Hebben jullie dat ook?

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Hebben jullie dat ook?

Bericht door Jos bakt »

Langzamerhand denk ik het ideale recept te hebben voor mijn volkorenbrood en dan ineens krijg ik inspiratie om een ingrediënt toe te voegen, te verminderen of weg te laten. Daarna ben ik weer een tijdje tevreden totdat het opnieuw begint te kriebelen om toch wat te wijzigen.

Hebben jullie dat ook?
Gebruikersavatar
Joannes
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 25 mar 2020, 00:03

Re: Hebben jullie dat ook?

Bericht door Joannes »

Levine gaf me ooit een recept voor een witbrood. Dat gebruik ik als basis voor alle varianten. Volkoren, maisbrood en zelfs roggebrood is geen enkel probleem. Alleen een beetje opletten bij het toevoegen van vloeistof, het ene meel heeft gewoon wat meer of minder nodig. Deze manier van werken bevalt me uitstekend. Ondanks dat ik behoorlijk wat broodbakboeken bezit staan ze alleen maar in de kast.
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Hebben jullie dat ook?

Bericht door hjeverts »

Het is juist leuk om af en toe wat te varieren en niet elke dag hetzelfde brood te eten. Dus helemaal niet raar om te spelen met het recept / verhoudingen.
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Hebben jullie dat ook?

Bericht door Victory »

Ik verander om de haverklap recepten🤣 dan moet er een voordeeg bij of ik wil hem niet met gist maar met desem of andersom. Of meer chocolade in chocoladebroodjes, recepten naar eigen inzicht samenvoegen. Leuk toch dat wat je geleerd hebt toepassen😃.

Ik bak ook nooit echt lang hetzelfde brood. Ik wissel hier heel wat recepten af. En altijd 1 soort met desem en één soort met gist en maar net waar ik zin in heb. Of een brood met een ingrediënt dat ik nog niet had maar nu wel.. hihi houdt mij vrolijk bezig en de uitdaging blijft erin🥰
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Bantam
Deegroller
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 20:24
Contacteer:

Re: Hebben jullie dat ook?

Bericht door Bantam »

Ik bak twee of drie keer hetzelfde of bijna hetzelfde brood, met kleine aanpassingen (vooral vochtgehalte)
Daarna wordt het weer helemaal iets anders. Maar altijd met zuurdesem.
Omdat al mijn recepten in Excell files bewaard worden gebeurt het nu meer en meer dat de broden die ik nu bak heel nauw bij de vorige recepten aansluiten.
De ingrediënten die aangekocht worden zijn ook bepalend wat er in het brood gaat.
Voorbeeld : vroeger gebruikte ik spelt, nu niet meer. (Eigenlijk nooit meer, maar : zeg nooit nooit ;) )
Idem dito voor Durum rimacinata bloem.
Daarentegen zijn nu zwarte rijst ( Nerone, Riso venere, Rice Berry) en zwarte sesam de ingrediënten waarmee ik speel.
""" WATER + DESEM + BLOEM + TIJD + BROODBAKFORUM """
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Hebben jullie dat ook?

Bericht door Levinebaktbrood »

Haha, dat heb ik constant :lol:
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
klaas
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 02 aug 2021, 00:03

Re: Hebben jullie dat ook?

Bericht door klaas »

Welk brood zouden jullie het liefst maken?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Hebben jullie dat ook?

Bericht door lekkermelig »

Ik zou het liefst iets bakken wat ik nog. niet eerder gebakken heb. Of ingredienten die ik nog niet eerder gebruikt heb. Altijd leuk om iets nieuws te proberen.

Maar als het dan toch iets moet zijn wat altijd lukt, doe dan maar Veluws desem, want in het boek van Hamelman eerder bekend staat als Vermont sourdough. Bak ik normaalgesproken vrijwel altijd (en nog wat andere zaken), maar ik wil ook nog zoveel nieuwe recepten uitproberen!

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Speltje
Chef stoffer en blik
Berichten: 21
Lid geworden op: do 28 okt 2021, 11:19

Re: Hebben jullie dat ook?

Bericht door Speltje »

Ik bak eigenlijk altijd hetzelfde brood want inmiddels heb ik na veel trial and error het perfecte recept en methode gevonden voor mijn speltbroden. Af en toe probeer ik wel eens wat anders maar het resultaat is meestal echt een stuk minder, dan rijst het niet goed of wordt het klef en dan maak ik daarna mijn beproefde recept weer waarvan ik weet dat het lukt.
Maar dat ligt waarschijnlijk ook aan mijn mindere ervaring in broodbakken, dus ik blijf af en toe wel proberen hoor!
Gebruikersavatar
Hetwilmernielukke
Gaat de goede kant op
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 17:23

Re: Hebben jullie dat ook?

Bericht door Hetwilmernielukke »

Geen last van.Ik bak nooit met recept.Ik pleurt bij mekaar wat ik op dat moment heb staan.Zo is het resultaat altijd een verrassing.Soms een verasssing. :oops:
Gebruikersavatar
ExportFries
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 21:56

Re: Hebben jullie dat ook?

Bericht door ExportFries »

Om de verschillende wind/watermolens in de omgeving op fietsafstand te leren kennen, heb ik om de paar weken ander volkorenmeel. Op de fiets haal ik dat op, omdat meel dat klimaatneutraal gemalen is het niet verdient om die klimaatwinst in rook te doen opgaan. Op mijn racefiets kan ik in mijn rugzak net 10kg meenemen bij een afstand tot ongeveer 20km.
Het brood bak ik vanwege het gemak in de BBM.
Deze keer een meel wat een duidelijk betere bakaard heeft. #1 is duidelijk overrezen. Omdat ik mijn kraanwater een klein beetje opwarm in de magnetron heb ik dat maar wat korter gedaan (koud water is duidelijk warmer dan vorige maand) en heb ik wat minder gist toegevoegd. #2 is al iets beter. De volgende zal ik nog iets minder gist geven. Al doende leert men.
Ik ben er nog niet uit, of ik dit brood wel zo lekker vind als dat van de vorige molens. Het smaakt een beetje droog, ondanks dat er toch redelijk water in zit. Bij een volgende molen is het vast weer anders. Misschien ga ik later hun natuurvolkoren eens proberen.
Plaats reactie