht door Levinebaktbrood »

Ballie, ik weeg ook nooit de desem die ik overhou en weer ga voeden. Dat is echt niet nodig. Ik hou soms maar ongeveer 1 eetlepel over en voedt dat met bijvoorbeeld 75 gram bloem en 75 gram water.

De desem van Itslein is zeker niet aan het verhongeren, hij krijgt juist veel voedsel. Maar als je weinig desem voedt met veel bloem en veel water dan duurt het langer voordat hij in volume verdubbeld is. Misschien kijk je te vroeg.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Itslein
Deegroller
Berichten: 314
Lid geworden op: za 19 apr 2014, 23:26

Re: desem

Bericht door Itslein »

Ik denk dat je gelijk hebt Levine! Hij doet het nu in elk geval weer goed. Ik heb hem vanmorgen trouwens gevoed met de KS Duitse bloem van de Zuidermolen. Die vindt hij denk ik ook lekkerder dan de standaard bloem. Ik ga er zo meergranenbolletjes mee bakken, ben benieuwd :)
Groetjes, Marjolein
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: desem

Bericht door Levinebaktbrood »

Goed te horen dat je desem het weer doet! Succes met de meergranenbolletjes :G.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: desem

Bericht door lekkermelig »

Itslein schreef:Ik denk dat je gelijk hebt Levine! Hij doet het nu in elk geval weer goed. Ik heb hem vanmorgen trouwens gevoed met de KS Duitse bloem van de Zuidermolen. Die vindt hij denk ik ook lekkerder dan de standaard bloem. Ik ga er zo meergranenbolletjes mee bakken, ben benieuwd :)
KS is kleberstark. Meer gluten dus, en dan blijven je gasbelletjes waarschijnlijk ook wat beter intact. Ik kan me voorstellen dat het minder snel inzakt. Dat wil niet zeggen dat je desem nou zoveel actiever is, alleen dat je het beter ziet. Maar het is maar een ideetje, zeker weten doe ik het ook niet. Mijn tarwedesem rijst trouwens ook voor geen meter, maar ik trek me er niets van aan en bak er prima broden mee. Dus heb vertrouwen. De meeste desems bljven het echt wel doen, als je ze maar tijdig voert voordat je gaat bakken.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Itslein
Deegroller
Berichten: 314
Lid geworden op: za 19 apr 2014, 23:26

Re: desem

Bericht door Itslein »

Bedankt Levine en Wil!

Ja Wil precies dat had ik nou ook wat jij beschrijft. Ik bakte er ook heerlijke stokbroden van van de week en van een ander brood ging het deeg ook mooi omhoog, maar in de desempot leek het niks te doen :). Ik ben nu witte bolletjes en meergranenbolletjes aan het maken, allebei met 50 gram desem en de helft van de normale hoeveelheid gist. Ben erg benieuwd. Heb de mannen hier niet verteld dat er desem inzit, want die hebben het idee dat desembrood vies en zurig is. Had je ze moeten zien aanvallen op het stokbrood en het Franse landbrood. Volgende week vertel ik ze pas dat ze al ruim een week of meer desembrood eten :lol:
Groetjes, Marjolein
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: desem

Bericht door Melinda »

Itslein schreef:Heb de mannen hier niet verteld dat er desem inzit, want die hebben het idee dat desembrood vies en zurig is. Had je ze moeten zien aanvallen op het stokbrood en het Franse landbrood. Volgende week vertel ik ze pas dat ze al ruim een week of meer desembrood eten :lol:
Ja, wat is dat nou hè. Een vooroordeel tegen desembrood. Ik had een week geleden ook al een reactie van iemand, die zei niet van desembrood te houden. Maar nadat hij mijn driegranen desembrood had geproefd, moest hij toch wel toegeven dat het goed smaakte. ^)^
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: desem

Bericht door lekkermelig »

Ik denk dat er wel mensen zijn die duitse desembroden niet zo lekker vinden. Vaak zit daar ook redelijk wat rogge in, en dat moet ook wel wat zuurder zijn, anders krijg je kauwgom. Maar franse desembroden zijn meestal helemaal niet zuur, en vaak volledig gebaseerd op tarwe. En zet maar eens een tarwe en een rogge desem naast elkaar, je ruikt het verschil al.

En anders noem je het toch gewoon pain au levain, dat klinkt niet zo zuur :G
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Christie

Re: desem

Bericht door Christie »

Hallo Desembakkers,

Ik ben nu ook bezig met een starter, maar ik vraag me af of het ook té hard kan gaan!

Ik heb gistermorgen (19 juni om 8:00) een desem gestart en vanmorgen (20e) om 8:00
heb ik hem opnieuw afgewogen en gevoed. Maar nu 20:00 is ie al bijna verdriedubbeld!
Kan dat kwaad? Of is dat niet erg en kan ik morgen gewoon weer 100 gram afwegen en
voeden?
Hij staat op het aanrecht maar wel in de buurt van het fornuis, zodat het niet te koud
zou zijn, misschien toch te warm?
Ik hoor graag wat jullie ervaring hiermee is.
Gebruikersavatar
Gerard

Re: desem

Bericht door Gerard »

Temperatuur speelt een grote rol. Bij snellere verdubbeling ook meer voeden, de verdubbeling houdt in dat de eencelligen zich sneller delen en hebben dan ook meer voeding nodig. Het gas dat vrijkomt bestaat o.a. uit koolzuur en alcohol en dat zijn omzettingsproducten van de suikers (zetmeel) uit het meel.
Gebruikersavatar
Itslein
Deegroller
Berichten: 314
Lid geworden op: za 19 apr 2014, 23:26

Re: desem

Bericht door Itslein »

Hoi Christie,

Bij mij ging hij in het begin ook als een raket, maar op dag 3 of 4 stopte het ineens. Heb toen die dag herhaald en sindsdien doet hij het goed. Hij begon pas weer te morrelen toen hij alleen nog bloem kreeg. Ik geef nu andere bloem en nu is het weer een blije desem :)

Wil en Melinda, het zijn inderdaad gewoon vooroordelen, want de desembroodjes en broden worden hier heel graag opgegegeten en zijn inderdaad niet zurig. Zelf houd ik ook niet van het zurige zware Duitse brood, daarom heb ik ook een tarwedesem gestart ipv een roggedesem. Binnenkort wil ik ook nog een speltdesem starten. Ben wel benieuwd of die anders smaakt/reageert. Ik ga m'n spelt alleen wel in Duitsland halen want de bio spelt kost daar de helft van de normale spelt hier. Dat prijsverschil vind ik wel erg groot, als zuunige Hollander :)
Groetjes, Marjolein
Gebruikersavatar
Christie

Re: desem

Bericht door Christie »

Gerard, ik heb hem gisteren nog maar een keer gevoed.
Nu doet ie het iets rustiger aan, na ongeveer 12 uur,
half verdubbeld. Dat is volgens mij normaal toch?
Moet ik nu steeds 's avonds voeden omdat ik dat gisteravond
ook heb gedaan of pas morgenochtend weer?
En geldt die voeding van gister dan al als derde dag? Of moet ik
gewoon vandaag als derde dag rekenen?
Gebruikersavatar
Gerard

Re: desem

Bericht door Gerard »

Het is meer inspelen op wat er gebeurt dan rekenen met vaste tijden. Aan de andere kant:het komt er niet zo precies op aan, als je iets te laat of te vroeg bent, maakt niet zo veel uit. Het is wel belangrijk dat als het desem gaat gebruiken om mee te bakken, dat het dan maximaal actief is. Dat ga je vanzelf leren door steeds goed te observeren als je het gevoed hebt. Veel bellen en schuim wijst op veel activiteit.
Als je op vakantie gaat kan je het nog een keer voeden en dan in de koelkast bewaren.
Gebruikersavatar
evertk61

Re: desem

Bericht door evertk61 »

Ik ben begonnen met het maken van een zuurdesem zoals beschreven in het boek van Levine. Gisteren was ik conform schema toe aan dag 4 maar het was niet verdubbeld dus heb ik dag 3 herhaald. Vandaag mooi gerezen dus kon ik dag 4 uitvoeren. Dat was om 18:00 uur vanavond. Nu, 22:00 uur, is het desem al helemaal verdubbeld! Moet ik nu toch nog doorgaan met dag 5, 6 en 7 of is het nu al klaar (gezien er verderop staat (na dag 7): als het mengsel zich op dag 7 in 6 tot 8 uur kan verdubbelen is het desem klaar voor gebruik. Ik vind het nogal een verschil om ineens een paar dagen over te slaan en het is voor het eerst dat ik hier mee werk, dus vandaar even de check bij jullie :-D
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: desem

Bericht door Levinebaktbrood »

Nee, gewoon doorgaan volgens schema. Na dag 7 kan je ermee gaan bakken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
evertk61

Re: desem

Bericht door evertk61 »

OK, dank je wel :-)
Gebruikersavatar
Keizer
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: di 10 feb 2015, 18:17

Re: desem

Bericht door Keizer »

Zaterdagavond gestart met een tarwedesem methode Levine. Maangmiddag was het volume verdubbeld. Het had een nare geur. Ververst en de volgende dagen verdween de nare geur. Gisteravond nog weinig activiteit, wel bijna een azijngeur, ververst en vanmorgen iets zure geur en zowaar twee bubbels. Maar nog niets in volume toegenomen. Ben benieuwd of het nog goed gaat!? Ik blijf gewoon doorgaan met voeren en ga een tweede cultuur beginnen met nieuwe roggemeel van de zuidmolen.
Ik zou graag eens ruiken hoe het hoort te geuren. Vandaag wellicht een kans bij bezoekje aan een molen.
Groeten keizer
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: desem

Bericht door lekkermelig »

Een tarwedesem hoort een beetje naar yoghurt te ruiken, dus niet te veel naar azijn en al helemaal niet naar nagellak remover (aceton). Dat zijn twee zaken die je ook vaak ruikt als het niet goed gaat.

Als het erg naar azijn ruikt bewaar je de cultuur lang in een koelkast en/of bewaar je hem te koud. Meer kou = meer azijnzuur bacteriën.
Als het erg naar aceton begint te ruiken zitten er verkeerde bacteriën bij, niet persé schadelijk maar ze breken de verkeerde stofjes af. Dit gebeurt vooral als je een heel actieve cultuur hebt die aan het verhongeren is. Dus in dit geval moet je vaker voeren.

Een roggedesem ruikt een stuk meer naar azijn, met ogen dicht en neus open weet je vrijwel onmiddellijk het verschil tussen een actieve rogge en tarwedesem.

Bij de activiteit van een tarwedesem moet je goed opletten, als ie heel actief is zakt ie alweer in voor je er naar gekeken hebt. Het blijft ook een stuk minder staan dan een roggedesem. Bij rogge zie je de bubbels veel beter en veel langer, maar het is echt niet actiever.


Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: desem

Bericht door Levinebaktbrood »

Iedere desem ruikt anders en het ligt er ook aan op welk moment je aan de desem ruikt. Net na het voeden of als hij op z'n hoogtepunt is en wanneer hij alweer is ingezakt: ruikt allemaal anders. Ruik je aan de desem als de pot net open of ruik je aan de desem als het deksel er al 15 minuten af is maakt ook verschil. Een roggedesem ruikt anders dan een tarwedesem enz. Je kunt dus niet zeggen: zo hoort een desem te geuren.....

Het belangrijkste ingrediënt van desem is geduld. Het doorloopt allerlei stadia.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Keizer
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: di 10 feb 2015, 18:17

Re: desem

Bericht door Keizer »

it's alive... geen idee wat het hoogste punt geweest is maar bij thuiskomst om 18:00 was het omhoog gekomen en bubbelde het aan de oppervlakte.

Afbeelding

Een uur later was het rustiger en heb het ververst met 15 gram roggemeel, 75 gram water (24,7 graden) en 60 gram tarwebloem.

Afbeelding
na het verversen

Het ruikt wat zurig, maar niet vies. Denk dat het wel aardig gaat met de desem. Als het nog actiever wordt ga ik om de 12 uur voeden met water en tarwebloem.

handig en leuk dat er hier snel reacties komen.
Groeten keizer
Gebruikersavatar
Keizer
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: di 10 feb 2015, 18:17

Re: desem

Bericht door Keizer »

Vraagje: kan je desem net zo goed voeden met goedkoop tarwebloem van de supermarkt of is het voor de smaak en karakter beter betere bloem te gebruiken?
Groeten
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: desem

Bericht door Levinebaktbrood »

Ja, dat kan Keizer, doe ik zelf ook regelmatig.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
raymonidas
Gaat de goede kant op
Berichten: 83
Lid geworden op: di 20 jan 2015, 23:45
Contacteer:

Re: desem

Bericht door raymonidas »

Mijn desem komt van de plaatselijke warme bakker. Mag dat ook? :D
Hij heeft het in een jerrycan en voor €2,- koop ik er een klein flesje (240cc) van.
Het borrelt niet, althans niet in de koelkast. Het is dik vloeibaar (magere yoghurt) en lichtbruin/beige van kleur.
Ik gebruik 3,5% hiervan en het werkt perfect!!
Spiraalkneder - MyWeigh - inbouwoven - deeg manden
https://www.schrave.nl
Gebruikersavatar
24zeven
Deegkneder
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 04 mar 2015, 22:22

Re: desem

Bericht door 24zeven »

Ziet er wel leuk uit zo'n desem.
Na 2 dagen is het al verdubbeld bij ong. 18 graden. Ik had verwacht dat het iets langer duurde..... :2th:
Ik ben gestart met 50gr roggemeel, 100% hydratatie

Ik voer gewoon door en om de 2 dagen, wanneer ik een brood bak, gooi ik het "afval" in de broodbakmachine erbij (uiteraard met aangepast recept)...
Vandaag de eerste keer met afval en het brood smaakt prima en ziet er mooi uit. :G
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: desem

Bericht door Ballie »

Ik begrijp dat je net een desem aan 't opstarten bent. En ik wil je geluk niet meteen de grond inboren, maar je zult zien dat na dag 3 of na dag 4 je desem weer dood lijkt te zijn. Laat je daar niet door uit het veld slaan. Dan zijn pas de juiste gisten en bacteriën aan 't ontwikkelen. Wat je op dit moment ziet zijn andere bacteriën die aan 't werk zijn. Op het moment dat het desem begint te verzuren zullen deze verdwijnen, dan nemen de juiste organismen het over en zal je desem langzaam actief worden.

Onder de juiste omstandigheden zal een desem na ongeveer een week actief genoeg zijn om mee te gaan bakken, maar het kan ook makkelijk langer duren. Zeker in het begin moet je nog niet teveel van een desem verwachten.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
24zeven
Deegkneder
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 04 mar 2015, 22:22

Re: desem

Bericht door 24zeven »

Dank voor de tips.
Ik heb afgelopen vrijdagavond voor het eerst een desem opgestart.
Vanavond heb ik het voor de 3de keer gevoed; met 20% roggemeel + 80%tarwemeel - (hydratatie 100%)

Het zou fijn zijn om a.s. zaterdagavond een desem broodje te maken in bbm, maar we zien wel.... Als het niet lukt is ook oke... :Z:
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: desem

Bericht door Ballie »

Gaat vast goed komen...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
24zeven
Deegkneder
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 04 mar 2015, 22:22

Re: desem

Bericht door 24zeven »

De broodjes waren lekker.
Het had natuurlijk beter gekunt, maar je moet eerst wat fouten maken om te weten wat je verkeerd c.q. anders moet doen...

Zaterdag was mijn desem groot... en dat kwam niet door het reizen, maar doordat ik niks weggooi... ;)
Achteraf kan ik zeggen dat zaterdag de desem al actief is ondanks dat het niet rees.
De laatste dagen was ik over gegaan naar tarwebloem...... (ik vermoed na wat gelezen te hebben, dat dat de oorzaak is van het niet rijzen.

Ik had voor de zekerheid een klein beetje desem appart genomen en vermengd met roggemeel 100% hydratatie en dat ga ik vanavond na 36uur voeden.
Het is flink gerezen....
De overige desem heb ik na zaterdag morgen, pas vanmorgen na 48uur weer gevoed met een beetje bloem en water en vanavond zie ik flinke bubbels en een redelijke rijs.
Beide desems staan hier in de kast (donker) in de woonkamer.... Het gaat prima zo. :2th:
En erg lekker brood.

Vanavond de BBM weer aan met aangepast recept (50% desem :grin: ). Dan zijn de desems direct weer ingesnoeid....
Echt een aanrader!!!!...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: desem

Bericht door lekkermelig »

Hoi,
Als je niet een deel van je desem weggooid verzuurt ie teveel, dat is slecht voor gisten en de juiste bacterien.
Als je het zonde vind van de desem kan je ook een kleine hoeveelheid aanhouden, bijvoorbeeld 50 g meel en 50 g water, daar telkens maar 10 a 20 gram van overhouden en dan weer aanvullen met 50 g meel en water. Op die manier blijft je desem in topconditie. Als je op bakdag meer nodig hebt maak je de avond ervoor gewoon een voordeeg waarbij je iets grotere hoeveelheden maakt.
Deze methode werkt een stuk beter dan alles bewaren.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
24zeven
Deegkneder
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 04 mar 2015, 22:22

Re: desem

Bericht door 24zeven »

ah daarom dus...
Ik heb nu net m'n desems ververst en het rest in de panasonic-bbm gemikt:
640gr tarwebloemdesem (100%) + 180gr roggedesem (100%) + 50gr havermeel + 130 gr tarwemeel + 9gr zout + 10gr appelazijn + 3gr gist.

Ik was nu nog ff aan het zoeken wel bakprogramma het beste past. Zoizo gaat de bbm op timer...
Ik las net nog ergens dat de hydratatiegraad verlaagt moet worden naar 55% zoals een vlaams desembrood???.. -> dat zou betekenen dat er nog 50gram tarwebloem bij moet.

De desem's die ik nu net weer terug in de kast heb gezet zijn:
- 50gr bloem desem (100%) + 50gr water + 50 gr bloem
- 30gr rogge desem (100%) + 30gr water + 30gr roggemeel


PS. het lijkt soms wel of dat de desems ook een beetje in gewicht toenemen... :?
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: desem

Bericht door miesje1959 »

55% vocht in een panasonic met bovenstaand recept is wel een beetje weinig. Probeer eerst een 63%
Laatst gewijzigd door Ballie op di 14 apr 2015, 21:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd. Het is niet nodig om het direct voorgaande bericht (volledig) te quoten...
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
24zeven
Deegkneder
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 04 mar 2015, 22:22

Re: desem

Bericht door 24zeven »

Hoi Astrid,

Ik heb het ook niet aan gedurfd...
Ik had een vochtpercentage aangehouden van 60%.

Het brood was wat klein.... en compact. Durfde er niet meer gist in te doen met zoveel desem, maar had achteraf weg gekund...
De smaak is niet wat ik gewent ben, maar ook weer niet vies....
Het is nog altijd beter dan supermarktbrood ;)

--
Later ben ik nog eens op zoek gegaan naar recepten en ik kwam tegen dat men zelfs een vochtpercentage van 50% aanhoud bij desem op basis van tarwebloem in BBM.
Als reden geven ze op dat het desem het brood vloeibaarder maakt en dat je dat moet compenseren met minder vocht.
Overigens gaan ze in dat recept er vanuit dat ze eerst kneden en uren later na en flinke voor-rijs het bakprogramma inschakelen. Dat wil ik best eens proberen overdag als ik tussendoor kan bekijken hoever het brood gerezen is...
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: desem

Bericht door miesje1959 »

Met desem in de BBM bakken heb ik nog nooit gedaan. Het kan wel, een aantal doen dat wel, maar het gaat net even anders. Volgens mij bakt Papagena en soepkipje ook wel met desem in de BBM. Er is al een aantal keer over geschreven.

In een BBM gebruik ik nooit veel gist. Op 500 gram meel 4 gram gist. In een BBM is de temperatuur hoger dan in huis, waardoor het deeg sneller rijst. Ga je meer gist gebruiken dan kreeg je overrijs en zakt je deeg weer in. Je krijgt dan ook een compact brood. Dit is dan een broodje zonder desem toegevoegd.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
PatrickD
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 25 mar 2015, 01:54
Locatie: Arnhem

Re: desem

Bericht door PatrickD »

Hi!

Ik heb vandaag voor t eerst een desem opgestart, de manier van levine met 100% Hydratie,

Ik heb er veel over gelezen en over gehoord, volgens t filmpje van "Edwin klaassen" kan ik als ik mijn desem bewaar in de koelkast hem 1x Verversen/voeren per week.

Voer/ververs ik hem dan voor of nadat ik brood ga bakken?
Kan ik mijn desem koud gebruiken in mijn brooddeeg? (volgens hem wel)

Gr.
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: desem

Bericht door miesje1959 »

Een desem voer je nadat je een voordeeg hebt gemaakt voor een te bakken brood. Je kunt dan de desem die je over hebt verversen en direct in de koelkast parkeren.

Wanneer je gaat bakken met desem doe je dat met een actieve desem.
Je haalt hem b.v. s'morgens uit de koelkast, ververst hem en laat hem op kamertemperatuur staan. Voordat je naar bed gaat maak je met de desem een voordeeg (levain) volgens het recept dat je wilt gebruiken om er de volgende morgen mee te bakken. Zorg dat je nog wat desem over houdt.Ververs hem en zet hem in de koelkast.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
PatrickD
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 25 mar 2015, 01:54
Locatie: Arnhem

Re: desem

Bericht door PatrickD »

Oke Thanks! Dus als ik t goed begrijp:

Haal ik hem in de ochtend uit de koelkast, ik Ververs hem.
Maak in de avond een voordeeg.
Ververs ik hem weer en zet ik hem terug in de koelkast?

Meestal bak ik 1x in de week brood, dus dan kan dit.
Wat als ik bijv 2 dagen achter elkaar brood bak?
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: desem

Bericht door miesje1959 »

Als je twee dagen achter elkaar brood bakt dan laat je het restje desem wat je overhoudt gewoon op kamer temperatuur staan om de avond voor het bakken weer een levain te maken van het brood wat je de volgende dag wilt bakken.
Zorg altijd dat je wat extra desem maakt zodat je het restant weer ververst en in de koelkast zet voor de volgende week.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
PatrickD
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 25 mar 2015, 01:54
Locatie: Arnhem

desem

Bericht door PatrickD »

Misschien een hele domme vraag, maar hoe maak ik extra desem?
Bij t recept van levine staat om bij te voeren/verversen

100gram desem van dag 7
100 water
100 tarwebloem

Moet ik dan bijv.
100 desem van dag 7
200 bloem
200 water?

Of moet ik dan ook minder desem weg gooien?

Ik heb niet goed gelezen zie ik, ik kan dus
100 desem
200 bloem
200 water gebruiken

Maar moet ik altijd met 100 desem beginnen?
Gebruikersavatar
24zeven
Deegkneder
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 04 mar 2015, 22:22

Re: desem

Bericht door 24zeven »

De laatste paar keer ben ik begonnen met 7gr desem (= ½ eetlepel) + 20gr bloem + 20gr water. -> gaat prima....

Let op: de snelheid van ontwikkeling bij desem is sterk afhankelijk van de temperatuur....
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: desem

Bericht door Levinebaktbrood »

Patrick: als je meer desem wilt hebben dan geef je het meer voeding.

Als de desem eenmaal klaar is kun je er alle kanten mee uit. Van heel weinig desem kun je veel maken. Zodra de desem klaar is hoef je ook niet meer de verhouding 1:1:1 aan te houden (100 gram desem voeden met 100 gram bloem/meel en 100 gram water). Je kunt in iedere verhouding werken, bijvoorbeeld 1:3:3 of zelfs 1:5:5. Van 20 gram desem kun je dus in 1 voeding 220 gram desem maken: 20 gram desem voeden met 100 gram bloem/meel en 100 gram water.

Zelf heb ik regelmatig 2,5 kilo desem nodig. Dat maak ik bijvoorbeeld door 250 gram desem te voeden met 1125 gram bloem en 1125 gram water.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
PatrickD
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 25 mar 2015, 01:54
Locatie: Arnhem

Re: desem

Bericht door PatrickD »

Ah dat verklaart een hoop! Thanks!
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: desem

Bericht door Anna »

Voor mijn gevoel moet het langer duren voor een desem is verdubbeld als je met een verhouding 1:3:3 (of nog langer bij 1:5:5) ververst. Kan iemand mij vertellen of dat klopt? In dat geval maakt het uit in welke verhouding je de desem ververst voor bakdag en wellicht ook wel hoeveel uur voor het bakken dat is. (Aangenomen dat de temperatuur constant blijft.)

Binnenkort maar weer eens desem opstarten, misschien wel meerdere op verschillende manieren aangezien Wil dat nog steeds niet heeft gedaan :D,
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: desem

Bericht door lekkermelig »

Anna schreef: Binnenkort maar weer eens desem opstarten, misschien wel meerdere op verschillende manieren aangezien Wil dat nog steeds niet heeft gedaan :D,
He, ik heb ongeveer vier weken niet gebakken he. Dus echt veel tijd voor een experiment was er nog niet :-)
Smoesjes ik weet het. Ben net terug van een paar dagen vakantie en toen maar gauw een paar landbroden met zaadjes gebakken wegens alles op. Geen desem nog dus.

Maar om even op die verhoudingen terug te komen. In optimale omstandigheden hebben de desembacterien een verdubbelingstijd van 20 minuten of zo. Dus na een uur heb je dan al vier keer zoveel. Je kan je voorstellen dat het de hoeveelheid niet zo nauw komt als je de temperatuur ook niet heel nauw controleert. Ik heb net even in het tweede Brotbackbuch zitten bladeren, daar staat ook een hele verhandeling over desem in. Bij lagere temperatuur wordt je desem zuurder, bij een grotere hoeveelheid starter ook.
Ik maak mijn desem broden vaak in twee stappen: ongeveer 10 procent starter in het voordeeg, en dan 25% voordeeg op het totale deeg. Voor 2500 gram desemdeeg gebruik ik vanwege deze twee stappen slechts 40 gram desem uit mijn voorraadpot.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: desem

Bericht door Levinebaktbrood »

Anna schreef:Voor mijn gevoel moet het langer duren voor een desem is verdubbeld als je met een verhouding 1:3:3 (of nog langer bij 1:5:5) ververst. Kan iemand mij vertellen of dat klopt? In dat geval maakt het uit in welke verhouding je de desem ververst voor bakdag en wellicht ook wel hoeveel uur voor het bakken dat is. (Aangenomen dat de temperatuur constant blijft.)
Ja, Anna dat is mijn ervaring wel. De desem heeft veel meer voeding tot zijn beschikking en het duurt langer voordat hij zijn 'eten' op heeft.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Piekie81
Gaat de goede kant op
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 15:16

Re: desem

Bericht door Piekie81 »

Dit weekend mijn desem na vier (!) weken verwaarlozing in de koelkast ;S weer nieuw leven in geblazen. Na twee keer voeren deed hij het weer als een zonnetje! Lekkere broodjes (hybride walnootpistoletjes uit eht boek van Levine) mee gebakken en de rest weer in een schoon potje in de koelkast gezet. Komende maandag wil ik een volledig zuurdesembrood gaan maken. Opzoek naar een lekker recept dus!
Gebruikersavatar
PatrickD
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 25 mar 2015, 01:54
Locatie: Arnhem

Re: desem

Bericht door PatrickD »

Ik lees vaak in recepten dat er roggedesem gebruikt wordt, ik heb zelf desem op basis van tarwebloem.
Wat voor merkbaar verschil merk je tussen een roggedesem en tarwedesem? op de geur van de desem en het makkelijker mengen ervan na?

Als ik een roggedesem zou willen, moet ik dan opnieuw beginnen met roggemeel ipv. tarwe? of kan ik mijn tarwedesem gewoon voeren met roggemeel?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: desem

Bericht door lekkermelig »

Een roggedesem is zuurder. Rogge heeft wat meer azijnzuur, tarwedesem iets meer melkzuurbacteriën.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
kniss
Gaat de goede kant op
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 10:59
Locatie: Amsterdam

Re: desem

Bericht door kniss »

Je kunt je tarwedesem gewoon voeden met rogge, na enige tijd is je desem dan zo goed als 100% rogge.
Gebruikersavatar
24zeven
Deegkneder
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 04 mar 2015, 22:22

Re: desem

Bericht door 24zeven »

Schrik niet wanneer het roggedesem er anders uitziet en ruikt dan desem op basis van tarwebloem.
Mijn desem op basis van tarwebloem lijkt op 'wit' stevige opgeklopte melk.
De roggedesem is luchtig, lichtbruin van kleur, maar niet zo mooi glad en egaal. Voor mijn gevoel is het veel vezelrijker...
Gebruikersavatar
PatrickD
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 25 mar 2015, 01:54
Locatie: Arnhem

Re: desem

Bericht door PatrickD »

Ik heb een vraagje!
ik heb een zuurdesem op basis van tarwebloem

Ik heb hem in de koelkast gezet en ben hem vergeten te verversen, dus hij heeft nu 1,5 week in de koelkast gestaan.
Eergisteren avond heb ik hem eruit gehaald en ververst, gisteren avond opnieuw ververst, en nu op het moment weer ververst.
Hij is geen enkele keer verdubbeld in zijn hoeveelheid.

is die overleden :(? het ruikt trouwens (zelfs nu na het verversen (1:2:2)) een beetje naar nagellak remover
Gebruikersavatar
Hans0166
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 18 apr 2014, 14:17
Locatie: Tholen

Re: desem

Bericht door Hans0166 »

anderhalve week zou het toch gemakkelijk moeten kunnen overleven, ik zou het een paar dagen aanzien met verversen
Plaats reactie